מסדר ההצטיינות של ניו זילנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסדר ההצטיינות של ניו זילנד
New Zealand Order of Merit
ככוכב אביר עמית גבוה
ככוכב אביר עמית גבוה
פרטים
מדינה ניו זילנדניו זילנד ניו זילנד
סוג אות כבוד
מפקד המסדר מלך ניו זילנד
נוסד 1996
תג חבר מסדר
תג עמיתה

מסדר ההצטיינות של ניו זילנדאנגלית: The New Zealand Order of Merit) הוא אות הכבוד המוענק בניו זילנד מאז שנת 1996 לאישים אשר פעלו בהצטיינות עבור הכתר והאומה הניו זילנדית או שהצטיינו בפועלם, בכישוריהם או בתרומתם לאחרים.

במסדר חמש רמות חברות:

  • אביר עמית גדול (Knight Grand Companion) או גבירה עמיתה גבוהה (Dame Grand Companion) (בעלי תואר זה רשאים לציין לאחר שמם את הקידומת: GNZM)
  • אביר עמית (Knight Companion) או גבירה עמיתה (Dame Companion (בעלי תואר זה רשאים לציין לאחר שמם את הקידומת: KNZM או DNZM)
  • עמית או עמיתה (Companion) (בעלי תואר זה רשאים לציין לאחר שמם את הקידומת: CNZM)
  • קצין או קצינה (Officer) (בעלי תואר זה רשאים לציין לאחר שמם את הקידומת: ONZM)
  • חבר או חברה (Member) (בעלי תואר זה רשאים לציין לאחר שמם את הקידומת: MNZM)

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קודם לשנת 1996 קיבלו אזרחי ניו זילנד אותות כבוד שונים השייכים למסדרי הממלכה המאוחדת ובהם מסדר האמבט, מסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש, מסדר האימפריה הבריטית ומסדר עמיתי הכבוד. ועדה שהוקמה בשנת 1995 המליצה להקים מסדרים עבור ניו זילנד, ובעקבות המלצות הוועדה הוקם המסדר.

באפריל 2000 הכריזה ראש ממשלת ניו זילנד מטעם מפלגת הלייבור של ניו זילנד, הלן קלארק, על ביטול תוארי האבירות, ותקנון המסדר שונה בהתאם. בין השנים 20002009 התארים הגבוהים ביותר של המסדר שהוענקו היה "חבר ראשי" (Principal Companion) (מקבלי תואר זה רשאים היו להוסיף לאחר שמם את הקיצור: PCNZM) ו"חבר נכבד" (Distinguished Companion) (מקבלי תואר זה רשאים היו להוסיף לאחר שמם את הקיצור: DCNZM), מקבלי התואר לא היו רשאים להיקרא "סר" ("Sir") או "דיים" ("Dame") ‏[1]. צעד זה נעשה בעקבות סקר שנערך במרץ 2004 שבו עלה ש-54% מתושבי הממלכה סבורים שיש לבטל את התארים.

בבחירות שנערכו בשנת 2005 נושא התארים עלה, וראש מפלגת האופוזיציה באותה עת דון בראש הצהיר שאם ייבחר ישיב את תוארי האצולה[2].

בשנת 2009 הורה ראש ממשלת ניו זילנד, ג'ון קי, על השבת תוארי האצולה, והשיב את תקנון המסדר לתקנון שקדם לאפריל 2000. לאישים שקיבלו תארים בין השנים 2000 - 2009 ניתנה הבחירה לשנות את תוארם לתואר אבירות[3]. כל מקבלי התואר בחרו באפשרות זו, ובהם אף חברת מפלגת הלייבור מרגרט שילדס (וזאת על אף לחץ מצד ראש המפלגה הלן קלארק לא לעשות זאת)[4].

מספר חברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר החברים ברמה העליונה במסדר מוגבל ל-30 חברים. מדי שנה מקבלים 15 איש תואר אבירות, 40 תואר ברמת עמית, 80 תואר ברמת קצין ו-140 תואר ברמת חבר.

התואר מוענק לאישים שהם אזרחי ניו זילנד, או אזרחי ממלכות חבר העמים המכירים במלך צ'ארלס השלישי כראש מדינתם.

במקרים מסוימים ממונים "חברים מיוחדים" (Additional" members"). מספרם של אלה אינו מוגבל, ומדובר בתואר חברות לשם כבוד המוענק לאישים זרים.

סמלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת השנייה, מלכת ניו זילנד עונדת את סמלי מסדר ניו זילנד, את מסדר שירות המלכה ואת מסדר ההצטיינות של ניו זילנד.
  • "צווארון" שאותו רשאי לשאת רק המלך. במרכז הצווארון מדליון ועליו סמל ניו זילנד.
  • "כוכב" - כוכב בן שמונה קצוות, שבמרכזו סמל המסדר. אביר עמית גדול עונד כוכב מוזהב, ואביר עמית עונד כוכב מוכסף.
  • "תג" - בעלי שלוש הדרגות העליונות של המסדר רשאים לענוד תג בצורת צלב בצבעי זהב ולבן, ואמייל שבמרכזו סמל ניו זילנד בתוך עיגול אמייל ירוק, ותחתיו המוטו: "For Merit Tohu Hiranga", כשמעל הסמל כתר מלכותי. לחברי שתי הדרגות התחתונות של המסדר סמל דומה בצבע כסף במקום זהב. בדרגה הגבוהה, לובשים את התג על סרט סביב הכתף הימנית. בשתי הדרגות הבאות עונדים אותו סביב הצוואר על סרט, ובשתי הדרגות הנמוכות עונדים את הסמל על החזה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]