משתמש:העורך היהודי/חוט שני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חוט השני הוא החוט אשר המרגלים ששלח יהושע הורו לרחב לתלות על אדן החלון. חוט השני מסמל את תקוותם של רחב ומשפחתה, המרגלים ובני ישראל.

יח הִנֵּה אֲנַחְנוּ בָאִים, בָּאָרֶץ; אֶת-תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי, בַּחַלּוֹן אֲשֶׁר הוֹרַדְתֵּנוּ בוֹ, וְאֶת-אָבִיךְ וְאֶת-אִמֵּךְ וְאֶת-אַחַיִךְ וְאֵת כָּל-בֵּית אָבִיךְ, תַּאַסְפִי אֵלַיִךְ הַבָּיְתָה. יט וְהָיָה כֹּל אֲשֶׁר-יֵצֵא מִדַּלְתֵי בֵיתֵךְ הַחוּצָה, דָּמוֹ בְרֹאשׁוֹ--וַאֲנַחְנוּ נְקִיִּם; וְכֹל אֲשֶׁר יִהְיֶה אִתָּךְ, בַּבַּיִת--דָּמוֹ בְרֹאשֵׁנוּ, אִם-יָד תִּהְיֶה-בּוֹ. כ וְאִם-תַּגִּידִי, אֶת-דְּבָרֵנוּ זֶה--וְהָיִינוּ נְקִיִּם, מִשְּׁבֻעָתֵךְ אֲשֶׁר הִשְׁבַּעְתָּנוּ. כא וַתֹּאמֶר כְּדִבְרֵיכֶם כֶּן-הוּא, וַתְּשַׁלְּחֵם וַיֵּלֵכוּ; וַתִּקְשֹׁר אֶת-תִּקְוַת הַשָּׁנִי, בַּחַלּוֹן.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבעו של חוט השני הוא אדום (קרמזין). רחב תלתה אותו על אדן חלון ביתה שהיה סמוך לחומת העיר.

מקור המילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקווה משורש ק.ו.ה: קו,חבל.

משמעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוט השני סימל את תקוותם של רחב ומשפחתה, תקוותם להישאר בחיים. בני ישראל לא תקפו את בית רחב, שהיה מסומן בחוט השני, בזכותו רחב ומשפחתה ניצלו ממוות. אך מי שיצא מהבית בני ישראל לא היו ערבים לגורלו, מותו באשמתו. הוא סימל גם את תקוות המרגלים: בזכות הסכם חוט השני הם לא נתפסו על ידי מלך יריחו. בנוסף, הוא סימל את תקוות עם ישראל: רחב לא הלשינה עליהם למלך יריחו, ובזכות זאת לא נלחמו עם אנשי יריחו. וזוהי גם תקווה שיכבשו את יריחו.

חוט השני שנקשר על זרח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתורה [1] נזכר חוט השני כחוט שנקשר על גבי זרח בנו של יהודה ותמר בעת לדתו, לסימן שהוא הבן הבכור (אולם לבסוף הוא לא יצא ראשון אלא אחיו פרץ הקדימו) ועל כן נקרא שמו זרח על שם זריחת השני (רש"י).

חוט השני בשיר השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוט מוזכר גם בשיר השירים[2] לתיאור יופי השפתיים של הרעייה.

כְּחוּט הַשָּׁנִי שִׂפְתוֹתַיִךְ וּמִדְבָּרֵךְ נָאוֶה כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵךְ, מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בראשית ל"ח כ"ח
  2. ^ פרק ד' פסוק ג'