מסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המסדר המכובד ביותר של מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש
The Most Distinguished Order of Saint Michael and Saint George
מוטו: מזכרת מעידן טוב יותר
(לטינית: Auspicium Melioris Ævi)
פרטים
מדינה בריטניהבריטניה הממלכה המאוחדת
סוג מסדר אבירות
מפקד המסדר המונרך הבריטי
למען למען הנאתו של המונרך
סטטוס מסדר פעיל
פטרון מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש
נוסד 28 באפריל 1818
היררכיה
עיטור גבוה יותר מסדר כוכב הודו
עיטור נמוך יותר מסדר האימפריה ההודית
לרוב, המלאך מיכאל מתואר בסמלי המסדר כשהוא מכניע את השטן

המסדר המכובד ביותר של מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש הוא מסדר אבירות בריטי אשר נוסד ב-28 באפריל 1818 על ידי ג'ורג', נסיך ויילס (לימים ג'ורג' הרביעי), כאשר היה העוצר במקום אביו, ג'ורג' השלישי. במסדר קיימים שלושה מעמדות, מהבכיר לזוטר:

  • אביר הצלב הגדול או גבירת הצלב הגדול (GCMG - Grand Cross of saint Michael and saint George)
  • אביר מפקד או גבירה מפקדת (KCMG - Knight Commander of saint Michael and saint George או DCMG - Dame Commander of saint Michael and saint George)
  • עמית (CMG - Companion of saint Michael and saint George)

מטרת המסדר היא לכבד אנשים אשר שירתו את מדינות חבר העמים או מדינות זרות. ככלל, שגרירים ממונים למעמד "עמית". מרגלו הבדיוני של איאן פלמינג, ג'יימס בונד, מונה גם לדרגה זו בשנת 1953, לפי הספר מרוסיה באהבה.

סיסמת המסדר היא Auspicium melioris aevi, שמשמעותה בלטינית "סימן לעידן טוב יותר". כנרמז בשמו, פטרוני המסדר הם המלאך הקדוש מיכאל וג'ורג' הקדוש. באחד מסמלי המסדר העיקריים נראה המלאך מיכאל כשהוא רומס את השטן.

מסדר זה הוא המסדר השישי בחשיבותו מבין מסדרי האבירות הבריטים. לפניו נמצאים מסדר הבירית, מסדר הדרדר, מסדר פטריק הקדוש, מסדר האמבט ומסדר כוכב הודו. אבירי מסדרו של פטריק הקדוש באו מאירלנד, אך מאז שחרורה מהממלכה המאוחדת המסדר הפסיק מלהתקיים בפועל והמינוי האחרון אליו נעשה בשנת 1934. בדומה, פסק מקיום גם המסדר של הודו מאז עצמאותה בשנת 1947.

לראשי התיבות שלעיל קיים גם פירוש הומוריסטי: "קראו לי אלוהים" - "Call Me God‏" (CMG), "בבקשה קראו לי אלוהים" או "מלכים קוראים לי אלוהים" - "Kindly/Kings Call Me God" ‏(KCMG) ו"אלוהים קורא לי אלוהים" - "God Calls Me God" ‏(GCMG). הפירוש הנ"ל התפרסם בעיקר מסדרת הטלוויזיה "כן, אדוני השר", אך היה נפוץ בשירות הדיפלומטי כבר לפני כן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, המסדר הוקם כדי לציין את החסות הבריטית באיים היוניים, שהחלה ב-1814. איים אלו קיבלו חוקה ב-1817 תחת השם "ארצות הברית של האיים היוניים". המסדר נועד לכבד את "הילידים של האיים היוניים והאי מלטה ושטחי החסות שלו, ונתינים אחרים של הוד מלכותו, אשר ממלאים תפקידים חשובים וחשאיים בים התיכון."

ב-1864, לעומת זאת, הסתיימה החסות הבריטית, והאיים הפכו לחלק מיוון. הגדרת המסדר שונתה בהתאם ב-1868. מאז, החברות מוענקת לאלה אשר "ממלאים תפקידים חשובים וחשאיים בקולוניות של הוד מלכותה, ולאלה ששירתו את הכתר ביחסי החוץ של האימפריה." עקב כך, מושלים ומושלים כלליים רבים הם בין חברי המסדר.

