משחק לחץ (ברידג')

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משחק לחץאנגלית: Squeeze play) היא טקטיקה בה משתמשים במשחק ברידג' על מנת לכפות על שחקן יריב לזרוק קלף זוכה בלקיחה או זוכה פוטנציאלי בלקיחה. שימוש בטקטיקה כזו נפוץ בעיקר כשמספר הקלפים שנותרו לכל שחקן קטן. השחקן המשתמש בטקטיקה זו משחק קלף זוכה מידו, הנקרא: קלף לחץ. אם כל הקלפים ביד יריב הם זוכים או זוכים פוטנציאליים, הוא נאלץ להיפטר מאחד מהם והשחקן שהשתמש בטקטיקה זו, עשוי לזכות בלקיחה נוספת. משחק לחץ מבוצע לרוב על ידי הכרוז. לכרוז יתרון על המגנים בכך שהוא שולט במספר קלפים כפול ממספר הקלפים בהם שולט כל אחד מהמגנים. הוא יכול לנצל יתרון זה באמצעות בחירת הקלף שייזרק מהדומם לאחר שהשחקן שלפני הדומם השליך קלף.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמה 1: משחק לחץ פשוט

באיור בדוגמה 1. דרום הוא הכרוז בחוזה של 4♠. עד כה זכה בשבע לקיחות ועליו לזכות בכל שלוש הלקיחות הנותרות על מנת לבצע את החוזה. הוא משחק את השליט האחרון ה-2.
מערב נכנס למצב של לחץ. אם יזרוק את ה-Q, דרום יזרוק את ה-K מהדומם וישחק דרום את ה-2 ויזכה בשתי הלקיחות האחרונות באמצעות ה-A וה-J.
אם מערב יזרוק את ה-A, הכרוז יזרוק מהדומם את ה-J ויזכה בשתי הלקיחות האחרונות עם ה-A וה-K.

דוגמה 2: משחק לחץ אוטומטי

גם באיור בדוגמה 2. דרום הוא הכרוז בחוזה של 4♠. עד כה זכה בשבע לקיחות ועליו לזכות בכל שלוש הלקיחות הנותרות על מנת לבצע את החוזה. כמו באיור בדוגמה 1, גם כאן הוא משחק את השליט האחרון ה-2. שימו לב שבמקרה זה לא משנה האם מזרח או מערב מחזיק את הקלפים העשויים לזכות בלקיחות. התנאי ההכרחי הנדרש הוא שכל הקלפים האלה יהיו בידיו של אחד המגנים והוא ייכנס למצב של לחץ. הכרוז ישליך תמיד את ה-2 מהדומם.
אם השחקן המחזיק בקלפים העשויים לזכות, ישליך את ה-A, ישחק דרום את ה-K מידו וישליך מהדומם את ה-J. אחרי זה ישחק את ה-3 ויזכה בלקיחה האחרונה באמצעות ה-A בדומם.
אם ישליך את ה-Q, ישחק דרום את ה-3 ויזכה בשתי הלקיחות האחרונות באמצעות ה-A וה-J בדומם.

דוגמה 3: משחק לחץ כפול

באיור בדוגמה 3 משחק הכרוז בדרום את קלף הלחץ שהוא 2. מערב חייב לשמור על ה-A ולכן נאלץ להשליך את ה-7. הכרוז משליך מהדומם את ה-K. גם מזרח בלחץ, אם ישליך את ה-J, הכרוז יזכה בשתי לקיחות עם ה-10 שבידו ועם ה-A בדומם. אם ישליך את ה-10, הכרוז יעבור לדומם באמצעות ה-6 ויזכה ב-A. ה-8 יזכה בלקיחה האחרונה.

