מינסטר (גבינה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מינסטר
Munster-géromé
Minschterkaas
מאכלים
סוג גבינה מחלב פרה, גבינת חווה, washed-rind cheese, גבינה צרפתייה, גבינה חלבית עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם מנזר, מונסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
אזור מוצא ריין תחתון, מוזל, טריטוריית בלפור, ווז', או-רן, מרת ומוזל, סון עילית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב פרה עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
ייצור כולל 6,292 טונה (נכון ל־2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
תו תקן כינוי מקור מבוקר, כינוי מקור מוגן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גבינת מינסטרצרפתית: Munster-géromé; באלזסית: Minschterkaas) היא גבינה רכה בטעם עדין, העשויה בעיקר מחלב שהופק לראשונה בהרי הווז', בין אזורי אלזס-לורן ופראנש-קונטה בצרפת. השם "מינסטר" נגזר מהעיירה מינסטר (אלזס), שבה, בין המנזרים של ווז', הגבינה השתמרה והתישנה במרתפי מנזרי הנזירים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורה של הגבינה הזו באמודיאסיון (Admodiation), אזור על ראש הרי הווז' של צרפת, שנקרא "Chaumes" או Les grandes Chaumes" (comitatus Calvomontensis)". המילה Calvomontensis היא הביטוי בלטינית עבור פסגת הר ללא יער.

כבר בשנת 1371, ואולי לפני כן, שטחים אלו נכבשו על ידי עדרי בקר מובלים על ידי גברים, שנקראו "מרקרים" "marcaires" ( מהמילה האלזסית "מאלקר", מילקר באנגלית, כלומר אנשי חלב), ששהו שם בין מאי לבין ספטמבר. כשהעדרים חזרו לעמקים, רועי הבקר שילמו תחילה את האגרות והמעשרות לבעלים הפוליטיים והכנסיתיים (כמרים) של שטחי מרעה הקיץ או סתם למממנים של נדידות בקר אלה. בתקופות הפיאודליות החזיקו הבעלים הללו בכל הסחורה, כלומר בכל היצורים החיים, בזכויות המרעה ובבקר. אלה שרעו את הבקר היו במעמד של צמיתים בלבד, כמעט חסרי כל זכויות.

אוכלוסיית הרים זו שילמה את חובותיה בגבינה ובצנצנות חמאה. הלורדים היו הממסדים החילוניים והדתיים הראשונים מאזורי הנזירים השונים. מגינים פוליטיים אלה כללו את הדוכס של לוריין, הרוזן של סאלם, הרוזן של ריבופייר ואצילים אחרים של אלזס.

במהלך המאה ה-17, מסורת זו, אף על פי שנעלמה, נשמרה בשני מקומות מיוחדים, ז'רארמר (Gérardmer) בחלק המערבי של לורן של הרכס הראשי ובמינסטר בחלק המזרחי והאלזסי. מכאן שני השמות של הגבינה הזו, gérômé ו-Munster.

PDO באיחוד האירופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד בצרפת הגבינה מוגנת על ידי כינוי מרור מבוקר (AOC) הרי באיחוד האירופי, גבינת המונסטר מוגנת באמצעות כינוי מקור מוגן (POD). הסמכה זו מעמידה את השלבים העיקריים של תהליך ייצור הגבינה תחת שליטה ובקרה. הייצרנים נדרשים להקפיד על:

  • אזור מצומצם של ייצור חלב, כולל חלק עיקרי מהווז', ליד הרי אלזס; הנפות Haut-Rhin ו-Bas-Rhin (כלומר הרין הגבוה והנמוך); וכמה קומונות בנפת Haute-Saône ועוד כמה נפות
  • מאפיינים מדויקים של הטרנספורמציה (הכנת) הגבינה.

המינסטר עשויה מחלב פרה לא מפוסטר שנקרא "גולמי" או חלב גולמי, מהאזור המתואר לעיל. גבינה לבנה רכה זו מיוצרת בגלילים שטוחים, בשני גדלים נפוצים:

  • Munster gérômé הקטן 7–12 ס"מ קוטר
  • Munster gérômé הגדול (נקרא בדרך כלל רק Munster) 19-13 ס"מ קוטר
גבינת מינסטר בתהליך ייצור

עידון הגבינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש לשטוף את קרום הגבינה באופן קבוע. היא מתיישנת במרתפים לחים במשך חמישה שבועות עבור הפורמטים הקטנים יותר (בערך 300 גרם) ועד 2 - 3 חודשים עבור הגדולים יותר (כ-1500 גרם). במהלך תקופה זו, הקליפה נשטפת מעת לעת בתמלחת. תוספת הלחות מסייעת להתפתחות חיידקים המעניקים לגבינה זו את הטעם והצבע המיוחדים שלה.

Munster géromé נמצא במיטבו בקיץ ובסתיו, כאשר הוא עשוי מחלב של haute chaumes ("זיפים גבוהים") של עשב מרעה שכבר נקצר עבור חציר אמצע הקיץ בהרי הווז'. הגבינות הטובות ביותר, לדעת חלק מהמומחים, מגיעות מהעמק haute vallée de Munster עצמו, אבל גבינה זו מיוצרת גם בכפרים אחרים, הדעות המקומיות משתנות מאוד על המקור הטוב ביותר בהתאם לטעמם האישי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • L'inventaire du patrimoine culinaire de France, Lorraine, Albin Michel, CNAC ou Conseil National des Arts culinaires, 1998. מאמר על Munster-géromé AOC, pp. 198–201.
  • Revue La crèmerie française, 15-30 décembre 1983.
  • ז'רארד לזר, "מינסטר", באנציקלופדיה של אלזס, מהדורה טוטאלית, שטרסבורג, 1984.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מינסטר בוויקישיתוף