לדלג לתוכן

דימר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת שורת קישורים חיצוניים ותחתיה {{תב|ויקישיתוף בשורה}} במידה וחסר (תג) (דיון)
אין תקציר עריכה
תגיות: הוספת תבנית לשינויים בערך עריכה חזותית
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=מושג בכימיה|אחר=רכיב במעגל חשמלי|ראו=[[עמעם (חשמל)]]}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=מושג בכימיה|אחר=רכיב במעגל חשמלי|ראו=[[עמעם (חשמל)]]}}
ב[[כימיה]], '''דימר''' (מ[[יוונית]]: די - שתיים, מר - יחידה) היא [[מולקולה]] או תצמיד של מולקולות המורכב משתי יחידות פשוטות יותר - [[מונומר]]ים, במובן זה ניתן לראות בדימר [[פולימר]] קצר מאוד. שתי יחידות הבסיס יכולות להיות זהות, אז מכונה הדימר '''הומודימר''', או שונות ואז הוא מכונה '''הטרודימר''', מצב הנפוץ בעיקר ב[[חלבון|חלבונים]].
ב[[כימיה]], '''דימר''' (מ[[יוונית]]: די - שתיים, מר - יחידה) היא [[מולקולה]] או תצמיד של מולקולות המורכב משתי יחידות פשוטות יותר - [[מונומר]]ים, במובן זה ניתן לראות בדימר [[פולימר]] קצר מאוד. שתי יחידות הבסיס יכולות להיות זהות, אז מכונה הדימר '''הומודימר''', או שונות ואז הוא מכונה '''הטרודימר'''.


== דימרים קוולנטים ==
==קישורים חיצוניים==
{{השלמה}}

== דימרים לא קוולנטים ==
{{השלמה}}

== כימיה של פולימרים ==
בהקשר של פולימרים המונח דימר מתייחס למולקולה בעלת פולימרזיציה מדרגה 2, ללא קשר לסטויכיומטריה או ל[[תגובת דחיסה|תגובות דחיסה]]. יחס זה שימושי אשר באים לנתח סוכרים. לדוגמה: צלוביוז {{אנ|Cellobiose}} הוא דימר של גלוקוז, זאת למרות שבריאקציית היצירה שלו נוצרים מים, דבר אשר היה מעמיד אותה כביכול בהקשר של תגובות הידרוליזה.

2C<sub>6</sub>H<sub>12</sub>O<sub>6</sub> → C<sub>12</sub>H<sub>22</sub>O<sub>11</sub> + H<sub>2</sub>O

במקרה זה לדימר יש סטויכיומטריה שונה מזוג המונומרים.

כמו סוכרים גם חומצות אמינו יכולות ליצור דימרים. במקרה זה הדימרים נקראים דו-פפטידים. דוגמה לדו-פפטיד הוא ה-Glycylglycine{{אנ|Glycylglycine}}. די פפטיד זה מורכב משתי מולקולות [[גליצין]] המחוברות זו לזו ב[[קשר פפטידי]]. דוגמאות נוספות הן [[אספרטם]] וקרנוזין {{אנ|Carnosine}}.

== דימרים בביוכימיה ==
{{השלמה}}

== קישורים חיצוניים ==
{{ויקישיתוף בשורה}}
{{ויקישיתוף בשורה}}



גרסה מ־19:45, 9 בינואר 2020

בכימיה, דימריוונית: די - שתיים, מר - יחידה) היא מולקולה או תצמיד של מולקולות המורכב משתי יחידות פשוטות יותר - מונומרים, במובן זה ניתן לראות בדימר פולימר קצר מאוד. שתי יחידות הבסיס יכולות להיות זהות, אז מכונה הדימר הומודימר, או שונות ואז הוא מכונה הטרודימר.

דימרים קוולנטים

תבנית:השלמה

דימרים לא קוולנטים

תבנית:השלמה

כימיה של פולימרים

בהקשר של פולימרים המונח דימר מתייחס למולקולה בעלת פולימרזיציה מדרגה 2, ללא קשר לסטויכיומטריה או לתגובות דחיסה. יחס זה שימושי אשר באים לנתח סוכרים. לדוגמה: צלוביוז (אנ') הוא דימר של גלוקוז, זאת למרות שבריאקציית היצירה שלו נוצרים מים, דבר אשר היה מעמיד אותה כביכול בהקשר של תגובות הידרוליזה.

2C6H12O6 → C12H22O11 + H2O

במקרה זה לדימר יש סטויכיומטריה שונה מזוג המונומרים.

כמו סוכרים גם חומצות אמינו יכולות ליצור דימרים. במקרה זה הדימרים נקראים דו-פפטידים. דוגמה לדו-פפטיד הוא ה-Glycylglycine(אנ'). די פפטיד זה מורכב משתי מולקולות גליצין המחוברות זו לזו בקשר פפטידי. דוגמאות נוספות הן אספרטם וקרנוזין (אנ').

דימרים בביוכימיה

תבנית:השלמה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דימר בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא כימיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.