כינוי מקור מוגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כינוי מקור מוגן
Protected designation of origin
מדינה האיחוד האירופי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כינוי מקור מוגןאנגלית: Protected designation of origin-PDO) הוא סוג של מעמד גאוגרפי מוגן של האיחוד האירופי ובריטניה שמטרתו לשמר את כינויי המקור של מוצרים הקשורים למזון. הכינוי נוצר בשנת 1992 ומטרתו העיקרית היא לייעד מוצרים שיוצרו, עובדו ופותחו באזור גאוגרפי מסוים, תוך שימוש בידע המוכר של יצרנים מקומיים וחומרי גלם מהאזור הנוגע בדבר.[1]

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאפיינים של המוצרים המוגנים קשורים בעיקרם לאזור שלהם. הלוגו האירופי או הבריטי PDO, שהשימוש בו הוא חובה במקרים הרלוונטיים, מתעד את הקישור הזה.[2] תקנה 510/2006 האירופית מיום 20 במרץ 2006 מכירה בעדיפות להקמת מערכת הגנה קהילתית המבטיחה תנאים שווים של תחרות בין היצרנים. תקנה אירופית זו נועדה להבטיח את המוניטין של מוצרים אזוריים, להתאים את ההגנות הלאומיות הקיימות כדי לגרום להן לעמוד בדרישות של ארגון הסחר העולמי, וליידע את הצרכנים כי מוצרים הנושאים את לוגו "כינוי מקור מוגן" עומדים בתנאי הייצור והמקור המצוינים על המוצר. התקנה חלה על מוצרים חקלאיים ומזונות מסוימים שיש לגביהם קשר בין מאפייני המוצר או המזון לבין מקורו הגאוגרפי: הם עשויים להיות יינות, גבינות, מוצרי בשר חזיר, נקניקים, זיתים, בירות, פירות, ירקות, לחמים או מזון לבעלי חיים.[3][1][4]

מזונות כגון פרמזן, גורגונזולה, גבינת אסיאגו, קממבר דה נורמנדי ושמפניה יכולים להיות מסומנים ככאלה רק אם הם מגיעים מהאזור המיועד. לדוגמה, כדי לשווק תחת כינוי המקור של רוקפור,[5] הגבינה חייבת להיות מעובדת מחלב גולמי מגזע מסוים של כבשים (Lacaune), יש לגדל את בעלי החיים בטריטוריה מסוימת ולעדן את הגבינה המתקבלת באחד המרתפים ברוקפור-סור-סולזון שבחלק הצרפתי של מחוז Aveyron, שם יש "לזרוע" אותה בנבגי עובש (Penicillium roqueforti) שהוכנו מזנים מסורתיים אנדמיים לאותם מרתפים.[2]

PDO בשפות שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלוגו של PDO זמין בכל שפות האיחוד האירופי, וחברות המזון חופשיות להשתמש בלוגו ובקיצור של כל אחת מהגרסאות. דוגמאות לגרסאות בשפות שונות מוצגות להלן:

PDO בגרסאות שונות בשפות האיחוד האירופי
שפה שֵׁם ראשי תיבות
בולגרית Защитено наименование за произход ЗНП
קרואטית Zaštićena oznaka izvornosti ZOI
צ'כית Chráněné označení původu ChOP
דנית Beskyttet oprindelsesbetegnelse BOB
הולנדית Beschermde Oorsprongsbenaming BOB
אסטונית Kaitstud päritolunimetus KPN
אנגלית Protected designation of origin PDO
פינית Suojattu alkuperänimitys SAN
צרפתית Appellation d'origine protégée AOP
גרמניה geschützte Ursprungsbezeichnung .g. U
יוונית προστατευόμενη ονομασία προέλευσης ΠΟΠ
הונגרית Oltalom alatt álló eredetmegjelölés OEM
אירית Bunús Ainmníochta Cosanta BAC
איטלקית Denominazione d'Origine Protetta DOP
לטבית Aizsargāts cilmes vietas nosaukums ACVN
ליטאית Saugomos kilmės vietos nuorodos SKVN
מלטזית Denominazzjoni ta' Oriġini Protetta DOP
פולנית chroniona nazwa pochodzenia ChNP
פורטוגזית Denominação de Origem Protegida DOP
רומנית Denumirea de origine protejată DOP
סלובקית Chránené označenie pôvodu CHOP
סלובנית Zaščitena označba porekla ZOP
ספרדית Denominación de origen protegida DOP
שוודית Skyddad ursprungsbeteckning SUB

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כינוי מקור מוגן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Commission européenne (28 במרץ 2023). "Politique de l'UE en matière de qualité des produits agricoles". {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 Barham, Elizabeth; Sylvander, Bertil, eds. (2011). Labels of Origin for Food: Local Development, Global Recognition. CABI. p. 17. ISBN 9781845933777.
  3. ^ "REGOLAMENTO (CEE) N. 2081/1992 - regione.sicilia.it". אורכב מ-המקור ב-2014-03-01. נבדק ב-2021-06-05.
  4. ^ Catanzaro, Felicetta; Licciardo, Francesco (5 ביולי 2006). "La riforma del Regolamento (CEE) 2081/92 sulla protezione delle indicazioni geografiche e delle denominazioni di origine". agriregionieuropa.univpm.it (באיטלקית). associazione Alessandro Bartola. נבדק ב-24 בפברואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Hughes, Tom; Hughes, Meredith Sayles (2005). Gastronomie!: Food Museums and Heritage Sites of France. Piermont, NH: Bunker Hill Publishing. p. 19. ISBN 1-59373-029-2.