הרכב המסדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הריבון הבריטי (כיום צ'ארלס השלישי, מלך הממלכה המאוחדת) הוא ריבון המסדר והוא ממנה את כל יתר החברים, לרוב לפי המלצת הממשלה. החבר הבכיר ביותר לאחר הריבון הוא "האדון הגדול" (Grand Master). בעבר, תפקיד זה היה שייך לנציב העליון של האיים היוניים. כעת, לעומת זאת, האדון הגדול נבחר על ידי הריבון. מחזיקי התפקיד מאז ייסוד המסדר הם:

במקור כלל המסדר 15 אבירים מפוארים, 20 אבירים מפקדים ו-25 עמיתים. לאחר שהורחב המסדר כמה פעמים, הוא כולל כיום 125 אבירים מפוארים, 375 אבירים מפקדים ו-1750 עמיתים. חברי משפחת המלוכה החברים במסדר אינם נמנים לצורך זה. כמותם, גם אזרחים זרים אשר מונו כ"חברים של כבוד".

במסדר מכהנים שישה בעלי תפקידים: ההגמון (Prelate), הנגיד (Chancellor), המזכיר, הרשם, האחראי על הסמלים (King of Arms) ושומר הסף. האחראי על הסמלים של המסדר אינו שייך למועצת הסמלים (College of Arms), כמו בעלי תפקידים אחרים בתחום ההרלדיקה. שומר הסף במסדר ידוע כ"האדון נושא המוט הכחול" (Gentleman Usher of the Blue Rod) או בקיצור "המוט הכחול". בניגוד למקבילו במסדר הבירית, האדון נושא המוט השחור, המוט הכחול אינו מבצע שום תפקיד בבית הלורדים.

מדי המסדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי המסדר לובשים מדים מהודרים באירועים מיוחדים, כגון הכתרת המלך, אשר משתנים לפי מעמדם במסדר:

  • את גלימת המסדר לובשים רק אבירים וגבירות מפוארים. היא עשויה מבד סאטן כחול ומשי אדום, וקשורה עם שתי ציציות גדולות.
  • את צווארון המסדר לובשים רק אבירים וגבירות מפוארים, גם כן. הוא עשוי מזהב ומורכב, לסירוגין, מדמויות של אריות כורעים, צלבים מלטזיים, והאותיות SM ו-SG. במרכז הצווארון נמצאים שני אריות מכונפים האוחזים ספר ושבעה חצים כל אחד.

באירועים אחרים חברי המסדר לובשים מדים פשוטים יותר:

  • את הכוכב עונדים רק אבירים וגבירות מפוארים ואבירים וגבירות מפקדים, והוא נענד עד צידו השמאלי של החזה. כוכבם של האבירים המפוארים הוא בצורת "כוכבית מלטזית" בעלת שבע זרועות, עם פס מוזהב בין כל זוג זרועות (ראו תמונת הסמלים, לעיל). כוכבם של האבירים מפקדים קטן יותר והוא בנוי משני צלבים מלטזים ללא פסי זהב. שני הכוכבים כוללים את צלב ג'ורג' הקדוש, ובמרכזם טבעת בצבע כחול כהה עם סיסמת המסדר. בתוך הטבעת מצויר מיכאל הקדוש מנצח את השטן.
סרט המסדר
  • אות המסדר הוא הסמל היחיד הנענד על ידי כל חברי המסדר. הוא נתלה מסרט בצבעי כחול-אדום-כחול. אבירים וגבירות מפוארים עונדים אותו על אבנט התלוי מהכתף הימנית למותן השמאלית. אבירים מפקדים וגברים עמיתים עונדים את הסרט על הצוואר, ואילו גבירות מפקדות ונשים עמיתות עונדות אותו על קשת מעל הכתף השמאלית. האות עצמו הוא בצורת כוכבית מלטזית בעלת שבע זרועות וזיגוג לבן. במרכזו מצויר מיכאל הקדוש מנצח את השטן, בעוד בצידו האחורי נראה ג'ורג' הקדוש, רכוב על סוס, כאשר הוא קוטל דרקון. מסביב לשני הציורים כתובה סיסמת המסדר בתוך טבעת כחולה כהה.

