משתמשת:Omamaawisat/ארכיון דיגאטלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה
סריקת מסמכים

ארכיון דיגיטלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארכיון דיגיטלי משמש לשמירה וניהול דיגיטלי של מסמכים על גבי מדיה דיגיטלית (כגון מחשב, שרת או זיכרון נייד). הארכיון הדיגיטלי מורכב ממידע שנוצר באופן דיגיטלי (למשל מסמכים שנוצרו במעבד תמלילים), וממידע שעבר תהליכי דיגיטציה: לדוגמה, המרה של מסמכי נייר למסמכים דיגיטליים באמצעות סורק.

המושג ארכיון דיגיטלי אפשר לקשר אותו למצבים שבהם כמות המסמכים והמשתמשים בהם רבה (תופעה שאופיינית בעיקר לארגונים עסקיים), ואז עולה הצורך בניהול חכם שלהם באמצעות מערכת ארכיון דיגיטלי.

מוסדות ציבור בארץ ובעולם עושים שימוש בטכנולוגיה זו, בפרויקטים הקרויים ספריות דיגיטליות. באמצעות ניהול מידע דיגיטלי והעברתו על גבי רשת האינטרנט, הספרייה הדיגיטלית מאפשרת גישה מקוונת של משתמשים למקורות המידע‏[1]אחד הפרויקטים הדיגיטליים הידועים בעולם הוא פרויקט גוטנברג – המשמש כספריה דיגיטלית חופשית אליה מועלים ספרים ופרסומים שאין עליהם זכויות יוצרים. הגרסה הישראלית ליוזמה זו הוא פרויקט בן יהודה. המודל של DELOS מחלק את רכיבי הספרייה הדיגיטלית לשלושה חלקים: ספריה דיגיטלית, מערכת ספריה דיגיטלית, ומערכת הניהול של הספרייה הדיגיטלית‏[2].


מאפייני ארכיון דיגיטלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

1.צירוף מסמכים בצורה קלה ואינטואטיבית במגוון רחב של אפשרויות כגון כניסה לישות הרלוונטית ובחירה באפשרות הוסף מסמך, גרירת המסמך לסייר הקבצים (Drag & Drop) ועוד.

2.איתור מסמכים בצורה פשוטה ונוחה למשתמש.

3.תיוג המסמכים וחיתוך מידע נרחב יכולת תיוג מידע נוסף על המסמך בעזרת מאפיינים מוגדרים מראש והצגת המסמכים בכל חתך שנדרש.

4.תמיכה מלאה ביכולות SharePoint לניהול מסמכים כולל שליחת לינק, תעוד גרסאות, הצגת תיקיות באוטלוק.

5.תמיכה בהרשאות, התראות על שינויים של מסמכים.

6.אפשרות חיבור לענן וזמינות מכל מקום.

7.סנכרון מלא עם אתרי אינטרנט.

8.תאימות מלאה למודול החתימה האלקטרונית.

9.היכולת לגבות בקלות את המידע, לרוב באמצעות שרתי גיבוי ייעודיים הנמצאים באתרים מרוחקים. הרשאות ואבטחת מידע – מערכת ארכיון דיגיטלי מאפשרת למנהל המערכת לקבוע אילו משתמשים יקבלו גישה לאיזה מידע. מערכות מתקדמות של ארכיון דיגיטלי מאפשרות גם מעקב אחר הפעולות שמבצעים משתמשים אחרים במערכת, ותומכות בכניסה מאובטחת SSL.

שליפת מידע מהירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך החיפוש נחשב למהיר יותר ביחס לחיפוש סטנדרטי במחשב האישי, הודות לשליפת הנתונים הרלוונטיים מתוך מסד נתונים. ביטויים ושדות השמורים במסד הנתונים מאפשרים למצוא את המסמך הרלוונטי בצורה מהירה יותר, מבלי לחפש את המידע בשרת כולו (כפי שמתבצע החיפוש במחשב).

בניית אינדקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארכיון הדיגיטלי מתבסס על אינדקס המותאם לצורכי המשתמש. האינדקס הוא מעין תוכן עניינים של הארכיון הדיגיטלי, המאפשר לאחסן מסמכים ולשלוף אותם בצורה מסודרת. לדוגמה, חברה יצרנית תבצע חלוקה של המסמכים שברשותה לפי סוג המוצר, שם המוצר ומידות. זאת לעומת חברה המספקת שירותים, שתמיין את המסמכים על פי פרטי הלקוחות כגון שם, גיל ואזור מגורים[3].

סריקת מסמכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך הסריקה נוצר כדי לנהל ארכיון דיגיטלי במקום ארכיון רגיל של אלפי מסמכים שתופסים שטח רב ומעלים אבק.

היתרונות של סריקת מסמכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשוק התחרותי של היום, לזמן יש חשיבות רבה. אם אתה מנהל עסק, ארגון, מוסד או כל גוף הנמדד בשורה התחתונה שלו, אתה לא יכול להרשות לעצמך לבזבז אפילו דקה אחת מיותרת על משימות שאינן משימות הליבה של הארגון.

הזמן שמשרדים משקיעים בחיפוש קבצים חשובים מפחית את הפרודוקטיביות של העובד. אם צוות העובדים במשרד מבלה מידי יום כמעט שעה כדי למצוא את הקבצים הרצויים, סימן שהמשרד אינו מנוהל נכון. שירותי סריקה של מסמכים יכולים למנוע מצב זה[4].

אבטחת מידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עומדים בדרישות מחמירות של בנקים ובתי חולים.
  • הדפסת מסמכי lif סרוקים לבעלי הרשאות קריאה בלבד.
  • מאפשר הגנה טובה יותר על המידע הארגוני.
  • אפשרות לשמירת דפים בזיכרון במקום במחשב כדי למנוע שמירת מסמכים עי המשתמשים והוצאתם מהמערכת.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספרייה דיגיטלית

קריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. http://www.rentascanner.co.il
  2. http://www.emuse.co.il
  3. http://www.arx.com/products/cosign/overview/

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רותם, א. (2006). מבוא לספריה דיגיטלית, באתר של דר' אברום רותם
  2. ^ L. Candela et al.: The DELOS Digital Library Reference Model - Foundations for Digital Libraries. Version 0.98, February 2008
  3. ^ Kohl, U. et al., "Safeguarding Digital Library Contents and Users; Protecting Documents Rather Than Channels," D—Lib Magazine, Sep., 1997, 9 page
  4. ^ www.kotev.co.il