משתמש:לקראת ספר/כולל סביון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כולל סביון (מכונה גם בית מדרש גבוה לתורה ולהוראה) הוא כולל אברכים ביישוב סביון, המכשיר רבנים להוראה ולהנהגה קהילתית.

בית המדרש נוסד בשנת תרמ"ח-1888 על ידי הרב מרדכי גימפל יפה אשר התיישב ביישוב זה (שהיה נקרא אז יהודיה ונתייסד על ידי מקימי פתח תקוה שנטשוה בעקבות התפרצות הקדחת) בתמיכת חברת "דגל תורה" בירושלים (על שמה נקרא הכולל בתקופות מסויימות).

בתקופה הראשונה למדו בכולל חמישה עשר אברכים "מופלגי תורה אשר ברכה בהם להיות גדולי תורה"[1]. בין האברכים שלמדו בכולל עם פתיחתו נמנו תלמידי חכמים שכעבור זמן התפרסם שמם: הרב יוסף צבי הלוי זצ"ל שלימים נתמנה לאב בית הדין הרבני של תל אביב ואף מילא את מקומו של הרב הרב קוק כרב העדה האשכנזית בארץ בהעדרו מהארץ בתקופת מלחמת העולם השניה, הרב מיכל הורוויץ זצ"ל שנמנה בין חשובי הרבנים בירושלים, הרב ברוך ברוורמן זצ"ל, והרב יחיאל מיכל מושקין זצ"ל איש ירושלים מחבר ספר מיכל מים חיים[2] על תרי"ג מצוות[3]. בשנת תרנ"ג-1893 ננטש היישוב ועמו נסגר הכולל. כעבור כשמונים שנה, עם התמנותו של הרב דוד ברודמן לרב היישוב, הקים מחדש את בית המדרש, אליו התקבצו תלמידי חכמים מערי הסביבה.

כיום לומדים בבית המדרש תלמידי חכמים מכלל העדות, וביניהם מנהיגי קהילות, מורי הוראות, מגידי שיעורים ומחברי ספרים תורניים[4].

בנוסף ללימוד התורה והכשרת הרבנים, משמש בית המדרש כמרכז רוחני עבור כל בני היישוב אשר מוצאים בין כתליו מענה לכל עניין תורני.

בשנים האחרונות עומד בראש הכולל הרב אפרים ליפסקי[5].


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קובץ מאמר אסתר, תשע"ד, עמ' ה'
  2. ^ באתר היברו בוקס: http://hebrewbooks.org/38919
  3. ^ קובץ מאמר אסתר, שם.
  4. ^ כדוגמת הספרים: לקט ההלכה על הלכות נדרים ושבועות (בני ברק תשס"ה), השעטנז להלכה ולמעשה (בני ברק תשס"ח), הכבוד והמצוה (בני ברק תשע"ג), אושפיזין קדישין (תשע"ב), בשביל שתתעשר על ענייני פרנסה (תש"ע) ועוד.
  5. ^ מחבר הספרים: "שעשועי אפרים" על מסכת פסחים (תש"ע), "גליוני אפרים" על מסכתות ברכות שבת וסוכה (תשע"א) ועוד.