לדלג לתוכן

משתמש:עמית2020/טראומה בין-דורית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של עמית2020.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של עמית2020.

טראומה בין דורית או העברת טראומה בין דורית היא מצב בו טראומה מועברת בין דורות. אחרי שהדור הראשון חווה טראומה מסוימת, זה מסוגל להעבירה לדור הבא דרך הפרעת פוסט טראומה מורכבת.

נושא מחקר זה יחסית חדש, אבל התפתח בשנים האחרונות.

התסמינים תמיד מתחילים עם הדור הראשון שחווה את הטראומה, ומתחיל להראות תסמיני הפרעת דחק פוסט-טראומטית . לעיתים טראומה בין דורית אצל הדור השני נחשבת לתגובה טראומתית לטראומת ההורה. ההעברה בין ההורה לילד יכולות להתחלק ל5 אמצעים: תקשורת, קונפליקט, לכידות משפחתית, אהבה הורית ומעורבות הורית. רמות גבוהות של לחץ אימהי היו מקושרות באופן ישיר עם תפקוד משפחתי חלש ובעקיפין עם התנהגות עבריינית של ילדים.

תסמינים נפוצים בילדים הוא דיכאון מתמשך, התנהגות אנטיפתית, עבריינות, והתנהגות משובשת בבית ספר. חלק מהילדים חוו העברה ישירה שבה הטראומה שלהם נבעה מאינטרקציות עם הוריהם, בזמן שאחרים חוו העברה לא ישירה שבה הטראומה שלהם בעיקר נבעה מאשמה. אלו שהושפעו בהעברה ישירה היו יותר סבירים לפעול דרך מעשים ואלו שדרך העברה לא ישירה היו יותר סבירים לסבול מדיכאון, חרדה ואשמה.

התסמינים גם השתנו לפי המוצא האתני והסוג של הטראומה המקורית. שיעבוד, רצח עם, אלימות במשפחה, התעללות מינית ועוני קיצוני הם כולם מקורות של טראומה שהובילה לטראומה בין דורות. חוסר בטיפול מחמיר את התסמינים ויכול לגרום להעברה. למשל, שורדים של התעללות מינית בילדותם אולי יושפעו לרעה על הדורות הבאים בהתבסס על הטראומה הלא פתורה שלהם.