משתמש:מור ושירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יבלת בגרון

הגדרה וסיבות לתופעה:

יבלות בגרון הן גידולים שפירים הנוצרים על מיתרי הקול כתוצאה משימוש מוגזם ולא נכון במיתרים (דיבור מאומץ במשך זמן ממושך, צעקנות כרונית), וכן טראומה או פגיעה גופנית אחרת במיתרים. היבלות הן המפגע השכיח ביותר במיתרי הקול והן מופיעות באופן טיפוסי בכל אחד משני המיתרים, זו מול זו. במרבית המקרים ניתן לטפל ביבלות בטיפולים שאינם כרוכים בניתוח (כגון טיפול בדיבור, Speech therapy).

קיים מפגע שכיח נוסף במיתרי הקול העונה על שם פוליפים. זוהי ממצא יחידי, בשונה מהיבלות שמופיעות על שני מיתרי הקול במקביל. שיטות הטיפול של מפגע זה הן שונות ולעיתים קרובות ונדרשת פעולה חודרנית- כריתה בניתוח. סיבה אחרת לפוליפ במיתר הקול יכולה להיות עליית חומציות מהקיבה (רפלוקס, Reflux), ואז יש לטפל בבעיית החומציות לפני כל טיפול אחר. נמנה מספר מאפיינים שניתן לזהות אצל האדם עם יבלות או פוליפים בגרון: צרידות- היות והם גורמים לשינוי לרעה בתנודות הרירית של מיתרי הקול, בעת הפקת הקול. שינוי קבוע באיכות הקול- מביא לידי קול גס ומחוספס, אשר מצריך מאמץ מוגבר של מיתרי הקול. "גוש תקוע בגרון"- תחושה הנוצרת כתוצאה בעלייה של חומציות הקיבה. בנוסף לכך ישנן הפרעות בבליעה או כאבים בלוע. כחכוח- צורך קבוע של האדם על מנת לנקות את הליחה המצטברת.

כמו שנאמר לעיל, יבלות בגרון נוצרות משימוש לא נכון במיתרי הקול. דיבור לקוי כולל בתוכו: דיבור בקצב מהיר מדי, בקול רם מדי, ובגובה שאינו מתאים או נוח. כל אלה גורמים להשקעת מאמצים חזקים מדי ומיותרים הגורמים חבלה מצטברת למיתרי הקול במשך הזמן. התוצאה, כאמור, יבלות או פוליפ.

סיבה נוספת הגורמת להיווצרות יבלות בגרון או פוליפים היא לעיתים על ידי וירוס בשם HPV (וירוס הפפילומה אנושי). לרוב יבלות אלו מופיעות כלל על איברי המין או באזור פי הטבעת (פפילומות) והן מדבקות - אבל הן עלולות להופיע גם בחלקים אחרים של הגוף, כולל הגרון ומיתרי הקול. באופן יחסי זוהי בעיה נדירה אבל מי שלוקה בה סובל מאד.

שיטות לאבחון וירוס HPV: ישנן כמה שיטות מקובלות ברפואה אשר באמצעותן אפשר לאבחן את האדם הנגוע בוירוס HPV:

בדיקת מיתרי הקול באמצעות המראה – מושכים טיפה את הלשון ומכוונים את המראה לכיוון מיתרי הקול בזוית של 45 מעלות .ניתן לבצעה גם עם ספריי למי שרגיש . אנדוסקופיה קשיחה – מכניסים אנדוסקופ לאזור מיתרי הקול , ובכך הסיבים מעבירים את תמונת המצב לעינית החיצונית למכשיר . אנדוסקופיה גמישה – למי שרגיש לביצוע האנדוסקופיה הקשיחה, מכניסים את האנדוסקופ דרך האף , מאחורי חלל הפה ללרינקס.

תסמיני וירוס HPV: התסמינים והחומרה שלהם מושפעים מכמה גורמים: מיקום, גודל והאדם שנושא עליו את הוירוס. ברפואה הקונבנציונלית אין ממש טיפול או תרופה לHPV הן עלולות לחזור למרות שהוסרו ע"י ניתוח. הטיפולים כוללים בין השאר טיפול בלייזר או טיפול בחנקן נוזלי.

דרכי הטיפול ליבלות או פוליפים בגרון: נמנה כמה טיפולים טבעיים: ויטמין סי : תוספי ויטמין C יעילים לשליטה על יבלות בגרון. ויטמין C בונה חסינות, ונלחם בזיהומים נגיפיים וחיידקיים באופן טבעי. הרבו לצרוך פירות עתירי ויטמין סי כמו הדרים, קיוי, לימון, תות שדה, אוכמניות, תרד, ליים, תפוזים, ועוד תויה: טינקטורה מעץ התויה (תמיסת Thuja) מהווה תרופה אפקטיבית לטיפול טבעי ביבלות בגרון. אם היבלות נמצאות בסמוך לחלל הפה, הניחו תמיסת Thuja ישירות על היבלת. לחלופין אתם יכולים לגרגר מרתח תויה ואם מדובר ביבלות פנימיות יותר טינקטורה של Thuja עשויה להיות טיפול פנימי. כורכום ודבש טהור: לתוך כוס מים פושרים יש להוסיף כפית אחת של כורכום, כף אחת של דבש גולמי ולגרגר את התערובת. כורכום הוא חומר אנטי דלקתי חזק ומפחית את הכאב והגירוי שנגרם עקב יבלות בגרון, ואילו דבש יכול לעזור להילחם בזיהום הנגיפי. קיימות גם תרופות הומאופתיות המסייעות לטיפול, כגון: קאוסטיקום פוספורוס דרוזרה בלה-דונה אקוניט נוקס וומיקה מרקוריוס ספיה (דיו הדיונון) ארגנטום ניטריטיקום אליום ספה