מבצע שלג (ברית המועצות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מבצע שלגרוסית: Операция «Снег») הוא מבצע של המודיעין הסובייטי בראשית שנות הארבעים שנועד לחסל את האיום הצבאי על ברית המועצות מיפן. מטרת המבצע הייתה לשכנע את ארצות הברית לנקוט בפעולות מסוימות שאמורות להסיח את דעתה של יפן מצעדיה המרחיבים לעבר ברית המועצות.

הלך המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבצע נערך בחשאיות רבה. לדברי אחד ממשתתפי המבצע, ויטאלי פאבלוב, על פרטיו ידעו רק ראש ביון החוץ פאבל פיטין, יצחק אחמרוב ושר הפנים לברנטי בריה. האם דווח על המבצע לסטלין, זאת לא ידוע. פאבלוב טען כי באוקטובר 1940 זומן ללשכתו של שר הפנים ששאל אותו לרצינות המבצע המתוכנן והדגיש את חשיבות השמירה על חשאיות המבצע.

מהות המבצע הסתכמה בדברים הבאים: רגע לפני המלחמה, יצחק אחמרוב, בהיותו תושב מודיעין בלתי חוקי בארצות הברית, פגש באמצעות סוכנו עובד משפיע מאוד במחלקת האוצר האמריקנית, הארי דקסטר ווייט. כפי שהתברר, לווייט הייתה השפעה מסוימת על מזכיר האוצר האמריקני. ווייט היה אנטי-פאשיסט בדעותיו. הרעיון שהביע אחמרוב היה להשפיע באמצעות ווייט על עמדת הממשל האמריקני ובסופו של דבר על עמדת נשיא ארצות הברית ביחס לתוכניות האגרסיביות של יפן. ווייט הכיר את אחמרוב בכינוי "ביל" והוחלט שפאבלוב ייפגש עם ווייט, ויציג את עצמו כעמיתו של "ביל", יציג בפניו רעיונות לתזות (כמומחה למזרח הרחוק) בנוגע לאיומים מיפן.

באפריל 1941, ויטאלי פאבלוב וסוכן הביון מיכאיל קורנייב עזבו לארצות הברית במסווה של נציגים דיפלומטיים. במאי נפגשו ויטאלי פאבלוב ו-וויט במסעדה בוושינגטון. במהלך השיחה, פאבלוב סיפר את מחשבותיו על המצב במזרח הרחוק. בתגובה ציין ווייט שהוא עצמו חושב על אותן בעיות וכי לאחר שקיבל מידע ממומחה באזור זה, הוא יוכל לעשות מאמצים מסוימים בכיוון זה.

ארצות הברית דרשה מיפן להפסיק לאלתר את התוקפנות שלה בסין, וגם לנטרל את מנצ'וקוו. כך, מנקודת מבטם של כמה היסטוריונים אמריקאים, פעולת המודיעין הסובייטית הובילה בסופו של דבר להתקפה היפנית על פרל הארבור[1].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Павлов В. Операция «Снег», Издательство: Гея, 1996, ISBN 5-85589-027-9.
  • Тайны разведки. Операция «Снег». Россия, ЗАО Телекомпания «Останкино». Режиссёр: Дмитрий Докучаев, год выпуска 2012.
  • John Koster. Operation Snow: How a Soviet Mole in FDR’s White House Triggered Pearl Harbor. Regnery History, 2012, ISBN 1-59698-322-1.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]