משתמשת:Toar27/רחל אלואיל בוגרשוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה
רחל אלואיל בוגרשוב
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1908
תל אביב, ארץ ישראל
פטירה 12 בספטמבר 1996 (בגיל 88 בערך)
תל אביב, ישראל
שם לידה רחל בוגרשוב
לאום ישראלית
תחום יצירה ציור

רחל אלואיל בוגרשוב (1996-1908) ציירת, שהשתתפה בכמה תערוכות חשובות בשנות ה-20, ומורה לילדים בכיתה א'.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רחל נולדה בתל אביב, להוריה שרה מאירוב ולד"ר חיים בוגר( בוגרשוב), שנתיים לאחר שהוריה עלו לארץ. זמן קצר לאחר מכן מתה אמה במהלך הריונה השלישי, והיא ואחותה הבכורה מוסיה בוגרשוב נותרו יתומות.

אביה, ד"ר חיים בוגרשוב (1876-1963), היה ממייסדי גימנסיה הרצליה, התחתן בשנית. המשפחה גרה מאחורי הגימנסיה, ברחוב מונטפיורי 6 (היום מגדל שלום), ובחופשות הקיץ נהגו הבנות לבלות בעין גנים, אצל אחי אביהן, שם היה לו משק חקלאי. לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה, נידון האב למוות על ידי הטורקים בגלל פעילות ציונית (אף כי הסיבה הרשמית הייתה שכלא נער ערבי) ונאלץ לברוח עם משפחתו לקהיר, שם פתח בית ספר עברי. כאשר איים הקונסול הרוסי בקהיר לגייס אותו לצבא, ברחה המשפחה לברצלונה ואחר כך למדריד, שם חיו עד תום המלחמה, אז שבו בני המשפחה ארצה, והבנות השלימו את לימודיהן בגימנסיה הרצליה.


אמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר רחל סיימה לימודיה התיכוניים, נסעה לפריז ללמוד אמנות ב-סורבון, והצטרפה אל אחותה הבכורה מוסיה בוגרשוב.

לא ידוע מתי בדיוק נסעה לפריז, כי לא נותרו מסמכים, אך משיחות עם בני המשפחה נראה שנסעה בשנת 1924 או 1925.

בפריז שהתה כחמש שנים ולמדה חינוך ב-שיטת מונטסורי (Montessori) וסיימה תואר בוגר בפדגוגיה. במקביל למדה ציור אצל הצייר ז'ול פסקן (Pascin) מאסכולת פריז.

כשרחל חזרה ארצה, כנראה לקראת 1930, הצטרפה לאגודת הציירים והפסלים, (האגודה נוסדה בשנת 1934) והכירה שם את יוסף זריצקי, אצלו למדה.

בכמה מקורות היא מוזכרת כמי שהשתתפה גם בתערוכת "האהל", אך אין לכך הוכחה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1938 נישאה לצייר אריה אלואיל

  • נולדו לשניים שלושה ילדים, שתי בנות ובן: רות שפרלינג (נולדה ב-1939), פרופסור אמריטה לגנטיקה באוניברסיטה העברית בירושלים, אלמנתו ושותפתו המדעית של יוסי שפרלינג (1939–2013), פרופסור לכימיה אורגנית במכון ויצמן;[1] נאוה (נולדה ב-1943); והלל (1947–2002)
  • רחל התמסרה לגידול ילדיה, וציירה רק לעיתים רחוקות. בעלה היה "הצייר" בבית. עובדה זאת, לצד עיסוקיה כאישה נשואה וכאם, שלא הותירו לה זמן פנוי, דיכאו את יצירתה. עם זאת, מדי פעם המשיכה לצייר את הנופים הנשקפים מביתה, בין אם מהמרפסת בתל אביב, או מהמרפסת בצפת. המשפחה התגוררה ברחוב מלצ'ט 59 בקומה רביעית, בעוד שיתר הבתים מסביב היו בזמנה בני קומה אחת, כך יכלה לצייר את הנוף הנשקף מהבית לכיון שדרות בן ציון ורחוב חיסין. על הבית יש היום שלט: המציין שבבית זה גרו הציירת רחל בוגרשוב אלואיל ובעלה הצייר אריה אלואיל.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מרקוס, רות (עורכת), נשים יוצרות באמנות הישראלית 1970-1920, תל אביב: סדרת מגדרים, הקיבוץ המאוחד, 2008.
  • רובין, כרמלה (אוצרת), תערוכת אמנים מודרניים, שיחזור התערוכה והקטלוג של תערוכות האוהל, תל אביב: בית ראובן, 1986.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

1^ אייזיק רמבה, המדענים הצעירים של ישראל: היחוסים של חוקרת החלבונים, מעריב, 26 ביולי 1968; רות שפרלינג באתר המכון למדעי החיים ע"ש אלכסנדר סילברמן, האוניברסיטה העברית בירושלים; סוזן גודמן, רות שפרלינג, באנציקלופדיה לנשים יהודיות (באנגלית). קטגוריה:ציירות ישראליות קטגוריה:ישראלים שנולדו ב-1908 קטגוריה:אנשי היישוב ילידי הארץ קטגוריה:בוגרי גימנסיה הרצליה קטגוריה:ישראליות שנפטרו ב-1996 קטגוריה:אישים הקבורים בבית הקברות ירקון קטגוריה:אמנים ואנשי רוח שהונצחו בתל אביב-יפו