לדלג לתוכן

משתמשת:נאאב/שינוי שם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שינוי שם הוא תהליך שבו משתנה שמו הפרטי או שם משפחתו של אדם. שמו של אדם ניתן לו בדרך כלל סמוך ללידתו. לעתים מלווה שם זה את האדם עד אחרית ימיו, ולעתים עובר השם שינוי מסיבות שונות - לרוב לפי בחירתו של האדם.


(חלק זה יצורף לערך הקיים: שינוי שם, בפיסקה חדשה).


תפקידו של עובד סוציאלי לעניין סדרי דין בנוגע לשינוי שם[עריכת קוד מקור | עריכה]

עובד סוציאלי לעניין סדרי דין הוא עובד סוציאלי, שעבר התמחות מיוחדת נוספת ויש לו סמכויות לפי חוק בתחומים שונים הנוגעים. בין השאר קבע המחוקק כי כאשר מדובר בקטין, ובמידה שאין הסכמה בין הוריו, יחווה העו"ס לסדרי דין את המלצתו בפני בית המשפט לפני שינוי השם. הדבר רגיש במיוחד כאשר מדובר בקטין שהוריו התגרשו וקיימת מחלוקת ביניהם בנוגע לשם משפחתו.

שם משפחתו של האדם נקבע עם לידתו. בדרך כלל הילד מקבל את שם משפחתו של אביו, אלא אם הסכימו הוריו שהילד יקבל את שם משפחתו של אמו או של שני הוריו, כך שיישא שם משפחה כפול. אם מדובר בילד להורים שאינם נשואים יקבל הילד את שם משפחתה של אמו, אלא אם רצתה אמו והסכים אביו שהילד יקבל את שם משפחתו, והדבר נרשם עם לידתו. בעניין החלפת שם משפחה לילד מתחת גיל 18, יחליף הקטין את שמו רק בנוכחות שני הוריו באישורם במשרד הפנים. (חוק השמות)

במקרים בהם יש בקשה לשינוי שם משפחה ואין הסכמה בין ההורים של הקטין, יפנה בית המשפט לעובד סוציאלי לעניין סדרי דין בבקשה לערוך תסקיר ולהגיש את המלצתו. תפקיד העובד הסוציאלי לעניין סדרי דין במקרים אלו לערוך תסקיר בו יבדקו ויבחנו הסיבות והמניעים לבקשה, מרקם היחסים המשפחתיים בדגש על תחושת השייכות של הקטין למשפחתו ובחינת עמדתו של הקטין.

על העובד הסוציאלי לעניין סדרי דין לאסוף נתונים ומידע ממקורות שונים, ולאבחן את התא המשפחתי כמערכת, תוך התמקדות בצרכי הקטין ובטובת הילד. במקרה של בקשה לשינו שם המשפחה של הקטין, יבחן העובד הסוציאלי לעניין סדרי דין את השיקולים לבקשת השינוי והנסיבות לבקשה.

מצבו של הקטין נבחן בשלושה היבטים:

  1. היבט גיבוש הזהות - גיל הקטין / מתבגר , מאפייני הגיל והערכה אודות רמת הגיבוש של הזהות העצמית.
  2. ההיבט הרגשי - הערכה אינטגרטיבית אודות הכוחות והחולשות של הקטין/ מתבגר.
  3. תחושת השייכות למשפחה ולסביבה - תחושת השייכות של הקטין / מתבגר למעגלים הסובבים אותו החל מהמשפחה הגרעינית והמורחבת ועד למעגל החברתי והקהילתי. עד כמה תחושת השייכות ברורה ויציבה למול תחושת שייכות מעורערת וקונפליקטואלית.

התערבות העובד הסוציאלי היא התערבות המשלבת ידע טיפולי עם עבודה סמכותית, והיא משמעותית בחיי המשפחה כולה. עבודתו מתבצעת תוך שיח מתמשך עם הצוות המקצועי במחלקה לשירותים חברתיים, עם הקהילה ועם בני המשפחה, כשלנגד עיניו עומד עקרון טובת הילד.[1].

במקרים של בקשה לשינוי שם משפחה של ילדים הגדלים אצל אם יחידנית (משפחה חד-הורית), כאשר ילדיה נושאים שם משפחה שונה משלה והיא מבקשת לשנותו, יבחן העו"ס לסדרי דין את הקשר עם האב הביולוגי ומידת הנוכחות והמעורבות של האב בחיי הילד. גם במקרים אלו העמדה המקצועית המנחה נוגעת להכרה בחשיבות שימור הזיקה והקשר למשפחה הביולוגית כבסיס ממנו מתפתחת תחושת הזהות והשייכות של הילד.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך תקנון עבודה סוציאלית 3.20, באתר משרד הרווחה, ‏25.09.16