משתמש:נווה אלפסי/השואה הקטנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של נווה אלפסי.

הערך עדיין איננו מוכן ונדרשת בו עריכה תוכנית או טכנית. לעזרה בקרו בדלפק הייעוץ.

דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של נווה אלפסי.

הערך עדיין איננו מוכן ונדרשת בו עריכה תוכנית או טכנית. לעזרה בקרו בדלפק הייעוץ.

מותו של פרידריך ברברוסה. (נלקח מהערך"מסע הצלב השלישי"

השואה הקטנה: "השואה הקטנה" היא למעשה שם לאחד הפוגרומים הגדולים ביהודים בהיסטוריה האירופית והעולמית

הגורמים וההתחלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באותה התקופה הכנסייה הייתה סבורה שכל מי שאינו נוצרי הוא כופר,וזה כולל בזה גם יהודים ומוסלמים,וזאת למרות שיהודים מוסלמים ונוצרים מאמינים כולם ב ה'. מה שעודד את ההפליה ואת השנאה כנגד היהודים היו "*עלילות הדם" המרובות באותה תקופה. *עלילות דם הן למעשה עלילות חסרות שחר שהיו מעלילים על היהודים במהלך הגולה(אחת מהידועות היא שיהודים משתמשים בדם של ילדים נוצרים בשביל הכנת מצות לחג הפסח). והעלילות האלה היו חזקות במיוחד באותה התקופה שבה להיגיינה לא היתה הידיעה והחשיבות כמו שיש היום ולכן אנשים רבים מתו ממחלות,אולם אצל היהודים לא היתה הבעיה של חוסר בהיגיינה בגלל שהתורה מצווה על נטילת ידיים לפני האכילה, וטבילה במקוואות ולכן היהודים לא חלו. ולכן חשבו הנוצרים שהיהודים מרעילים את המים של הנוצרים, ושכשה ילד נוצרי מת האשימו את היהודים שהם רצחו אותו כדיי להכין מצות (כנזכר למעלה)וכל זה היה כרקע פורייה לפוגרומים והרציחות שביצעו ביהודים ובראשם השואה, והשואה הקטנה.

השואה הקטנה החלה כבר בתחילת מסעות הצלב, אבל היא הגיע לשיאה בשנת1189 במסע הצלב השלישי. במסע הצלב השני שלוש מדינות נוצריות ניסו פעם נוספת לכבוש את המקומות הקדושים לנצרות, כגון: קבר ישו וירושלים. המדינות שיצאו למסע הצלב הן: אנגליה ובראשה המלך ריצ'ארד הראשון (שמוכנה גם "ריצ'ארד לב הארי"), צרפת ובראשה המלך פיליפ, וגרמניה ובראשה המלך פרידריך הראשון לבית הוהנשטאופן, המוכר יותר בכינוי:"פרידריך ברברוסה" ("ברברוסה" מאיטלקית:"אדום הזקן"). פרידריך ברברוסה פחות או יותר הנהיג את "מסע הצלב השלישי", והוא היה האחראי העיקרי לרצח של אלפי היהודים ב"שואה הקטנה" והוא עשה זאת בדרכו אל ארץ ישראל, תוך כדי שהוא מחריב כפרים וערים ומקומות ישוב שבהם חיו יהודים רבים.


