משתמש:יובלי א/BBS

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נכתב במקור באוקטובר 2006 ופורסם בסתם איזה פורום

הקדמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא מזמן רציתי להעביר כמה שירים מההרדיסק שבמחשב הישן שלי לזה שבמחשב החדש. מצאתי שכרטיס המסך במחשב הישן כבר לא מתפקד; מה שמנע ממני מלהשתמש ב-DiscOnKey כלשהו כדי להעביר את המידע (קשה לעשות את זה בלי יכולת לראות כלום על המסך), אז חיברתי את ההרדיסק ישירות למחשב החדש. במהלך החפירות בקבצים שהיו שם, נתקלתי בכל-מיני דברים ישנים ששמרתי שם, ששלחו אותי בשביל הנוסטלגיה לתקופות ישנות מהחיים שלי. החלטתי לחלוק איתכם חלק מהגילויים הנוסטלגיים, שהם עדות לתקופה שלחלקכם לא יצא להיות חלק ממנה ושאולי תעלה כמה זכרונות נושנים לאלה מכן שכן היו שם גם.

העידן הפרה-אינטרנטי - חלק א'*[עריכת קוד מקור | עריכה]

*חלק ב' מעולם לא סויים עד הסוף

"BBS"?[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשהיינו בני 16-17 (וב"אנחנו" אני מתכוון לשיכבת הגיל שלי), זו הייתה התקופה של "רגע לפני" פרוץ עידן האינטרנט. באותה תקופה היינו משתמשים במודמים ישנים (באמות-המידה של היום) של 14400bps כדי להתחבר ל"מערכות מידע" שכאלה שנקראו BBSים (BBS=Bulletin Board System). כל אחד יכול היה להתקין לעצמו BBS שכזה במחשב שלו, וכל עוד הוא השאיר את התוכנה שלו רצה על המחשב שלו, כל בן-אדם עם מודם ומחשב יכול היה להתחבר לBBS שלו על-ידי התקשרות למספר הטלפון של חיבור המודם של ה BBS. הרעיון היה לתת גישה ל"קהל הרחב" למאגר של קבצים שנמצא במחשב שלך עם אפשרות להעלות קבצים משלך למאגר ולהוריד קבצים למחשב שלך. ככל שמאגר הקבצים של BBS מסויים היה יותר רחב, מפואר ואטרקטיבי כך גדלה, מן הסתם, הפופלריות של אותו BBS. הדרישה הרחבה ביותר הייתה, מטבע הדברים, א.משחקים חדשים; BBSים שאפו להציג בתוכם גירסאות פרוצות של המשחקים הכי חדשים והכי נוצצים, אלה שרק אתמול יצאו לשוק. Warez, קראו לזה (כן, מושג שנמצא בשימוש גם היום). "פרסומות הBBSים" שהסתובבו הודיעו בהדר שלהם יש "1-3 DayZ WaReZ!!!" או "0-1 daYz WareZ!!!" (המספר מייצג את מספר הימים שעברו מאז ש"שוחררה" הגירסה של המשחק עד להופעתו במאגר) וב.פורנו - אם היה לך אוסף רחב וורסטילי של תמונות וסרטי-סקס (בעיקר תמונות, סרטים היו לוקחים הרבה יותר מדי זמן להוריד במהירות הזו. קבצים בגדלים של 100 עד 1000k היו יורדים בזמן סביר. היו גם כאלה של 5MB ו 10MB, אבל אלה היו פרוייקט הורדה של יום או יומיים. עכשיו תחזרו לסוף המשפט שלפני הסוגריים כדי להיקשר להמשכו שבא עכשיו:) - שם ה BBS שלך היה יוצא למרחקים.

אז אנשים היו מתקשרים עם המודם שלהם באמצעות תוכנת Terminal שכזאת (הנפוצה מכולם הפכה להיות עם הזמן Terminate), שהציעה את החידוש החדשני (אני מודע לדאבל-מיניניג בביטוי הזה) של פרוטוקול שמאפשר הורדה והעלאה של קובץ בו-זמנית. שוב תעשו את הקטע עם הסוגריים:) לBBS החביב עליהם, ניגשים דרך תפריט לאיזור הקבצים, בוחרים קטגוריה (משחקים, תוכנות וכו'), מדפדפים בתיאורים קצרים של תוכן הקבצים (שלרוב נכתבו על-ידי מעלה הקובץ או מפיץ/יוצר התוכנה/מוצר) ובוחרים מה להוריד למחשב שלהם. העסק לא היה כל-כך פשוט, כי תוכנת ה BBS איפשרה למפעילו ליצור "רמות" שונות של משתמשים. ל"משתמש החדש", למשל, הייתה הגבלת הורדה של עד 10K לדוגמא. העלאת קבצים לBBS הייתה מעלה לו את רמת הגישה (Security Level, קראו לזה). לכל BBS הייתה מערכת Ratio (לעתים סבוכה למדי) שכזו, שהוחלטה על-ידי המפעיל, שבה ככל שהיית מעלה יותר KB היית יכול אחר-כך להוריד יותר KB. היו כאלה שהפכו את העניין לעסק של ממש; דרשו דמי-הרשמה לבבס, שתיתן לנרשם את הזכות לגישה לכל האזורים שבבבס וליכולת הורדה גבוהה יותר. היו כאלה שהלכו as far as להתקין שלושה-ארבעה-חמישה-שישה קווי טלפונים נפרדים בביתם, ולהריץ את הבבס על כמה מחשבים שונים. כן, היו כמה שעשו כסף... סביר... מהעניין הזה.

