לדלג לתוכן

משתמשת:דיתי-ב/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ספר תל אביב הוא מיזם שהוזמן על ידי ראש העיריה הראשון של תל אביב, מאיר דיזנגוף, במטרה לתעד את תולדות העיר ושנותיה הראשונות.[1]

תהליך העבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטרה של ספר תל-אביב היתה לאסוף מידע כתוב ומסופר ולכתוב את תולדות העיר ב-20 שנותיה הראשונות לקראת שנת ה-25 של העיר.

לצורך כך הוקמה ועדת ההוצאה של ספר תל-אביב ועליה נימנו אזרחים מכובדים של העיר.

התחיל בעבודה ש. בן-ציון ממקימי העיר ובוניה. לאחר מותו עברה המשימה לאלתר דרויאנוב.

למעשה יצא לאור בשנת תרצ"ו (1936) רק הכרך הראשון של ספר תל-אביב. דרויאנוב הותיר אחריו מסמכים רבים, מונוגרפיות ומאמרים שלא נכללו בכרך זה וקיווה שיהיה מי שיבוא אחריו ויוציא גם את הכרך השני.

לצורך איסוף החומר יצאה קריאה מאת ראש העיריה שפורסמה בעיתון הארץ ביום 22.3.1934 ובה הודעה על התהוותו של ספר תל-אביב ובקשה לסייע באיסוף חומר ומילוי שאלונים שיישלחו למוסדות העיר השונים.

מבנה הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר פותח בסקירה נרחבת על יפו ותולדותיה מימי קדם ועד חורבן בית שני. שזורים בטקסט (כמו בפרקים הבאים) צילומים ומפות וכן מראי מקום המעידים על מקור הטקסט. פרק זה מסתיים בתולדותיה של נווה צדק.

הפרק השני מוקדש לאחוזת בית ובנוסף לתיאורים ולתיעוד של הקמת השכונה וביסוסה, ישנן תמונות המתארות את אורח החיים בשכונה וציורים של נחום גוטמן המחזקים את הבנת אורח החיים.

הפרק השלישי עוסק בתל אביב. גם כאן ניתן ללמוד מהטקסט, התמונות והאיורים של נחום גוטמן על ימיה הראשונים של העיר העברית הראשונה.

בפרק זה ישנם לוחות רבים המתארים את המבנה הגיאולוגי של העיר, גיאוגרפיה, נתונים סטטיסטיים ואקלים. בנוסף יש פירוט של עירית תל אביב ומחלקותיה השונות בעת כתיבת הספר ואיסוף הנתונים (עד 1934).

לספר צורפה מפה כללית של תל אביב ושש מפות חלקיות.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]