משתמש:ברי"א/ארגז חול1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הנהגותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דקדוק הלכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל פעולה שעשה רבי יעקב, היתה על פי התלמוד והפוסקים.


מידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ענווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי יעקב קמינצקי היה בעל מידות מופלא. מידת הענווה בלטה אצלו במיוחד. כאשר ניגש אליו אי מי מתלמידיו כדי לשוחח עמו, הוא היה קם על רגליו לכבוד התלמיד. כאשר היה נכנס למקום כלשהו, היה מתאמץ שלא יבחינו בו, כדי שלא יטרחו ויקומו לכבודו . במקרים שהבחינו בו, הוא היה רץ במהירות למקומו, כדי שלא יספיקו לעמוד לכבודו. מסופר כי פעם התנגש בו תלמיד ששעט בפרוזדור והפילו ארצה. רבי יעקב קם, ניער את האבק מבגדיו והמשיך בדרכו, מבלי לומר אף מילה אחת של ביקורת לתלמיד הנבוך.

דרך ארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי יעקב היה מכבד כל אדם, קטן כגדול, גוי כיהודי. לדוגמה, כאשר היה פעם ברחוב, עברה של הלוויה של גוי. רבי יעקב הצטרף למלווים, וצעד עמם מרחק מה. כאשר נשאל על כך, הגיב כי גם גוי זכאי לכבוד אחרון זה, שכן "חביב אדם שנברא בצלם" (מסכת אבות).

גם בהיותו בשנותיו האחרונות, היה רבי יעקב מקפיד לקום בפני אנשים רבים, רובם ככולם צעירים ממנו בגיל, וקטנים ממנו בידיעת התורה וביראת שמים. אפילו את רופאיו הלא יהודים, היה מקפיד לכבד בקימה.

פעם קבע פגישה עם אדם מסויים בשעת בוקר מוקדמת. משהגיע לפגישה, הבחין אותו אדם, כי רבי יעקב נראה עייף ביותר, כאילו לא ישן כל הלילה. כאשר שאלו על כך, אישר רבי יעקב את הדבר והסביר: "כאשר כיוונתי את השעון המעורר לשעה מוקדמת לפנות בוקר, נזכרתי כי שכני העובד במשמרת לילה הולך לישון בשעה הזו, והשעון המעורר עלול להפריע לו מאוד. לכן החלטתי להשאר ער בלילה ולעסוק בלימוד התורה, כדי שלא להפריע לשכני, ומאידך לא לאחר לפגישה שנקבעה".

אמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מידת האמת והיושר שלו היתה מיוחדת במינה.

חסד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתלמיד חכם אמיתי, הקדיש רבי יעקב הרבה מזמנו להטבה ולחסד.

למרות היות הזמן יקר לו עד מאוד, הוא נצפה פעם יושב על ספסל ציבורי, לצד קשיש גלמוד ומדוכא. הוא הבחין שהאיש עצוב וממורמר, והקדיש שעה ארוכה לשוחח עמו ולהקל עליו.

מלבד תמיכתו וייעוצו למוסדות התורה, התיעצו עמו אלפי אנשים בנושאים פרטיים רבים.