משתמש:לויוני-YL/נחמן אנג'יל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הרב נחמן אנג'יל ה'תר"ה (1845) לערך, בירושלים. היה ראש עדת המקובלים של ישיבת בית אל[1].

הרב נחמן אנג'יל נולד בשנת תר"ה (1845) לערך, בירושלים. אביו הרב וידאל, עלה לארץ בשנת תק"ץ (1830) בעליית חכמים משלוניקי בתוכם הרב חסדאי אלשיך, הרב אברהם קואנקיה, הרב מנחם הכהן אלחסיד.

הרב נחמן אנג'יל, ברוב שנותיו, היה שד"ר מטעם ישיבת המקובלים 'בית אל' בירושלים. הוא יצא למסעות ברחבי העולם היהודי, והגיע לטורקיה, למדינות הבלקן לרומניה, וינה, הונגריה, מצרים, הודו ומרוקו.

בשנת 1893 (ה'תרנ"ג) לערך, בעת שליחותו למרוקו, ביקר בעיר אייט אטאב. ביום שהגיע לעיר, נערכה בה קבלת פנים לרב יוסף מלול, ששב אל העיר לאחר מספר שנים. כששאל הרב אנג'יל למי מיועדת קבלת הפנים, נענה כי היא מיועדת ל"תלמיד חכם גדול". כששמע זאת ביקש להפגש עם הרב מלול, וכשהגיע ישבו השניים ללמוד במשך מספר שעות. בסיום המפגש ביקש הרב אנג'יל מהרב מלול לחזור עמו ארצה, אך לבסוף החליט לוותר, באמרו "אם אקחך מכאן, תחרב כל הסביבה"[2].

באחד המכתבים מנסיעותיו, כותב כי במשך שבעה עשר יום באוניה בלב ים, היה מאכלו פת במלח בלבד. הוא גם עמד בפני סכנות הדרכים, ונעשה לו נס הצלה מפני כנופיית שודדים שנטפלה לשודדם.

בשנת תרס"ג, 1903, לאחר פטירת הרב ששון בכר משה פרסיאדו, ראש ישיבת המקובלים בית אל, מונה הרב אנג׳יל לכהן כמנהל הישיבה, לצד הרב מסעוד אלחדד, שמונה לכהן כראש הישיבה.

בשנת תרע"ג (1913) סיים את שליחויותיו והצטרף כחבר בבית הדין של הרב דוד סורנאגה אשר בירושלים, ולאחר זמן מה נבחר להיות אב בית הדין.

קבע את תפילותיו ולימוד תורתו בישיבת 'בית אל'. הוא היה גבאי הישיבה ובית הכנסת ואף היה דורש שם בשבתות. היה גם חבר בוועד עדת הספרדים.

חכם נחמן אנג'יל נפטר ביום א' טבת תרפ"ה (1924).

ספרו היחיד "דרושים ופרושים" יצא לאור בשנת תשל"ז (1977), בהשתדלות ועד עדת הספרדים בירושלים.

http://www.hyomi.org.il/view.asp?id=240

פה תאריך שונה:

א' טבת  ה'תרמ"ט - http://www.zadikim.org/?catID=24367&siteLang=3

כרטיס נפטר: נחמן אנג'יל, באתר הר הזיתים

כתבה על פטירתו ועל הלווייתו: http://www.jpress.nli.org.il/Olive/APA/NLI_heb/SharedView.Article.aspx?href=DHY%2F1924%2F12%2F30&id=Ar00307&sk=08E5092C

לבדוק אם להוסיף לערך העתידי של הרב אנג׳יל:

בספר ״בנתיבות ירוחם״ המביא את תולדות חייהם של הרב יוסף מלול, ובנו הרב דוד מלול, ישנו אזכור לרב נחמן אנג׳יל, בעת שהיה שד״ר במרוקו, ואת השנה המשוערת שבה היה שם. האזכור גם מובא בקצרה בערך של הרב יוסף מלול.

שמתי לב גם כי ישנו בלבול מסויים בין אביו, הרב וידאל חנוך לבינו, בנוגע לכהונתו בבין הדין. בערך של הרב מנחם שם טוב הכהן חסיד כתוב כי היה חבר בית הדין לצד הרב וידאל חנוך אנג׳יל, ולא לצד הרב נחמן אנג׳יל. Ralph747

  1. ^ אברהם סולובייצ'יק, בנתיבות ירוחם, ה'תשע"ב, עמ' 22
  2. ^ אברהם סולובייצ'יק, בנתיבות ירוחם, ה'תשע"ב, עמ' 23