משתמש:אמיגד/אליהו (אורטוריה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אמיגד.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אמיגד.

אליהו היא אורטוריה מאת פליקס מנדלסון, שנכתבה ב-1846 לכבוד פסטיבל בירמינגהם. היצירה מתארת ארועים בחייו של אליהו הנביא, על פי המסופר בספר מלכים.


המוזיקה וסגנונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה נכתבה על ידי מנדלסון כהוקרה לבאך ולהנדל, מגדולי המלחינים בתקופת הבארוק, אותם הוא העריץ.

לאחר תקופה ארוכה בה יצירתו של באך נזנחה, ב-1829 הביא מנדלסון לאהדה מחודשת שלה בציבור הרחב, כשערך את ההופעה הראשונה של האורטוריה שלו מתאוס פסיון, מאז הושמעה בימיו של המלחין. לעומת זאת, הנדל, שהיה מלחין האורטוריות המפורסם והפורה ביותר, זכה לאהדה רבה ויצירותיו נוגנו תדיר. אליהו נכתבה בצורה דומה לאורטוריות של שני מלחיני הבארוק האלה, אולם סגנונה משקף בצורה ברורה את שייכותו של מנדלסון לתחילת התקופה הרומנטית.

התפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה כתובה לארבעה זמרים סולנים: בס או בריטון, טנור, אלט וסופראן, תזמורת סימפונית מלאה הכוללת טרומבונים, אופיקלייד ועוגב, ומקהלה גדולה ששרה בדרך כלל בארבעה קולות, אך לעיתים מתחלקת לשלושה קולות (נשים בלבד), ואף לשמונה קולות. אליהו הנביא מיוצג על ידי זמר הבס (או הבריטון), שנוטל תפקיד עיקרי ביצירה.

שפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, מנדלסון כתב את היצירה ללברית גרמנית, אולם על פי הוראת הפסטיבל הוא שינה את הטקסט לאנגלית, וכך היא נוגנה לראשונה. אף היום, במדינות דוברות גרמנית מועדפת הגירסה המקורית.

הסיפר המקראי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]