מעגל אלנין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחזורי אלנין וקורי

מחזור האלנין, הידוע גם כמחזור קהיל או מחזור גלוקוז-אלנין, הוא סדרה של תגובות בה קבוצות אמינו ופחמנים מהשריר מועברים אל הכבד.[1] התהליך די דומה למעגל קורי במחזוריות של חומרים מזינים בין שרירי השלד, והכבד. כאשר השרירים מפרקים חומצות אמינו להפקת אנרגיה, חנקן המשתחרר מועבר לפירובט כדי ליצור אלנין. האלנין מועבר אל הכבד שבו חנקן נכנס למעגל האוריאה והפירובט משמש ליצירת גלוקוז.[2]

מחזור האלנין הוא פחות פרודוקטיבי ממחזור קורי, המשתמש בלקטט, כיוון שתוצר לוואי של ייצור אנרגיה מאלנין הוא ייצור של אוריאה.[3] ההסרה של אוריאה תלויית אנרגיה, הדורשים ארבעה קשרי פוספאט עתירי אנרגיה (3 ATP הופך ל 2 ADP וAMP אחד), ובכך כמות ה-ATP המיוצר נטו פחותה מזו במעגל קורי. עם זאת, בניגוד למעגל קורי, NADH נשמר כי שלקטט לא נוצר. זה מאפשר לחמצן אותו באמצעות שרשרת העברת אלקטרונים. מסלול זה דורש נוכחות של אלנין אמינוטרנספראז, אשר מוגבל לרקמות כגון שרירים, כבד, ומעי. לפיכך, מסלול זה משמש במקום מעגל קורי רק כאשר אמינוטרנספראז נוכח וכאשר יש צורך להעביר אמוניה אל הכבד.

מעגל אלנין משמש גם למטרות אחרות:

  • ממחזר שלדי פחמן בין השריר והכבד
  • מעביר אמוניום לכבד, שמומר לאוריאה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Naik, Pankaja (1 בנובמבר 2011). Essentials of Biochemistry. JP Medical Ltd. p. 168. ISBN 9789350254912. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ Kaplan Medical USMLE Step 1 Qbook. Kaplan Publishing. 2 בספטמבר 2008. p. 172. ISBN 9781419553158. As muscle proteins are catabolized, the amino acid skeletons are used as fuel in the muscle, while the amino groups are transaminated from pyruvate, forming alanine, which is then transported to the liver and kidney cortex to be used in gluconeogenesis (Cahill cycle). {{cite book}}: (עזרה)
  3. ^ Cifuentes, Alejandro (5 בפברואר 2013). Foodomics: Advanced Mass Spectrometry in Modern Food Science and Nutrition. John Wiley & Sons. p. 335. ISBN 9781118537350. Alanine plays an important role in the Cahill cycle or alanine-glucose cycle, and changes in alanine metabolite may indicate that this cycle could be modified (Yan et al., 2009). {{cite book}}: (עזרה)