משתמש:האזרח דרור/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של האזרח דרור.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של האזרח דרור.


יום הדין באסלאם נקרא בשמות שונים כמו יום הדין, יום "ההבטחה והאיום" (waʿd wa-waʿīd ), "יַוּם אלקיאמה" (يوم القيامة, "יום התחייה"). זהו יום שבו "כל הגופים יקומו לתחייה" מן המתים וכל האנשים יקראו לתת דין וחשבון על מעשיהם ואמנותם במהלך חייהם. הדבר מכונה "המסר הדומיננטי" של הספר הקדוש לאסלאם, הקוראן, ותחיית המתים והשיפוט הם שני הנושאים שנחשבים "מרכזיים להבנת האסכטולוגיה האסלאמית. יום הדין נחשב. עיקרון אמונה של כל המוסלמים, ואחד מששת סעיפי האמונה האסלאמית.

הניסיונות, הקשיים והפרטים הקשורים אליו מפורטים בקוראן ובחדית' (אמירותיו של מוחמד); אלה פורטו באמונות, פרשנויות קוראניות, כתיבה תיאולוגית, ומדריכים אסכטולוגיים כדי לספק פרטים נוספים ורצף אירועים ביום. חוקרי אסלאם ורשויות מלומדים שהסבירו את הנושא בפירוט כוללים את אל-ע'זאלי, אבן קתר, אבן מג'ה, מוחמד אל-בוכרי ואבן ח'וזיימה.

ביום זה יקומו המתים מקברותיהם, הכופרים יכירו בכפירתם ויעמדו למשפט האל. במשפט זה ייפתח ספר המכיל את כל מעשי האדם מלידתו, האל ידון את האדם ברחמים. לאחר הדין יצעדו בני האדם מעל תהום אש הגיהנום על גשר דקיק, רק אלו המאמינים והתמימים יגיעו אל העבר השני, שם גן העדן; כל החוטאים והכופרים יפלו מהגשר אל להבות הגיהנום.

שמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היום מכונה בקןראן בשמות שונים כמו:

  • Yawm al-Din—the יום הדין
  • Yawm al-Haqq היום הבלתי נמנע
  • Yawm al-Ḥisāb - יום חשבון הנפש
  • Yawm al-Khuruj - יום היציאה (מהקברים)

אירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האירועים שנובאו ליום התחייה והמשפט רבים ומוצגים בדרכים שונות, אך פרשנים דתיים עורכים אותם לרצף של האירועים לפי פרשנות של הקוראין ולפי "ההסברים והתוספות שסופקו על ידי החדית'ים, המדריכים והפרשנויות של תיאולוגים. ניתן להציג ארבעה מקטעים של זמני קץ באיסלאם:

  • סימנים של "השעה" (אס-סאא - as-sa’a ) ואירועים אחרים המבשרים את סוף העולם הקרוב
  • "קולות החצוצרה" , תחיית המתים (qiyāma) והתאספות כל היצורים החיים (ḥashr)
  • ההתחשבנות (ḥisāb) שבה נשפטים אלו שקמו לתחייה
  • ההכנה לתהלוכות הסופית לגן עדן או לגיהנום. חציית הגשר (ṣirāṭ) שהארורים נופלים ממנו לגיהנום למטה, והניצולים מגיעים לצד השני, אפשרות השתדלות (shafā'a שפאע) כדי להציל חוטאים מהגיהנום.

השפעות פוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכתבה של שלומי אלדר משנת 2024, מספר פלסטינים עשירים שנמלטו למצרים מרצועת עזה בעקבות מלחמת חרבות ברזל, תארו כיצד תפיסות דתיות משיחיות השפיעו על הנהגת חמאס בהובלת יחיא סנוואר. [1] לפי סופיאן אבו זיידה, כשנתיים לפני המלחמה, החל משנת 2021, החלו בהנהגת חמאס לדבר במונחים דתיים של אחרית הימים ועל מימוש "ההבטחה האחרונה" (אל-ואד אל אחי'ר). שבה כל בני האדם יהפכו למוסלמים. לדבריו, סוונאור ואנשיו פרשו פרשנות קיצונית ומילולית של "ההבטחה" ופרוש זה חלחל לכל המסרים שלהם - בדרשות, נאומים, הרצאות בבתי ספר ובאוניברסיטאות. המסר המרכזי היה קיום ההבטחה האחרונה כולל הריגת כל ה"כופרים" או המתרם בכוח לאסלאם.[1] מסרים אלה היו גלויים, הן לאנשי מודיעין ולכל מי שעקב בתקשורת או בטוויטר אחר המסרים של סינוואר ואנשיו. אלה שמלבד הגרעין המרכזי של הנהגת חמאס, רוב מי שהקשיבו למסרים אלה - כולל העיתונות, המודיעין הישראלי, אנשי פת"ח וחלקים גדולים מתושבי עזה, החשיב את הדברים כדברי טרוף או מסר שנועד לטובת יחסי ציבור כדי להסית את תשומת הלב מהבעיות הכלכליות והמצוקה של תושבי עזה. רק מעט אנשים הבינו שמדובר בתהליך של הכשרת הלבבות למתקפה ענקית של חמאס. [1]

בכיר אחר בפת"ח שהיה בקשרים עם חמאס, והתראיין בעילום שם, (תחת השם "איאד") העיד כי הבין גם הוא בשנת 2021 כי מגמת חמאס להקצנה, כאשר רעיון "הבטחה" הפך מרעיון שהיה בקרב כמה "עשבים שוטים" לרעיון שקנה מקום מרכזי בהנהנת חמאס של סנוואר. לפי "איאד" אנשי חמאס הכינו את מתקפת הפתע על ישראל שכן העריכו כי תודות להתערבות אלוהית יעלה בידם לכבוש את כל שטחה של ישראל. הוא מתאר כיצד אנשי חמאס תכננו גם תונכיות "ליום שאחרי" שבו יחלקו את ישראל למחוזות שונים וימנו מנהלים מטעמם. לדבריו יום אחד התקשרו אליו והציעו לו להיות מנהל של וועדה שתשקם את אזור רמלה ורחובות.[1] אלדר מספר בנוסף על כנס "ההבטחה האחרונה" שנערך ב-30 בספטבמר 2021 במלון קומודור ברצועת עזה, שבו דנו בפרטי פרטים של ניהולה העתידי של ישראל לאחר שזו תכבש ומשווה אותה לועידת ואנזה. לדגומא, הפלסטינים ערכו רשימת נכסים בישראל, ודנו באופן חלוקתם וניהולם, ועסקו גם בצורך למנוע "בריחת מוחות" של מומחים יהודים לאחר הכיבוש. הכנס היה ידוע לרבים בפלסטין, ותועד על ידי ממרי. הנושא היה גלוי לגמרי אבל לדברי אלדר זכה להתעלמות מצד ישראל, בין היתר בזכות פירוק יחידת חצב יחידת חצב שעסקה באיסוף מודיעין גלוי, ב-2021. [1]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]