מיקרוסופט סוליטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיקרוסופט סוליטר
Microsoft Solitaire
כללי
תאריך הוצאה 1990
פיתוח ווס צ'רי
הוצאה לאור מיקרוסופט עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מצבי משחק משחק וידאו למשתתף יחיד עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות Microsoft Windows עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיקרוסופט סוליטר (באנגלית: Microsoft Solitaire) הוא משחק מחשב אשר נכלל במערכת ההפעלה Microsoft Windows ומבוסס על משחק הקלפים ב אותו השם, אשר ידוע גם בשם "קלונדייק". הגרסה המקורית של המשחק נוצרה על ידי המפתח ווס צ'רי, והעיצוב של קלפי המשחק עוצבו במקור על ידי סוזן קאר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקרוסופט כוללת את המשחק במערכת ההפעלה Windows עוד מאז שהשיקה את Windows 3.0 בשנת 1990.[1] המשחק פותח במהלך קיץ 1988 על ידי המפתח המתמחה ווס צ'רי.[2][3][4] הציורים בגב הקלפים עוצבו על ידי המעצבת הגרפית סוזן קאר.[5] הגרסה המקורית שצ'רי יצר הייתה אמורה לכלול את האפשרות ללחוץ על צירוף מסוים במקלדת על מנת להציג על המסך גיליון אלקטרוני מזויף של מיקרוסופט אקסל, אך הוא התבקש להסיר את הפיצ'ר הזה מהגרסה הסופית של המשחק.[6]

מכיוון שבתחילת שנות התשעים רוב האוכלוסייה העדיין לא הורגלה להשתמש בממשק משתמש גרפי, הכוונה של מיקרוסופט הייתה שהשילוב של המשחק במערכת ההפעלה תסייע "להרגיע" משתמשים שעלולים להרגיש שהם רתיעה משימוש במערכת ההפעלה משום שהמשחק סייע לגרום למשתמשי מחשב חדשים להבין מהר מאוד כיצד להשתמש בעכבר המחשב, ובמיוחד כיצד לבצע פעולות כמו גרור ושחרר - טכניקה בה חייבים לשלוט על מנת להזיז קלפים על המסך.

על פי טלמטריה בתחילת הדרך המשחק היה בין שלוש התוכנות של מערכת ההפעלה Windows אשר בהן נעשה הכי הרבה שימוש.[7]

באוקטובר 2012 מיקרוסופט שילבה במערכת ההפעלה Windows 8 גרסה חדשה של המשחק בשם "Microsoft Solitaire Collection".‏[8] גרסה זו של המשחק אשר נוצרה על ידי Arkadium עם עיצובים שנוצרו על ידי ויליאם ברדבק כללה פרסומות והוסיפה למשחק פיצ'רים חדשים רבים. בדומה לכוונה של מיקרוספט עם המהדורה המקורית של המשחק, גם במהדורה הזו הכוונה של מיקרוסופט הייתה שבאמצעות העיצוב המחודש של המשחק ניתן יהיה להציג למשתמשים את השינויים החדשים ששולבו במערכת ההפעלה החדשה של Windows 8. נכון ל-2024 הגרסה הזו של המשחק היא עדיין זו שמשולבת בגרסה הנוכחית של מערכת ההפלה שהיא Windows 11.

ב-18 במאי 2015 מיקרוסופט ציינה 25 שנה להשקה של המשחק ובמסגרת האירוע מיקרוסופט ארגנה טורניר סוליטייר בקמפוס של מיקרוסופט ושידרה את האירוע המרכזי ב-Twitch.‏[9]

לטענת מיקרוסופט בשנת 2020 היו כ-35 מיליון אנשים ששיחקו במשחק מדי חודש והמשחק שוחק מעל ל-100 מיליון פעמים מדי יום.[10]

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר מצליחים לנצח במשחק כל הקלפים נופלים ומקפצים על המסך. מסך ה"ניצחון" הזה הפך בהמשך פופולרי בגרסאות דיגיטליות שונות של משחקי קלפים.

עוד מהגרסה הראשונה של המשחק ניתן לבחור את הציורים בגב הקלפים, וכמו גם אם השחקן ישלוף כל פעם קלף אחד מהערימה או שלושה קליפים והוספה/הסרה של ניקוד.

ב-Windows 2000 ובגרסאות מאוחרות יותר של המשחק, לחיצה ימנית על שטחים פתוחים העבירה באופן אוטומטי קלפים לארבעת המיקומים בחלק הימני העליון של המסך, בדומה ל־FreeCell. כאשר הסמן של העכבר עמד מעל לקלף, לחיצה על הלחצן הימני של העכבר העבירה רק את הקלף לערימת הקלפים הרלוונטית, בתנאי שמדובר בהזזה אפשרית. לחיצה כפולה על הלחצן השמאלי גם העבירה את הקלף לערימת הקלפים הרלוונטית.

עד לגרסת Windows XP הציור שהופיע בגב הקלפים היו הציורים המקוריים שנוצרו על ידי המעצבת סוזן קאר, וחלק מהם היו אף עם הנפשה.

הגרסאות של המשחק שנוצרו עבור מערכות ההפעלה Windows Vista ו-Windows 7 הכילו את האפשרות לשמור נתונים סטטיסטיים אודות מספר ואחוז המשחקים אותם השחקן הצליח לנצח, ואיפשרה למשתמשים לשמור משחקים לא שלמים ולבחור קלפים עם ציורים חדשים בגב הקלפים.

במערכות ההפעלה של Windows 8, Windows 10, Windows 11, Windows Phone, אנדרואיד ו־iOS נכלל המשחק במסגרת חבילת המשחקים "Microsoft Solitaire Collection" אשר בה, בנוסף למשחק סוליטר, נכללו גם המשחקים Spider, FreeCell, Pyramid ו־TriPeaks.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Garreau, Joel (9 במרץ 1994). "Office Minefield". The Washington Post. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Farokhmanesh, Megan (13 באפריל 2017). "A bored intern created the original Windows Solitaire". The Verge. Vox Media. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Cherry, Wes. "Interview with Wes Cherry - B3TA.com 2008". B3ta.com. נבדק ב-22 באוגוסט 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Wes Cherry on Reddit about Solitaire". 4 בינואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Susan Kare personal website showing her design for Microsoft Solitaire". Kare.com. אורכב מ-המקור ב-28 באוגוסט 2008. נבדק ב-22 באוגוסט 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Warren, Tom (22 במאי 2020). "Microsoft Solitaire turns 30 years old today and still has 35 million monthly players". The Verge. נבדק ב-24 במאי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Dear, Brian (2017). "27. Leaving the Nest". The Friendly Orange Glow. New York: Pantheon Books. pp. 502–503. ISBN 9781101871560.
  8. ^ "Microsoft Solitaire Collection". App Store. Microsoft.
  9. ^ "Celebrating Microsoft Solitaire". Blogging Windows. Microsoft. 18 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Dent, Steve (22 במאי 2020). "Microsoft's classic Solitaire game is 30 today". Engadget. נבדק ב-22 במאי 2020. {{cite web}}: (עזרה)