משתמש:גפן מליחי/יוסף פרסמן (צייר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יוסף פרסמן נולד ב- 1904 בעיר ברסטצ'קה (Berestetchko) שבפלך וואלין, באימפריה הרוסית (בין 1939-1921 הפכה העיר לחבל ארץ פולניה, ולאחר מכן הייתה לחלק מאוקראינה). לאחר לימודים בחדר והתבגרותו במהלך מלחמת העולם הראשונה, בחר פרסמן ללמוד אומנות ואת לימודי האמנות שלו עשה באקדמיות בלבוב (או בשמה האחר, למברג, כפי שהעיד ב- 1963) ובוורשה.

ב- 1923, בגיל 19 עלה לארץ ישראל בשלהי העלייה השלישית. הגיל שבו היה וגל העלייה מבקשים הגדרת פרסמן הצעיר כחלוץ המגיע להתגייס לגדודי העבודה, אם לא להצטרף לקיבוץ צעיר. אלא, שאין שום פרטים אודות פעילות חלוצית של הבחור. 

פרסמן לא ייחס ערך רב לפרק הארצישראלי של חייו ויצירתו. עם זאת, אין ספק שבירושלים טעם פרסמן לראשונה את טעם המודרניזם, לאחר שלימודיו בפולין הושתתו על העתקת ציורים קלאסיים. פול סזאן היה אז במוקד עניינם של זריצקי (שהיה גם כן אמן וחברו של פרסמן) ולכן ניתן לראות השפעה סזאנית גם על ציוריו של פרסמן.

ברגע בו נדמה היה, שיוסף פרסמן הולך וכובש את מקומו כאחד מהאמנים המודרניסטים הירושלמים בישראל, באותו רגע בחר פרסמן לעזוב את הארץ לטובת פריז. יש שאומרים שמטרת נסיעתו של פרסמן לפריז היא על מנת לבחון מקרוב ציורים של סזאן. בכל מקרה, פרסמן הציץ לפאריז ונשבה בה. ב- 1936, היה פרסמן מוכר כאחד מהציירים החשובים של האסכולה היהודית של פריז, פרסם פרסמן אצל גבריאל טלפיר ב"גזית" מאמר בשם "על אמנים יהודים", ושם נאמר: "האמנים היהודים, הנמצאים ומשתלמים בצרפת, שייכים, ברצון או שלא ברצון, לאסכולה הצרפתית. […] ובאם יש לנו כעם אופי וטמפרמנט מיוחד, אזי הוא מתבטא באופן טבעי ביצירתם של הציירים היהודים […] שמבחינה ציורית שייכים לאמנות הצרפתית, בהוסיפם רק ניואנס מיוחד לאמנות זו. […] יש כאן להדגיש, שהאישיות של סזאן, ששמשה במשך שלושים שנה בסיס לכל ההמצאות והאיזמים, נשארה עד עכשיו תופעה מאירה ומיוחדת במינה […]. השאלה היסודית הזאת, 'איך לצייר', נפתרה כמעט על ידי סזאן […]. אין, לדעתי, פרספקטיבה מיוחדת לאמן היהודי, מאשר זו המשתייכת עוד על האמנות הכללית והמרוכזת בצרפת, שבאמנותה היהודים משתתפים באופן פעיל, רציני ואורגני."

לקבלת מידע נוסף: יוסף פרסמן בארץ ישראל, באתר: https://gideonofrat.wordpress.com/2013/02/10/%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3-%D7%A4%D7%A8%D7%A1%D7%9E%D7%9F-%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C/