הרחבה בנושא מסע הצלב והשליטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסע הצלב השלישי ארע ביין השנים 1187–1192 בתקופת "הקיסרות הרומית הקדושה"("הקיסרות הרומית הקדושה" הוא שמה של קיסרות רומא המערבית, שבעקבות התנצרותה התפלגה הקיסרות הרומית לממלכה מזרחית וממלכה מערבית) ששלטה אז באירופה, והוא היה מטעם הקיסר הגרמני שלה(פרידריך ברברוסה). השליטים והמדינות: אנגלייה והמלך ריצ'ארד-בדרכו של המלך ריצ'ארד לארץ ישראל, הוא סטה ממסלולו ועבר באי קפריסין(וגם כבש אותו) עקב סופה. לבסוף בעת שהייתו באשקלון, הוא קיבל הודעה מאחיו המלך ג'ון שפרץ מרד באנגלייה ולכן עזב את ארץ ישראל במהירות, בדרקו לאנגלייה(מספרים שבדרקו חזרה הוא נחטף, ו "רובין הוד" המפורסם אסף כספים בשביל לשחררו).בגלל עזיבתו הוכתר מלך אחר על ירושלים במקומו(אדם בשם-לקונרד ממונפראטו אשר נשא את יורשת העצר-איזבל הראשונה). הקשר לשועה הקטנה: בערב הכתרתו של המלך ריצ'ארד, תקפו את שליחיי הקהילות היהודיות באנגלייה שהביאו איתם מתנות למלך ריצ'ארד(מה שהוליד שמועה שהוא אנטי-שמי)ולאכר הארוע הזה פרצו, פוגרומים רבים באותה שנה ברחביי אנגלייה, שהתחדשו שנה לאכר מכן, והיו מעורבים בהם גם בני מעמד האצולה(לאירועים הספציפיים האלה קראו גזירות תתק"ן וגזירות תתקנ"א). צרפת והמלך פיליפ השני-באותה תקופה צרפת ואנגלייה היו שרויות במלחמה, אבל בעקבות מסע הצלב והאחדות שהייתה נחוצה לשם כך המלחמה בניהן פסקה.(בגלל שהמלך פיליפ זכר את הכישלון במסע הצלב, הראשון ובעיקר בגלל שהוא התמודד עם נחלאותיה הגדולות של אנגליה בצרפת הוא היה רחוק מהרעיון של מסע הצלב לכל אורך הדרך ). גרמנייה והמלך פרידריך הראשון לבית הוהנשטאופן(פרידריך ברברוסה)-בתחילת דרכו פרידריך ברברוסה היה מלך גרמנייה, ומאוחר יותר הוא הוכתר לשליט ה"קיסרות הרומית הקדושה". ו בתקופה שלפני מסע הצלב, הוא היה שרוי במאבקים אם איטליה, שלא רצתה לשלם לו מיסים בתור קיסר. פרידריך ברברוסה מת במהלך מסה הצלב וזה גרם אז להתפוררות הצבע הגרמני(הצבע הגרמני שעוד המשיך את המאבק לכך איתו את גופת המלך פרידריך ברברוסה.) פרידריך ברברוסה היה עוד מאות שנים אח'כ למיתוס,וגם שושלתו התפרסמה מעוד, ועל נכדו (פרידריך השני לבית הוהנשטאופן) הומצא מיתוס לאחר מותו, שהוא שרוי בתרדמת בתוך הר כתוצאה מכישוף, וזקנו כבר עובר דרך השולחן עליו הוא נשען, ושהוא מתעורר אחת למאה שנה ושואל את נושא כילו:"האם העורבים עדיין חגים מסביב לפסגת ההר?" ורק ברגע שנושר כילו יגיד: "לא אדוני איני רואה שום עורבים" הוא ישבור את השולחן עליו הוא נישען וידהר החוצה עם צבאו. הקשר לשועה הקטנה:כנזכר למעלה-פרידריך ברברוסה פחות או יותר הנהיג את "מסע הצלב השלישי", והוא היה האחראי העיקרי לרצח של אלפי היהודים ב"שואה הקטנה" והוא עשה זאת בדרכו אל ארץ ישראל, תוך כדי שהוא מחריב כפרים וערים ומקומות ישוב שבהם חיו יהודים רבים.


==השם "השואה הקטנה"== השואה הקטנה בוודאי נקראת כך, משום שהרצח ההמוני של היהודים באותה תקופה היה דומה לשואת היהודים במלחמת העולם השנייה,וגם כי בה היה מעורב שליט גרמני.

  • השם "השואה הקטנה", הוא גם השם שנתנו יהיודי הולנד לשנים 1941-1945 שבהם ממשלת הולנד עשתה להם בירוקרטיות כשהם ביקשו פיצויים על השואה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ארנסט גומבריד, "ההיסטוריה של העולם לצעירים"|, "ידיעות ספרים", 2009

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסעי צלב: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%A6%D7%9C%D7%91 השואה: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%94

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש תיעוד של "השואה הקטנה" בשיר היהודי "מעוז צור ישועתי" (שנכתב בתקופת מסע הצלב השלישי). בא לידי ביטוי בבית האחרון בשיר, שבו כתוב: "...דחה אדמון בצל צלמון...". כאשר אדמון פירושו בסלנג או בשפה מדוברת יותר "ג'ינג'י", כלומר רמז ל"אדום הזקן" שהוא פרידריך הראשון לבית הוהנשטאופן-"פרידריך ברברוסה", וצלמון הוא רמז למסע הצלב. כלומר זאת תפילה לה' שידחה ויבטל את מסע הצלב של פרידריך ברברוסה, כדי שהוא לא יהרוג יהודים.