מארי בילדרס-ואן בוסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מארי בילדרס-ואן בוסה
Marie Bilders-van Bosse
לידה 21 בפברואר 1837
אמסטרדם, הולנד
פטירה 11 ביולי 1900 (בגיל 63)
וייסבאדן, גרמניה
שם לידה מריה פיליפינה (מארי) בילדרס-ואן בוסה
מקום קבורה אוסטרבייק עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום הולנדי
תקופת הפעילות 1852–1900 (כ־48 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציירת
יצירות ידועות Avenue of Oaks in Late Summer, בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן זוג יוהנס וורנרד בילדרס (אחרי 1880)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מריה פיליפינה (מארי) בילדרס-ואן בוסה (אמסטרדם, 21 בפברואר 1837 – ויסבאדן, 11 ביולי 1900) הייתה ציירת, שהתפרסמה בזכות ציורי הנוף שלה בסגנון הולנדי-אימפרסיוניסטי מוקדם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארי ואן בוסה הייתה בתם של פיטר פיליפ ואן בוסה (1809-1879) ומריה ג'והנה ריינוואן (1809-1864). אביה היה עורך דין ושר האוצר של הולנד במשך יותר מעשרים שנה. עקב היותו שר האוצר, נאלצה המשפחה לעבור לגור בעיר להאג. מארי ואן בוסה הייתה אחייניתה של האמנית שרה סטרקה-ואן בוסה.

בגיל שמונה-עשרה, מארי החליטה כי היא רוצה להיות ציירת - החלטה חריגה עבור אישה דאז.

היא למדה לצייר מהאמן ההולנדי הנדריק ואן דה סנדה באקויזן באקוויזן ולעיתים קרובות קיבלה עצות מהצייר יוהנס בוסבום.[1] זה היה בוסבום שעודד אותה להציג את עבודותיה. משנת 1875 קיבלה שיעורים מיוהנס וורנרדוס בילדרס (1811-1890). הם נישאו בשנת 1880, ובחנותם בוסבום והנדריק וילם מסדג היו עדים. היא הייתה בגילו של בנו של ג'יי.וי בילדרס, צייר הנוף ג'רארד בילדרס, אשר נפטר בשנת 1865. בני הזוג התיישבו בכפר הכפרי אוסטרבייק, שם ציירה נופים רבים. לאחר מות בעלה היא חזרה להאג.

עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארי ואן בוסה התמקדה בעיקר בציורי נוף. היא נהגנה לחתום על הציוריה בשמה: 'מ'. בילדרס ואן בוסה'. מלבד ציורי שמן, היא כמו כן ציירה הרבה ציורים בצבעי מים ועל נייר. לעיתים קרובות תיארה את היערות ברובע גלדרלנד ושטחי השיטפון, אך ציירה גם בדרנתה, בווסטרוולדה הסמוכה ובסביבתה של האג. בהתפתחותה האמנותית היא ניגשה עם ציוריה וצבעי המים שלה לאימפרסיוניזם ההולנדי של אסכולת האג, אך עם התמקדות אופיינית ויחודית משלה בעצים וביערות.[2]

מארי ואן בוסה הפכה לחברה ב-Hollandsche Teekenmaatschappij בשנת 1878, והצטרפה לסטודיו פולצ'רי בהאג כעבור שנה. היא לקחה חלק בכמה תערוכות של 'תערוכות של אדונים חיים' (משנת 1873), סלון פריז בשנת 1880, וב-'תערוכה הלאומית לעבודות נשים' בשנת 1898. היא זכתה במדליית ארד בתערוכה העולמית של פריז (1889) ואזכור מכובד ביריד העולמי בשנת 1900, שתיהן בפריס. היא הציגה את עבודותיה בארמון לאמנויות יפות בתערוכה הקולומביאנית העולמית בשנת 1893 בשיקגו, אילינוי.[3]

ואן בוסה שמרה על מחירי הציורים שלה נמוכים, בשביל להקל על מכירתם; אולם הקולגות שלה בהאג לא הסכימו עם גישה זו ומחו על החלטתה. היא שמרה על קשרים ידידותיים באליטה התרבותית (בוסבום-טוסיינט, ג'יזברט ואן טיינהובן, אוגוסטה דה וויט, אנה וולטרבק) של הולנד באותם ימים.

עבודתיה של ואן בוסה נכללו בין היתר באוספי מוזיאון רייקסמוזיאון אמסטרדם, מוזיאון בוימנס ואן ביינינגן, מוזיאון טיילרס, מוזיאון פרנס האלס, מוזיאון גרונינגר ומוזיאון סטדליק אמסטרדם. עקב בעיה בגב, ואן בוסה נאלצה להתיישב בגרמניה. היא נפטרה בשנת 1900 בזמן שהותה בספא בוויסבאדן בגיל 63. היא נקברה עם בעלה באוסטרבייק, הולנד.[1]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Ontdek schilder, tekenaar, aquarellist Marie Bilders-van Bosse". RKD (בהולנדית). נבדק ב-30 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Marie Bilders-van Bosse". Museum Veluwezoom (בהולנדית). נבדק ב-30 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Nichols, K. L. "Women's Art at the World's Columbian Fair & Exposition, Chicago 1893". נבדק ב-31 ביולי 2018. {{cite web}}: (עזרה)