מפרק תת-טלארי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפרק תת-טלארי
Subtalar joint
מפרק תת-טלארי
מפרק תת-טלארי
שיוך כף רגל, Intertarsal articulations עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (352) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
לטינית (TA98) articulatio talocalcanea עריכת הנתון בוויקינתונים
טרמינולוגיה אנטומיקה A03.6.10.101 עריכת הנתון בוויקינתונים
TA2 (2019) 1924 עריכת הנתון בוויקינתונים
FMA 35198 עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד MeSH A02.835.583.378.831.780 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D013380 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0038593 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רצועות של ההיבט המדיאלי של כף הרגל.

באנטומיה של גוף האדם, המפרק התת-טלארי, (באנגלית: Subtalar joint) הידוע גם בשם מפרק הטלוקלקנאלי, הוא מפרק של כף הרגל. שהוא בנקודת המפגש של עצם הטאלוס ועקב כף הרגל (קלקנאוס).המפרק מסווג מבחינה מבנית כמפרק סינוביאלי,[1] ובאופן תפקודי כמפרק מישורי (מפרק מישורי, הנקרא גם מפרק גלישה, באנטומיה, סוג של מבנה בגוף שנוצר בין שתי עצמות שבהן המשטחים המפרקיים, או החופשיים, של העצמות השטוחות, או הכמעט שטוחות, מה שמאפשר לעצמות להחליק זו על זו).[2]

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטאלוס מכוון מעט באלכסון על פני השטח הקדמיים של עצם השוק.

ישנן שלוש נקודות מפגש או מגע בין שתי העצמות: שתיים מלפנים ואחת אחורנית. שלושת המפרקים ידועים בתור פיאות או דפנות, והם האחורי, האמצעי והקדמי.[3]

  • הרצועה הקדמית הטלוקלקנית.
  • הרצועה הקצרה של הרצועה האחורית הטלוקלקנית.
  • הרצועה הקצרה והחזקה של הטלוקלקנה.
  • הרצועה המדיאלית הטלוקלקנית.

רצועות וממברנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרצועה העיקרית של המפרק היא הרצועה הטלוקלקנית הבין-רוסית (Interosseous talocalcaneal ligament), רצועה עבה וחזקה של שני סיבים מחוברים חלקית הקושרים את הטאלוס ואת השוק. היא עוברת דרך הסינוס טרסי (Sinus tarsi), תעלה בין מפרקי שתי העצמות.

ישנן ארבע רצועות נוספות היוצרות חיבורים חלשים יותר בין הטאלוס לעצם השוק שיפורטו שוב להלן:

  • הרצועה הקדמית הטלוקלקנית
  • הרצועה הקצרה של הרצועה האחורית הטלוקלקנית
  • הרצועה הקצרה והחזקה של הטלוקלקנה
  • הרצועה המדיאלית הטלוקלקנית

קרום סינוביאלי מצפה את הקפסולה של המפרק, והמפרק עטוף בקפסולה של סיבים קצרים המשכיים עם מפרקי כף הרגל ה-talocalcaneonavicular וה-calcaneocuboid.

התפקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפרק מאפשר היפוך פנימה (inversion) והיפוך החוצה (eversion) של כף הרגל, אך ממלא תפקיד מינימלי בכפיפה למעלה או למטה של של כף הרגל (כמו בלרינה בבלט).[4] מרכז הסיבוב של המפרק התת-טלארי נחשב באזור הפאה האמצעית.[3]

המפרק התת-טלארי יכול להיחשב גם כשילוב של המפרק התת-טלארי האנטומי שנדון לעיל, וגם החלק הטלוקלקנאלי של המפרק הטלוקלקנאונוויקולרי. זוהי ההשקפה הנפוצה יותר של המפרק התת-טלארי כאשר דנים בתנועתו. כאשר שני המפרקים הללו נחשבים יחד, זה מאפשר להתרחש סיבוב ימינה ושמאלה של אמצע כף הרגל כלומר פרונאציה וסופינציה (pronation and supination).

פתולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפרק התת-טלארי רגיש במיוחד לדלקת מפרקים, במיוחד כאשר הוא הושפע בעבר מנקעים או שברים כגון אלו של עצם השוקה או הטאלוס. תסמינים של דלקת מפרקים תת-טלארית כוללים כאב בהליכה, אובדן תנועה דרך טווח התנועה של המפרק וקושי ללכת על משטחים לא אחידים. פיזיותרפיה, אורתוטיקה וניתוח הן אפשרויות הטיפול העיקריות. ברגליים שטוחות (פלטפוס), המפרק בדרך כלל אופקי יותר.[5]

תמונות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Sub talar joint at the Duke University Health System's Orthopedics program

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Magee, David J. (1 בינואר 2008). Orthopedic Physical Assessment. Elsevier Health Sciences. p. 847. ISBN 978-0-7216-0571-5. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ Kolt, Gregory; Snyder-Mackler, Lynn (22 באוגוסט 2007). Physical Therapies in Sport and Exercise. Elsevier Health Sciences. p. 421. ISBN 978-0-443-10351-3. {{cite book}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 "Article Metrics - Centre of Rotation of the Human Subtalar Joint Using Weight-Bearing Clinical Computed Tomography | Scientific Reports". Scientific Reports (באנגלית). ISSN 2045-2322.
  4. ^ Kyung Won, PhD. Chung (2005). Gross Anatomy (Board Review). Hagerstown, MD: Lippincott Williams & Wilkins. p. 123. ISBN 0-7817-5309-0.
  5. ^ Michael J. Coughlin; Charles L. Saltzman; Roger A. Mann (6 בספטמבר 2013). Mann's Surgery of the Foot and Ankle E-Book: Expert Consult - Online. Elsevier Health Sciences. pp. 20–22. ISBN 978-1-4557-4861-7. {{cite book}}: (עזרה)

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.