משתמש:איתי פ./רוג'ר ויליאמס (תאולוג)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רוג'ר ויליאמס (21 בדצמבר 1603-בין 27 בינואר ל-15 במרץ 1683) היה סופר ותאולוג פוריטני אמריקאי יליד בריטניה, שייסד את מושבת "מטעי פרובידנס" בחוף המזרחי של ארצות הברית, שלימים הפכה לחלק מ"מושבת רוד איילנד ומטעי פרובידנס", בהמשך ל"מדינת רוד איילנד ומטעי פרובידנס" וכיום נקראת מדינת רוד איילנד. ויליאמס האמין וקידם חופש דת, הפרדת דת ומדינה ויחסי שכנות הוגנים עם האוכלוסייה הילידית בצפון אמריקה.

ויליאמס גורש על ידי המנהיגים הפוריטנים ממושבת מפרץ מסצ'וסטס בשנת 1636, וייסד את מטעי פרובידנס במטרה לאפשר את מה שהוא ככינה "חירות המחשבה". ב-1638 הקים ויליאמס בפרובידנס את הכנסייה הבפטיסטית הראשונה באמריקה. וויליאמס חקר את השפות הילידיות של ניו אינגלנד ופרסם את ספר המחקר הראשון באנגלית שעסק בשפה ילידית בצפון אמריקה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרטי לידתו המלאים של ויליאמס אינם ידועים, שכן רישומי הלידה שלו נשרפו בשריפה הגדולה של לונדון. עם זאת, ידוע כי ויליאמס נולד בלונדון או בסביבתה בין השנים 1602-1606, כאשר היסטוריונים רבים מתארכים את לידתו ל-1603. אביו היה ג'יימס ויליאמס, חייט במקצועו, ואימו הייתה אליס פמברטון.

בגיל צעיר עבר ויליאמס המרת דת ללא אישורו של אביו. בתקופת התבגרותו הוא התלמד אצל המשפטן המפורסם סר אדוארד קוק, והתחנך בבית הספר צ'טהאר האוס, תחת חסותו של קוק. לאחר מכן למד במכללת פמברוק בקמברידג', ממנה קיבל תואר ראשון באמנות ב-1627. ויליאמס הפגין כישרון בשפות וכבר בגיל צעיר רכש את השפות לטינית, עברית, יוונית, הולנדית וצרפתית.

בקמברידג' הפך ויליאמס לפוריטני, ולאחר סיום לימודיו שם, הפך לכומר של חבר הפרלמנט סר ויליאם משאהם. באפריל 1629 הציע ויליאמס נישואין לג'יין ווילי, אך היא סירבה להצעתו. מאוחר יותר באותה שנה הוא נישא למרי ברנרד, בתו של הכומר ריצ'ארד ברנרד, שהיה מטיף וסופר פוריטני ידוע. למרי ורוג'ר נולדו יחדיו באמריקה שישה ילדים - מרי, פריבורן, פרובידנס, מרסי, דניאל וג'וזף.

ויליאמס לא הצטרף לגל ההגירה הפוריטני הראשון לעולם החדש, אך בהמשך הבין כי הוא אינו יכול עוד להישאר באנגליה, תחת חסותו של הארכיבישוף ויליאם לאוד. הוא ראה בכנסייה האנגלית כמושחתת ושקרית ועל כן, ב-1 בדצמבר 1630 עלו הוא ואשתו על הספינה ליון שהפליגה מבריסטול לבוסטון.

ב-5 בפברואר 1631, עגנה הספינה בחוף ננטסקט, שבסמוך להתיישבות הפוריטנית בוסטון. עם הגעתו של ויליאמס לבוסטון, הציעה לו הכנסייה של בוסטון להחליף באופן זמני את הכומר ג'ון וילסון, שנסע לאנגליה על מנת להביא לבוסטון את אשתו. ויליאמס דחה את ההצעה, בטענה כי הכנסייה בבוסטון