משתמשת:Aranka111/Claudine Guérin de Tencin

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלודין אלכסנדרין דה טנסן
קלודין אלכסנדרין דה טנסן

קלודין אלכסנדרין גרן דה טנסן (27 אפריל 1682, גרנובל - 4 דצמבר 1749, פריז) היא סופרת ומייסדת סלון ספרותי מוביל. היתה אמו של הפילוסוף ז'אן לה רון ד'אלמבר, פילוסוף וממייסדי האנציקלופדיה הגדולה.

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלודין נולדה בגרנובל לאביה אנטואן גרן סיור דה טנסן Sieur de Tencin, שהיה נשיא הפרלמנט. קלודין גדלה והתחנכה במנזר ליד גרנובל, ובמצוות הוריה קיבלה על עצמה חיי נזירות. בשלב מסוים בחרה להפר את הנדר ולהשתחרר מן המנזר. בשנת 1712, הצליחה לזכות באישור רשמי מהאפיפיור קלמנס האחד עשר לתהליך החילון שלה.[1]

חיים אישיים [עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד בתקופת נזירותה הכירה חייל אירי גולה בשם ארתור דילון ובין השניים נקשרו קשרים אישיים. בתקופה מאוחרת יותר בחייה הכירה קצין תותחנים צרפתי בשם לואי קאמי דטוש שהיה למאהבה. היא הרתה וילדה לו בן מחוץ לנישואין. ימים אחדים לאחר הלידה הניחה את הילוד על מדרגות הכנסייה. ילד זה הוא ז'אן לה רון ד'אלמבר אשר גדל והיה לאחד האינטלקטואלים הבולטים בצרפת בתקופת ההשכלה, פילוסוף, פיזיקאי ומהנדס שנמנה על יוצרי ועורכי האנציקלופדיה הגדולה, אחת המובילות מסוגה בעידן המודרני. אדם אחר ששמו נקשר בשמה היה שארל ז'וזף דה פרזניי אשר התאבד בביתה (ככל הנראה מאהבה נכזבת). קלודין דה טנסן הואשמה במותו והושמה במעצר, תחילה בשאטלט ולאחר מכן בבסטיליה, אולם משהוכחה חפותה שוחררה מהכלא.  

חייה כאשת החברה הגבוהה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שחרורה הצטרפה לאחותה מאדאם דה פריול (Ferriol) בפריז, שם נעשתה לדמות בולטת בחוגי החברה הגבוהה, בחיי הרוח והתרבות של העיר. היא יסדה סלון ספרותי חשוב, שעל אורחיו הקבועים נמנו הפילוסוף מונטסקיה, המחזאי והסופר הנודע פייר דה מאריבו ואנשי שם נוספים. היא הייתה הראשונה שארחה בסלון שלה גם סופרים בולטים מחוץ לצרפת דוגמת האנגלי הנרי סט. ג'ון  ופיליפ סטנהופ ואחרים. קלודין דה טנסן הייתה בעצמה סופרת ופירסמה מספר רומנים פרי עטה. כתיבתה הצטיינה בקסם רב בסגנון צלול, בתיאורים בהירים ובחידושים בז'אנר הבדיוני. בנוסף לפעילותה הספרותית עסקה גם בפעילות פוליטית בחוגי הכנסייה בעיקר למען בחירתו של אחיה אָבּה דה טנסן לקרדינל. 

ספריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. אומללויות האהבה
  2. זכרונות האציל הקאונט מקומנג' Mémoires du comte de Comminge,[1] 1735
  3. מכתביה של מאדאם וילאר Lettres de Mmes. de Villars (פריז, 1805-1832).[1]

עורכת ספריה במהדורה של 1825 בפריז היתה מארי-מדלן דה לה פאייט. ספריה הודפסו מחדש, בהוצאתת Lescure בשנת 1885

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:נפטרים ב-1749

ערך זה כולל קטעים מתורגמים מהמהדורה האחת-עשרה של אנציקלופדיה בריטניקה, הנמצאת כיום בנחלת הכלל