משתמש:אליק שורק/גורגו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

[1] גורגו ( איטלקית : gorgo siciliano ) היא מתיחה (או סילוף מכוון של האמת), ששורשיה במאה ה -12 לספירה בממלכת סיציליה הנורמנית ונמשכת גם בהווה, העוסקת במתן פרטים פיקטיביים על נושא מסוים ואישושם על ידי מתן סימוכין שגויים.

התוכן של גורגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתיחה המבוססת על מתן הוכחה שגויה לנושא שנוי במחלוקת בין אנשים על ידי הוכחת שקר ש לאחד הצדדים הפניות שגויות, או מבוסס על ידע כוזב, בכוונה תחילה. לרוב השימוש הוא באנציקלופדיה המכילה פרטים מזויפים על נושא מסוים. כיום, השימוש הנפוץ ביותר הוא בוויקיפדיה .

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העדות הראשונה בהיסטוריה לביצוע "גורגו" הייתה על ידי ניקולאס גורגו [2], צעיר בן למשפחת אצולה סיציליאנית, במאה ה -12 לספירה. ניקולאס גורגו התווכח עם המורה שלו על השאלה היכן נוצר האדם לראשונה, וכדי להבין מי מהשניים צודק, ניקולס גורגו הזמין אנציקלופדיה מיוון. אמנם גורגו ניצל את הקשרים שלו כאציל ודרש שכתוב של הערך העוסק בנושא, משום שהוא גילה שמורו צדק. המורה של גורגו לא קיבל כהוכחה את המאמר המזויף. הוא גילה כי ניקולאס גורגו גרם לשכתוב הערך באנציקלופדיה. כשנפוצה השמועה על כך בסיציליה, הוצא להורג ניקולאס גורגו בגיל 19 בלבד. פרטים אלו נשמרו מכתביו של המורה, שעברו שכתובים ותרגומים רבים במהלך השנים בתוך איטליה, בהן גורגו הפכה מתיחה מקובלת (במיוחד בסיציליה, ולכן זה נקרא "גורגו סיציליאנו"), אך אבדו כל השכתובים האלה.

ממלכת סיציליה 1154