משתמש:ילד קטן/גאוגרפיה של קניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של ילד קטן.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של ילד קטן.
מפה מפורטת של קניה
תמונת לווין של קניה
הטופוגרפיה של קניה

קניה היא מדינה באפריקה שגובלת באוגנדה וגובלת בחופי האוקיינוס ההודי ובראשיתו של הבקע (השבר) הסורי אפריקני. במדינה הרי געש, הרים מושלגים וערבות טרופיות. בדרום מערב המדינה נמצאת שמורת מסאי מארה. קניה גובלת בדרום-מזרח - באוקיינוס ההודי, בדרום-מערב - בטנזניה, במערב - באוגנדה, בצפון-מערב - בסודאן, בצפון - באתיופיה ובמזרח - בסומליה.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב תושבי קניה נמנים עם שבטי באנטו, ובראשם שבט הקיקויו; רוב בני השבט יושבים ברמה שמדרום להר קניה. בצפון קניה יושבים שבטי נילוטים, ובראשם בני שבט המסאי. כן יושבים בקניה כ-100,000 הודים וכ-30,000 אירופאים כאשר רובם בריטים הלשון הרשמית במדינה היא הסווהילי, רוב תושביה דוברים את שפות השבטים שנמצאים בה ורבים גם דוברים אנגלית. כ-70% מתושביה נוצרים, רובם פרוטסטאנטים, כ-10% מוסלמים וכ15% בני דתות מקומיות (כגון שבטים) 20% בלבד מתושביה מתגוררים בערים וכ 80% מתושביה מתגוררים בקיבוצים כפרים ושבטים.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מישור החוף של קניה הוא חם לח וטרופי תמיד בחורף בקיץ באיב ובסתיו הגובה הוא המשפיע העיקרי על האקלים. ככל שעולים בגובה הטמפרטורה נמוכה יותר מומבסה שוכנת על החוף והיא גשומה יותר וחמה יותר ניירובי הנמצאת בגובה של 1,330 מ' פחות גשומה וקרה יותר.

כמות המשקעים משתנה בהתאם לאזור באזורים הטרופיים יורדים גשמים אחידים במשך כל השנה. לעומת זאת באזורים בהרים יורדים גשמים במשך כל השנה בחודשי אפריל-מאי וחודשי נובמבר דצמבר חודשים אלו הם החודשים הגשומים ביותר ויורד בהם כמעט כ170 מילימטר של גשם.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האזור הרמתי נמצא באזור בצפון קניה לאורך הגבול עם אתיופיה עד הגבול עם טנזניה. זהו שטח רמתי גבוה בגובה כ 1000 מטר (קילומטר אחד) . בצפון קניה נמצאת ימת טורקנה הגדולה. וכמעט אין באזור יישובים. זהו אזור מדברי בצל הגשם.

האזור ההררי נמצא במערב ודרום קניה לאורך הגבול עם אוגנדה וטנזניה. גובה פני השטח כ 6000 מ' (6קילומטר), ההר הגבוה ביותר בפסגות ההרים הר קניה (5199 מטר (כקילומטר ו199מטר)),ההר הגבוה בהרי קניה,נמצא צפונית לניירובי, הוא הר קילימנג'רו המתנשא לגובה 5895 מ'. הקילמנג'רו הוא ההר הגבוה בהרי אפריקה, והוא משמש כגבול טבעי עם טנזניה. באזור הדרום מערבי של קניה נמצאת ימת ויקטוריה, אשר משמשת גבול טבעי עם המדינות אוגנדה וטנזניה. האזור במקום מיושב בצפיפות יחסית. במרכזו של חבל ארץ זה נמצאת ניירובי בירת קניה וממזרח לניירובי יש שדות תה קפה וסיזל. בחלקו הדרום-מערבי של החבל נמצאת שמורת מסאי המהווה מוקד לתיירות וטיולים.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחוז העובדים בקניה הוא 75% עובדים 15% מבוטלים בחקלאות (נכון ל-2011).

אחוז העובדים בקניה הוא 25% עובדים 65% מבוטלים בתעשייה (נכון ל-2011).

סהכ כללי 54% עובדים 46% מבוטלים.