משתמשת:Hanay/פניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שמי חנה יריב, ואני מובילה מאז ספטמבר 2011 מיזם של שיתוף פעולה של הפקולטה עם הוויקיפדיה העברית של כתיבת ערכים כמטלה אקדמית. באוניברסיטה מובילים את המיזם ד"ר אורי אמיתי מהחוג להיסטוריה כללית, ופרופ' גיא בר עוז מהחוג לארכאולוגיה.

במסגרת המיזם נכתבו עד כה 160 ערכים שעברו למרחב הערכים ויש עוד 13 טיוטות המחכות לאישור המרצים להעברה למרחב הערכים. בוויקיפדיה מתקיימים מיזמים דומים של שיתופי פעולה גם באוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת בר-אילן, אוניברסיטת תל אביב ועוד. המיזם הזה נחשב המוצלח ביותר והניב עד כה גם שני ערכים מומלצים.

במיזם השתתפו עד כה מרצים מהחוג להיסטוריה כללית, ארכאולוגיה, תולדות עם ישראל, לימודי נשים ומגדר, ספרות עברית והיסטוריה של המזרח התיכון. חלק מהמרצים באופן חד פעמי וחלקם בהיסטוריה כללית, ארכאולוגיה ולימודי נשים ומגדר במספר קורסים במספר שנים.

אני מעוניינת להרחיב את שיתוף הפעולה בשנת הלימודים הבאה למרצים וחוגים נוספים. הדרך בה פועל המיזם הוא: אני נותנת הדרכה מעשית מול מחשב על כתיבה בוויקיפדיה במסגרת שתי שעות אקדמאיות בקורס בו מרצה מחליט להשתתף במיזם. הסטודנטים נרשמים לוויקיפדיה והם כותבים את הערך כטיוטה. אני מלווה אותם בתוך הוויקיפדיה ועוזרת להם בחלק הטכני כולל מבנה הערכים על פי הנהוג בוויקיפדיה. המרצים מאשרים את התוכן. ורק לאחר אישורם הערך מועבר למרחב הערכים. לכל ערך שנכתב כמטלה אקדמית מתווספת תבנית בדף השיחה של הערך המציינת את שם הקורס והפקולטה בה הוא נכתב. בנוסף קיים דף מיזם שבו רשומים כל הערכים שנכתבו במסגרתו.

אני מדגישה שהמיזם מצליח רק בקורסים בהם המטלה ניתנה כמטלת חובה. מטלת רשות כבונוס לא מצליחה להניב ערכים בוויקיפדיה. את דף המיזם בוויקיפדיה ניתן לראות בקישור הבא: ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/מדעי הרוח - אוניברסיטת חיפה

אשמח להגיע לפגישות של הסגל בחוגים השונים ולהציג את הנושא בצורה מפורטת יותר ולענות על שאלותיכם. אם אתם מעוניינים לקבל חוויות על התהליך מהמרצים, אני ממליצה לשאול את אורי אמיתי, גיא בר עוז ושרון הלוי מלימודי נשים ומגדר.

המיזם

בחודש ספטמבר 2011 יצא לדרך מיזם כתיבת ערכים כמטלה אקדמית במסגרת הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה. המיזם התחיל בכינוס של אנשי הסגל של הפקולטה. את הכנס פתח פרופסור ראובן שניר דיקן הפקולטה. הוא סיפר על הרושם הטוב שקיבל על הוויקיפדיה בעת שאחד העורכים כתב ערך אודותיו. הוא ציין את הרצינות והיסודיות של הכתיבה. במפגש השתתפו שבעה ויקיפדים פעילים שהתגייסו לתמוך ולהראות נוכחות.

המיזם פעיל כבר במשך שלוש שנים. במיזם השתתפו עד כה 20 קורסים במסגרת 5 חוגים" היסטוריה כללית, ארכאולוגיה, ספרות עברית, היסטוריה של המזרח התיכון ותולדות עם ישראל. בנוסף נכתבו ערכים במסגרת תוכנית לתואר שני של לימודי נשים ומגדר. בסה"כ נכון ל-25 ביוני 2014, נכתבו 166 ערכים שעברו למרחב הערכים. 15 ערכים נמצאים במצב של טיוטה והסטודנטים עדיין עובדים עליהם. יש גם ערכים מומלצים. חלק מהערכים נכתבו במסגרת קורסים שלא השתתפו במיזם, ביוזמתם של סטודנטים שפנו למרצה וביקשו לכתוב ערך כמטלה אקדמית. היו אלה סטודנטים שכבר כתבו ערך במסגרת קורס אחר.

