למטזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןלמטזאורוס
תקופה
קרטיקון עליון, 70 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: אבליזאוריים
סוג: למטזאורוס
מין: Lametasaurus indicus
שם מדעי
Lametasaurus
מטלי, 1924
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

למטזאורוס (שם מדעי: Lametasaurus) הוא סוג נכחד של דינוזאור תרופוד ממשפחת האבליזאוריים אשר חי בהודו בקרטיקון העליון שלפני 70 מיליון שנה. חוקרים רבים רואים בו טקסון מוטל בספק שאיננו סוג אמיתי אלא כימרה - יצור המורכב למעשה משרידי כמה דינוזאורים שונים שחיו והתאבנו באותו מקום.

גילוי ומחלוקת על הסיווג[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלמטזאורוס התגלה בתצורות למטה (אנ'), בקרבת העיר ג'אבלפור שבמדינת מאדהיה פרדש בהודו. בין 1917 ל-1919 החוקר הבריטי צ'ארלס אלפרד מאטלי (Charles Alfred Matley) חקר ממצאי מאובנים בהודו. ב-1921 תיאר אזור שקרא לו "מיטת הקרנוזאורים", מאחר שהוא גילה שם 2 ממצאים של דינוזאורים תרופודים חדשים. לאחד מהם תיאר ב-1923 תחת השם Lametasaurus indicus. השם קרוי על התצורות בהם נמצא ושם המין נקרא על מדינת הודו. עם זאת ממצאים אלה, אשר כללו שרידים של השוקה, האגן, סקרום ושרידי שיניים נבדקו בידי מספר חוקרים שסיווגו אותם כשייכים לדינוזאור משוריין מקבוצת הסטגוזאוריה או האנקילוזאוריה וחלק אף סברו שמדובר בתנין קדום מקבוצת הפייטוזאוריים, מה שהתברר כשגוי.

אולם בשנת 1935 הצביע החוקר ההודי דהירנדרה כישור צ'אקראווארטי (Dhirendra Kishore Chakravarti) על כך ששרידי היצור לא השתייכו לדינוזאור משוריין אלא לכימרה שכללה שריון של דינוזאור טיטנוזאורי, שרידי לסתות ושיני תנין ואיברים אחוריים של דינוזאור תרופוד. בשנת 1964 החוקר אליק ווקר (Alick Walker) בדק את לוחיות השריון שנמצאו וקבע שהם השתייכו לדינוזאור נודוזאור. הגפיים הוצעו בשנת 2003 לשייכות לדינוזאור התרופוד רג'זאורוס, שהיה קרוב לדינוזאור המקורי.

החוקר מתיו קרנו (Matthew Carrano) הציע בשנת 2008 שהשרידים השתייכו כולם לאינדוזאורוס (אנ'), דינוזאור אבליזאור הודי שנמצא באזור או לרג'זאורוס בעל שריון עבה, וכלל לא היה כימרה מראש.

כיום הממצאים המקוריים אבדו, מה שמקשה לבדוק את מקורות הטקסון ששרידיו לא מזוהים לחלוטין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]