מום בית הרחם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מום בית הרחם
Uterine Malformations
רחם דו-קרני
רחם דו-קרני
תחום גנטיקה רפואית עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
MeSH C562565, C562565
סיווגים
ICD-10 Q51
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מום בית הרחםאנגלית: Uterine malformation) הוא סוג של מום באיברי הרבייה אצל האישה אשר נגרם כתוצאה מהתפתחות לא תקינה של הצינורות המולריאניים במהלך התפתחות העובר. הסימפטומים נעים בין חוסר ווסת חודשי (אָמֵנוֹרֵאָה, בלועזית: Amenorrhea), בעיות פוריות, הפלות חוזרות וכאב, לבין תפקוד תקין בהתאם לאופי הפגיעה.

שכיחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכיחות של מום רחמי מוערך בכ 6.7% באוכלוסייה הכללית, מעט גבוה יותר (7.3%) באוכלוסייה הפוריה, והוא גבוה באופן משמעותי באוכלוסיית הנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות (16%). [1]

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההיסטרוסלפינגוגרפיה של רחם בצורת T

הסיווג של האגודה האמריקאית לפוריות (עכשיו האגודה האמריקאית לרפואת הרבייה (ASRM)) מבדיל:

  • סוג I: תסמונת מאייר-רוקיטנסקי (היעדרות הרחם) - הרחם אינו קיים, אלא רק נרתיק בסיסי קיים או נעדר. המטופלת עם תסמונת זו תהיה בעלת סימפטום אל-וסת ראשוני.
  • סוג II רחם חד-קרני (רחם חד-צדדי).
  • מום שנגרם עקב כישלון בהתפתחות אחד הצינורות המולריאנים. מלבד הצורה הלא סימטרית של הרחם, קיימת רק חצוצרה אחת (באותו הצד). במערכת ההדמיה לרחם יש "צורת בננה".
  • סוג III: רחם דידלפי (באנגלית: Uterus didelphys)
  • שני הצינורות המולריאנים העובריים המתחברים לרחם אחד לא התחברו כלל ואז לאישה יש בעצם שני רחמים עם שני צווארים נפרדים. ראו מקרה של לידת שלישייה לאישה עם רחם דידלפי.
  • סוג IV: רחם דו-קרני (רחם עם שתי קרניים) (באנגלית: Bicornuate uterus) - נוצר כאשר שני הצינורות המולריאנים מתלכדים רק בחלק העליון של הנרתיק, ולכן החלק התחתון של הרחם תקין, והחלק הגולגולתי מפוצל. צורת הרחם היא "צורת לב".
  • סוג V: רחם עם מחיצה (באנגלית: Septated uterus) - שני הצינורות המולריאנים התמזגו, אך המחיצה ביניהם נשארה ופיצלה את המערכת לשני חלקים. כאשר המחיצה שלמה, הנרתיק, צוואר הרחם, והרחם יכולים להיות מופרדים. בדרך כלל המחיצה משפיעה רק על החלק הגולגולתי של הרחם. התסמונת רחם עם מחיצה היא הנפוצה ביותר, ואחת הסיבות להפלות. היא מאובחנת על ידי טכניקות צילומים רפואיים, אולטרסאונד או MRI. שיטת ה-MRI מועדפת בשל יכולות מולטיפלנאריות, כמו כן, בשל היכולת להעריך את קווי הרחם, אזור התצטלבות, ושאר האנטומיה של האגן. ההיסטרוסלפינגוגרפיה לא נחשבת ליעילה בשל חוסר היכולת של הטכניקה להעריך את קווי הרחם החיצוניים, ובלהבחין בין רחם דו-קרני לבין רחם עם מחיצה. ניתן לתקן את מחיצת הרחם על ידי ניתוח היסטרוסקופיה.
  • סוג VI: רחם DES (דיאתילסטילבסטרול, באנגלית: Diethylstilbestrol). לחלל הרחם יש "צורת T" כתוצאה מחשיפה עוברית לדיאתילסטילבסטרול. וריאציה נוספת היא הרחם המקושת עם מחיצה קטנה (באנגלית: arcuate uterus) שבו יש גומה קעורה בקרקעית הרחם בתוך החלל.

רחם ראשוני (באנגלית: rudimentary uterus) הוא שארית רחם שאינו קשור לצוואר רחם ולנרתיק ויכול להימצא בצד השני של רחם חד קרני.

לחולות בעלות רחם לא תקין עלולות להיות הפרעות בכליות, כולל התפתחות לקויה של כליות חד-צדדיות.[2]

"נרתיק כפול"[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיוון שהנרתיק קשור במידה רבה מהצינוריות המולריאניות, אי מיזוג של שתי הצינוריות יכול להוביל להיווצרות של שכפול הנרתיק, וחוסר הקליטה של הקיר בין שתי הצינוריות ישאיר מחיצה, אשר מובילה היווצרות "נרתיק כפול". מצב זה עשוי להוביל לרחם דידלפי או לרחם עם מחיצה.[3][4][5] משום שהמצב הוא פנימי ובדרך כלל ללא תסמינים, אישה יכולה להיות לא מודעת לכך שיש לה "נרתיק כפול". במידת הצורך, ניתן לתקן את המחיצה באמצעות ניתוח, לעומת זאת, אין שום סיבה רפואית תקפה להליך כזה.

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לבדיקה הגופנית, הרופא זקוק לשיטות הדמיה כדי לקבוע את האופי של המום: בדיקת אולטרסאונד גינקולוגית, בדיקת MRI לאגן, או היסטרוסלפינגוגרפיה. ההיסטרוסלפינגוגרפיה לא נחשבת כיעילה, בגלל חוסר היכולת של הטכניקה להעריך את הקווים החיצוניים של הרחם, ולהבחין בין רחם דו-קרני לבין רחם עם מחיצה. בנוסף, ייתכן שיהיה צורך בלפרוסקופיה או היסטרוסקופיה. אצל חלק מהחולות התפתחות הנרתיק עלולה להיות מושפעת.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

התערבות כירורגית תלויה במידת הבעיה של הפרט. בדרך כלל, כאשר מדובר ברחם דידלפי, ניתוח אינו מומלץ. רחם עם מחיצה יכול להיות כרות בהליך אשפוז פשוט, המשלב לפרוסקופיה והיסטרוסקופיה. הליך זה מקטין מאוד את שיעור ההפלה לנשים עם אנומליה זו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מום בית הרחם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sotirios H. Saravelos; Karen A. Cocksedge; Tin-Chiu Li (2008). "Prevalence and diagnosis of congenital uterine anomalies in women with reproductive failure: a critical appraisal". Human Reproduction Update. 14 (5): 415–29. doi:10.1093/humupd/dmn018. PMID 18539641.[1]
  2. ^ Li, S; Qayyum, A; Coakley, FV; Hricak, H (2000). "Association of renal agenesis and mullerian duct anomalies". Journal of computer assisted tomography. 24 (6): 829–34. doi:10.1097/00004728-200011000-00001. PMID 11105695.
  3. ^ Heinonen, PK (2006). "Complete septate uterus with longitudinal vaginal septum". Fertility and Sterility. 85 (3): 700–5. doi:10.1016/j.fertnstert.2005.08.039. PMID 16500341.
  4. ^ Perez-Brayfield, MR; Clarke, HS; Pattaras, JG (2002). "Complete bladder, urethral, and vaginal duplication in a 50-year-old woman". Urology. 60 (3): 514. doi:10.1016/S0090-4295(02)01808-3. PMID 12350504.
  5. ^ British Woman With 2 Wombs Has Triplets. Associated Press, 22 December 2006.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.