ב"ימי הצווארון", המוכרזים על ידי הריבון, חברי המסדר המשתתפים באירועים רשמיים רשאים לענוד את צווארון המסדר מעל מדי הצבא או חליפות הערב. בכל מקרה בו נלבש הצווארון (בימי צווארון או באירועים מיוחדים), אות המסדר נלבש כשהוא תלוי ממנו.

את כל הצווארונים אשר הוענקו מאז 1948 יש להחזיר לגנזך המרכזי של מסדרי האבירות (Central Chancery of the Orders of Knighthood). את כל הסמלים האחרים ניתן לשמור.

תפילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביתו הראשון של המסדר היה "הארמון של מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש" בקורפו - ביתו של הנציב הבריטי העליון של האיים היוניים ומקום מושבו של הסנאט היוני. מאז 1906 קַפֶּלַת המסדר נמצאת בקתדרלת סנט פול אשר בלונדון. הקתדרלה משמשת גם כביתה של הקפלה של מסדר האימפריה הבריטית. תפילות של כל המסדר נערכות אחת לארבע שנים, ואבירים וגבירות מפוארים חדשים מתמנים בטקסים אלו.

לריבון ולאבירים וגבירות מפוארים מוקצים תאים בקפלה, ומעליהם מוצגים ההתקנים ההרלדיים שלהם. על ראש תאו של האביר מוצבת קסדתו, כשהיא מקושטת במעטה ומעליה ציצת האביר. לפי חוקי ההרלדיקה האנגלים, נשים לא נושאות קסדות או ציצות, למעט המלכה. במקום זאת, משמש הנזר המתאים לדרגתה של הגברת. מעל הציצה (או הנזר) מוצג דיגלו ההרלדי של האביר, מקושט עם שלט האצולה שלו. על גבו של התא, בצורה קטנה יותר, מודבקת לוחית מפליז המציגה את שמו של האביר, שלט האצולה, ותאריך מינויו למסדר. עם מותו של האביר, הדגל, הקסדה, המעטה והציצה מוסרים מהתא. הלוחית, לעומת זאת, נשארת קבועה מעל התא, כך שמעל תאי הקפלה נשארת עדות צבעונית של האבירים והגבירות המפוארים מאז 1906.

סדר קדימות וזכויות יתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוכס קיימברידג' עונד את הכוכב

לחברי המסדר של מיכאל הקדוש מוקצים מקומות בסדר הקדימוּת. גם נשותיהם של גברים החברים במסדר נמצאות בסדר הקדימות, וכמוהן גם בנים, בנות וכלות של אבירים מפוארים ואבירים מפקדים. לעומתם, קרובי משפחה של נשים החברות במסדר לא תופסים מקום בסדר הקדימות. (ככלל, אנשים יכולים לקבל קדימות מהאב או הבעל, אך לא מהאם או האישה.)

אבירים מפוארים ואבירים מפקדים מוסיפים את הקידומת סֶר (Sir) לשמם, ואילו גבירות מפוארות וגבירות מפקדות מוסיפות את הקידומת דֵים (Dame). נשות האבירים רשאיות להוסיף את הקידומת ליידי (Lady), אך לא קיימת קידומת מקבילה לבעליהן של גבירות המסדר. נסיכים ובני אצולה אינם משתמשים בצורה זו, למעט כאשר נכתב תארם במלואו. יתרה מזאת, אנשי הכמורה וחברים של כבוד אינם משתמשים בקידומות של אבירות.

אבירים וגבירות מפוארים מוסיפים לאחר שמם את האותיות GCMG. אבירים מפקדים וגבירות מפקדות מוסיפים את האותיות KCMG ו-DCMG בהתאמה. עמיתים מוסיפים CMG. כך למשל, בעלה של המלכה ויקטוריה היה "אלברט, נסיך סקסה-קובורג-גותה, GCMG".

אבירים וגבירות מפוארים רשאים להוסיף לשלט האצולה שלהם תומכים, עיגול עם המוטו וצווארון. העיגול תמיד יהיה מעל הצווארון, או מחוצה לו. אבירים וגבירות מפקדים ועמיתים רשאים להציג את העיגול, אך לא את הצווארון, כאשר הוא מקיף את השלט. האות מצויר כאשר הוא תלוי מהצווארון או מהעיגול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]