במסגרת תהליך העבודה במיזם, אני מגיעה לשיעור של מרצה המשתתף במיזם, ומעבירה הדרכה מעשית בהיקף של 2 שעות אקדמאיות, על עריכה בוויקיפדיה. הסטודנטים מגיעים לשיעור לאחר שכבר נרשמו לוויקיפדיה. ההדרכה היא מעשית בדף טיוטה, כשאני מראה להם בתוך הוויקיפדיה שלב שלב איך עורכים, והם מתרגלים כל שלב לפני שעוברים לשלב הבא. הסטודנטים גם נרשמים בדף המיזם. לאחר מכן אני מלווה אותם בתוך הוויקיפדיה. ומעירה להם הערות בדף השיחה שלהם לגבי הערך. ההערות הן בעיקר טכניות של כללי עריכה בוויקיפדיה, אבל אם אני קוראת תוכן לא ברור, או מגלה תוכן שבמובהק הוא חסר, אני מייעצת להם במסגרת ביקורת עמיתים איך לשפר את הערך. בסופו של דבר אישור הערך להעברה למרחב הערכים, הוא שילוב של אישור המרצה לגבי התוכן, והאישור שלי לגבי כללי העריכה בוויקיפדיה.

אחד הדברים המיוחדים שקיים במיזם, הוא ריבוי סטודנטים בעיקר סטודנטיות ערביות בתוכנית ללימודי נשים ומגדר. הן כותבות ערכים על דמויות של נשים פמיניסטיות ופורצות דרך בעולם הערבי. לרשותם עומדים מקורות בשפה הערבית, ובכך הן מנגישות את המידע החשוב הזה לקורא בשפה העברית.

לקראת שנת הלימודים 2014/2013, במטרה להרחיב את המיזם לחוגים נוספים, יזמתי השתתפות במפגש של ראשי החוגים של הפקולטה אצל דיקן הפקולטה. במפגש השתתפו גם שני המרצים שמובילים את המיזם מטעם האוניברסיטה, ד"ר אורי אמיתי ופרופ' גיא בר-עוז. במסגרתו הוצג המיזם בפני כל ראשי החוגים והתוכניות, מתוך כוונה שנוספים השתתפו בשנה הבאה. הוצא לכל ראש חוג/תוכנית להזמין אותי למפגש של סגל המרצים בכל חוג כדי שאציג את המיזם. כבר היו פניות של מרצים המביעים התעניינות לקראת שנה הבאה להשתתף במיזם.

בנוסף כדי להקל על הסטודנטים בלימוד העריכה בוויקיפדיה, ייפתח בשנה הבאה דלפק ייעץ בספרייה שבו תינתן לסטודנטים שיירשמו מראש הדרכות אישיות בספריה. דלפק היעץ יאויש על ידי. הכוונה היא לשריין בתחילה שעתיים קבועות בשבוע, ביום קבוע ובחדר קבוע. אם הביקוש יהיה גדול אוכל להרחיב את שעות ההדרכה.

אני מקווה שכל המאמצים האלה ישאו פרי, ובשנה הבאה נראה חוגים נוספים כותבים ערכים בוויקיפדיה. עלי לציין שהפקולטה מאד גאה במיזם. ופרסומים על המיזם מופיעים גם בהודעות של דובר האוניברסיטה.

וברצוני לסיים בתגובתה של אחת הסטודנטיות שכתבה לי לאחר שהערך שלה עבר למרחב הערכים. היא כתבה את הערך על סיווה (SEWA- Self-Employed Women Association). ולאחר העברה כתבתי לה "תודה רבה על הערך המעניין". תגובתה הייתה: "תודה חנה. זה היה תהליך מרתק ומאתגר עבורי. אני מקווה שאכתוב עוד כמה ערכים בתחום שמעניין אותי".