"Doors"?[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוץ מזה היו משחקים. לא כאלה רגילים שאתה מוריד למחשב שלך כמו שהזכרתי, אלא משחקים "טבועים" בתוך הבבס (Doors, קראו להם, כמושג כללי). אני זוכר כמה doors נפוצים במיוחד שהיו מאוד כיפיים לשחק באותה תקופה. L.O.R.D (ר"ת של... משהו) היה משחק-תפקידים שבו יצרת לך דמות, רכשת נשקים חדשים, נלחמת במפלצות וכל הדברים הרגילים שאופיניים לכל RPG. היה גם RPG עם Theme עתידני שהיה מאוד נחמד. חוץ-מזה, בכל BBS, היית יכול גם לקרוא למפעיל שלו (SysOp היה המושג למפעיל), ואם הוא היה ליד המחשב הוא היה מצ'טט איתך.

כאן המקום להזכיר, שכמו הזכרתי, מדובר בעידן פרה-אינטרנטי-מרובה-משתתפים. לא היו צ'טים המוניים, הורדות של כמה קבצים במקביל ודברים כאלה. הכול היה אחד-על-אחד. אין Client to Server. יש...המממ Client to Client. אני זוכר את ההתרגשות שאחזה בי כשבפעם הראשונה חיברתי את ה 2400 שלי (שחבר שלי הביא לי במתנה, כי היה לו כבר 14400), התקשרתי לחבר - וראיתי את האותיות של ההקלדות שלו נכתבות על המסך למול עיניי, עם אפשרות להגיב. צ'ט יענו. זה בטוח נשמע מאוד מטופש ובנאלי לרבים מהקוראים, אבל באותו הזמן ובאותה תקופה - אותי זה הפעים. כי זה היה חדשני. כן, מודמים היו כבר בשימוש עוד הרבה לפני אותו זמן, אבל לא בשימוש הפרטי של המשתמש הביתי. רק אחר-כך, באותה תקופה, כשהמהירויות איפשרו את זה.

"Page Sysop"?[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל-מקרה, אם לחזור לנושא. בכל BBS הייתה אופצייה לעשות Page לסיסאופ. האימפלמנטציה של תוכנת הבבס הייתה מציגה לך פרוגרס-בר על המסך שלך, בעוד שבצד שלו המחשב היה מזמר מזמור שהסיסאופ בחר דרך הפיסי-ספיקר כדי לגרום לו להזיז את ישבנו מהמטבח, או להתעורר מהמיטה בשעה המוקדמת של 2 בלילה ולהתיישב ליד המחשב, כי - היי! יש לי משהו מאוד מאוד חשוב להגיד לך. אם הסיסאופ שם ובחר לענות לך הייתם נכנסים לצ'אט-מוד. מסך מפוצל, הצד שלך-הצד שלו וכו'. היו כל מיני תוכנות צ'ט שונות ונחמדות לBBSים. אחד, אלון בורג, עשה תוכנת צ'ט שהייתה יכולה לכאורה להשמיע לך את מה שאתה מקליד דרך הסאונד-בלאסטר (פיצ'ר שאף-פעם לא ראיתי אותו עובד בצ'ט ההוא, באף בבס). Future Chat, הוא קרא לה.

הייתי מטריד כמה סיסאופים בשעות מאוחרות של הלילה הרבה פעמים. בשלב מסויים עליתי על זה שאם אני מחמיא לו על הבבס היפה שלו וכותב לו דברים כמו "What a nice BBS you have...", הוא היה מתיידד איתי מייד ונותן לי Security גבוה. וכך יכולתי להוריד את המשחקים הנחשקים בלי לטרוח הרבה בלעלות דברים משלי. (אני יוצא מה-זה מגעיל בפיסקה שלמעלה. לא הייתי כזה בדרך-כלל. באמת! פשוט... מאוד מאוד רציתי את ה...משחק ההוא והזה :-)).