תנאים הכרחיים למשחק לחץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. קלף לחץ (באנגלית: Squeeze card) - זהו קלף זוכה שכשהוא משוחק, הוא מפעיל לחץ, כלומר: מחייב את היריב להיפטר מאחד הקלפים הזוכים שבידו. במקרים רבים זהו הקלף האחרון בסדרת השליט. בדוגמה 1 קלף הלחץ הוא ה-2.
  2. מאיימים (באנגלית: threat cards) - קלפים שיש להם פוטנציאל להפוך לקלפים זוכים. דוגמה: K בדומם כש-A באותה סדרה נמצא ביד של אחד מהמגנים. בדוגמה 1 המאיימים הם: ה-J וה-K בצפון. מאיים כפול הם שני קלפים באותה סדרה, שאחד מהם גבוה משני הקלפים באותה סדרה העשויים להיות אצל אחד מהיריבים. בדוגמה 1 המאיים הכפול הם ה-A וה-J. מאיים יחיד הוא קלף יחידי מסדרה, בדומם או ביד הכרוז. בדוגמה 1 המאיים היחיד הוא ה-K
  3. כניסות (באנגלית: entries) - אלה הם קלפים או לפחות קלף אחד ביד שבה לא נמצא קלף הלחץ הזוכים בלקיחה. בדוגמה 1 זהו ה-A.
  4. עיתוי (באנגלית: timing)- ביצוע הפעולה צריך להיעשות רק לאחר שכל הקלפים המאפשרים ליריבים להתחמק מהלחץ שוחקו. בדוגמה 1 אין למערב אף קלף בסדרת ה- בנוסף לקלפים שבידו. לו היה דרום משחק את ה-2 לפני המצב בתרשים ולמערב היה עדיין קלף כלשהו בסדרת ה- הוא היה מתחמק מהלחץ באמצעות זריקת הקלף בסדרת ה-.

סווג[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים סוגים שונים של מצבים בהם ניתן להשתמש בטכניקה של משחק לחץ. להלן פירוט של סוגי מצבים כאלה:

  • משחק לחץ של מיקום - משחק לחץ בו שבו המאיימים נמצאים ביד בה לא נמצא קלף הלחץ. דוגמה 1 מציגה משחק לחץ של מיקום. קלף הלחץ בדרום והקלפים המאיימים בצפון. אם היינו משנים את המיקום של הקלפים, כלומר: מזרח היה מחזיק את הקלפים של מערב ומערב היה מחזיק את הקלפים של מזרח, לא הייתה אפשרות לייצר משחק לחץ. הסיבה לך היא שהדומם משחק לפני שמזרח משחק.
  • משחק לחץ אוטומטי - משחק לחץ בו המאיים הכפול נמצא ביד שבה לא נמצא קלף הלחץ והמאיים הבודד נמצא באותה יד בה נמצא קלף הלחץ. דוגמה 2 מציגה משחק לחץ אוטומטי. במקרה זה אין משמעות למיקום היד של המגנים בה נמצאים קלפים זוכים אותם הוא נאלץ להשליך. דוגמה 2 מציגה משחק לחץ אוטומטי.
  • משחק לחץ בסדרה אחת - המצב השכיח במשחקי לחץ הוא מצב בו היריב נלחץ בשתי סדרות או יותר. כך למשל, בדוגמה 1 ובדוגמה 2, הלחץ הוא בסדרת ה- ובסדרת ה-. מצב נדיר הוא מצב בו היריב נלחץ בסדרה אחת בלבד. דוגמה לכך הוא משחק במסגרת אליפות איטליה. פייטרו פורקה השתמש במשחק לחץ כנגד יריב הנלחץ בסדרת ה- בלבד.[1]
  • משחק לחץ כפול - מורכב משני משחקי לחץ. אחד נגד כל אחד מהיריבים. משחק לחץ כפול הוא שילוב של שני משחקי לחץ של מיקום. בדוגמה 3 נלחצים מערב ומזרח בסדרת ה-. מערב נלחץ גם בסדרת ה- ומזרח נלחץ גם בסדרת ה-.
  • Show Up Squeeze
ערך מורחב – Show Up Squeeze

משחק לחץ העשוי לייתר ביצוע עקיפה. משחק הלחץ מחייב את היריבים לזרוק קלפים בסדרה בה רוצים לבצע עקיפה. הם נאלצים לעשות זאת בגלל מאיימים ביד הכרוז ובדומם. לאחר זריקת הקלפים ברור לכרוז, שספר את חלוקת הקלפים בסדרות השונות בידי היריבים, שלכל אחד מהיריבים נותר קלף בודד בסדרה בה היה צריך לבצע עקיפה ועליו לשחק מיד את הקלף הגבוה במקום לבצע עקיפה.[2]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יו קלסי, הביצוע הנכון בברידג', פרק 15:משחק-לחץ, עמ. 229-252, הוצאת חץ, תרגום לעברית: ת. לידור, 1979
  • Terence Reese. Bridge ,1961. Penguin Books, P. 192- 195

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]