Remote Access vs. PCBoard[עריכת קוד מקור | עריכה]

היו כמה תוכנות בבסים נפוצות אז. 2 הנפוצות ביותר מביניהן היו Remote Access ו PC Board. משתמשי 2 התוכנות האלה במרוצת הזמן נחלקו לשני מחנות מובהקים. הPCBoardים היו כאלה שאהבו להשתמש בביטויים כמו: "wE hAvE vERYY keWL 0-1 daYz WareZ". והRAים היו יותר... "מיושבים בדעתם". זה אשכרה היה: "אמור לי באיזו תוכנת בבס אתה משתמש ואומר לך מי אתה...". היה לי בבס משלי לתקופה מסויימת. קראו לו Section-B BBS. הייתי פותח אותו בין 22:00 ל - 6:00. כי בשעות האחרות אנשי הבית היו זקוקים לקו הטלפון (היחיד שהיה בבית דאז). ו(כן...) - השתמשתי ב Remote Access.

באיזשהו שלב, התחילה להיות מופצת רשימה מסודרת של BBSים בארץ. מסודרת, ומקוטלגת לפי איזורי-חיוג והאלף-בית. A-List, קראו לה. אם לא היית מופיע בה - הBBS שלך "לא היה קיים".

עכשיו, אני לא יודע איך (אלה מכם שלא היו שם) דמיינו את איך שכל זה היה נראה ויזואלית עד-עכשיו, אבל... בין איך שזה היה לבין דפי האינטרנט רוויי הJPEGים, סרטונים, אנימציות פלאש ויישמוני הג'אבה של היום לא היה שום דמיון. שום דבר ממה שהזכרתי לא רץ תחת ווינדווס. הכול בדוס. דוס, כזכור, היא מערכת-הפעלה נטולת כל מולטי-טסקינג. מה שאמר שמפעיל הBBS שבבסו היה פתוח 24 שעות ביממה היה משבית את מחשבו לחלוטין ומשעבדו לBBS. זה לא לגמרי נכון, כי היו תוכנות לדוס שהיו מסוגלות לדמות מולטי-טסקינג (Desq-View, קראו לה דומני), וכך להריץ את הבבס ב"ת'רד" נפרד, ולהמשיך לעבוד כרגיל ב"ת'רד" אחר. כן, הייתה גרפיקה שם, אבל לא כמו במובן של היום.

"ANSI"?[עריכת קוד מקור | עריכה]

BBSים היו מציגים קבצי ANSI. הקבצים האלה היו בנויים מתווים שהיו כלולים בגירסה המורחבת של סטנדרד ה ASCII, ומסימנים אחרים שייצגו את הצבע שלהם (פורגראונד ובאקגרוונד). ברוב האנסים השתמשו בעיקר בתווי האסקי 219 עד 223 וב 176 עד 178. כך יוכלו ליצור רמות שונות של "הצללה". אם כל זה לא אומר לכם כלום, זה בסדר. מיד אראה דוגמאות. (אם אתם כן רוצים לדעת עוד על העניין הזה, גם מהצד הטכני וגם לא, ויקיפדיה האנגלית מסבירה את זה, במקרה הזה, יותר טוב ממני).

כדי להקל על יצירת האנסים, נוצרו כמה תוכנות "ציור" נוחות לשימוש. החלוצה מביניהם נקראה, בפשטות "The Draw", והייתה מאוד נוחה לשימוש, עם מקשי-קיצור לכל התווים הנפוצים ולשינויי צבע. אני השתמשתי בה גם. כל העסק הפך להיות אמנות של ממש. ANSI Art. עם תחרויות ופרסים וכאלה. היו כאלה שהפכו להיות אמנים של ממש בתחום. אולי זה נשמע מוזר... מה כבר אפשר לעשות עם כמה סימני טקסט צבעוניים? עד כמה טוב זה יכול להיראות? זה יכול לראות טוב. טוב מאוד, ואפילו מדהים. כן, זה לא משתווה לגרפיקה "אמיתית", אבל זה לא אמור להיות. זה לא קשור.

קובץ ZIP המכיל קבצי ANSI ישנים ששמרתי![עריכת קוד מקור | עריכה]

(הוסר כרגע. אני צריך בעצם לבדוק את עניין זכויות היוצרים קודם...)

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאמר נכתב לפני שראיתי את הכתבה הזו בY-Net. כשגיליתי אותה - היא גרמה לי לרצון להוציא את המאמר שלי מהארון...