משתמש:עניפקר/אידיאולוגיה של גבריות מסורתית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אידיאולוגיה של גבריות מסורתית הנה סט של אמונות וציפיות לגבי מה גבר צריך או לא צריך לעשות, שהופנמו על ידי הפרט בהקשר לתפיסה חברתית נתונה לגבי גבריות בחברה המערבית.

Brannon[1] מגדיר ארבעה נרטיבים המהווים תפקידי-מגדר המצופים מגברים:

  1. אנטי-נשיות ("No sissy"): מבטא את הדרישה מגברים להימנע  מכל ביטוי או סטריאוטיפ הקשור בהתנהגות בעלת קונוטציה נשית, כולל התנהגות הומוסקסואלית, ביטוי רגשות ורגישות.
  2. מפרנס ובעל כבוד ("Big wheel"): מבטא את הדרישה מגברים לדאוג לביטחון ורווחה כלכליים, להיות מוערך ומכובד בסביבתו, כולל הפגנת ידע ויכולת.
  3. קשיחות ("Sturdy Oak"): מבטא את הדרישה מגברים לבטא קשיחות נפשית וגופנית, הדרישה כוללת התנהגות נטולת רגשות של חולשה או פגיעות.
  4. לקיחת סיכונים ("Give 'em Hell"): מבטא את הדרישה והצפייה מגברים לקחת סיכונים, כולל נקמה והתנהגות אלימה בשעת הצורך. דרישה זו (על פי Brannon) מייצגת את ההיבטים הפוגעים בגברים ובסובבים אותם[2].

פרדיגמת מתח תפקידי מגדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי פרדיגמת מתח תפקידי מגדר המתבססת על אידיאולוגיה של גבריות מסורתית, אידיאולוגיה זו מופנמת בתהליכי חברות לגבריות עלולים לגרום   לפגוע ברווחה הנפשית של גברים בשל (1) "חוסר התאמה של תפקידי מגדר" המתייחס לעובדה שרוב הגברים לא ממלאים את הציפיות  שנוצרות בהגדרת "התפקיד". (2) "טראומת תפקידי המגדר" הנוצרת כאשר הציפיות אכן ממולאות אבל תהליך החברות לגבריות והעמידה בציפיות מהווה חוויה טראומטית כשלעצמה ו (3) עמידה  בציפיות תפקידי המגדר המוביל לחוסר תפקוד והשלכות הרסניות הן כלפי  הגבר עצמו והן כלפי הסובבים אותו. בשל הצורך של גברים להתאים עצמם לתפיסות התרבותיות המאדירות אידיאולוגיה של גבריות מסורתית ומנגד מגנות ומזלזלות בגברים שאינם פועלים על פי האידיאולוגיה הזו, נוצר בקרב גברים מתח לפעול על פי ה"קודים התרבותיים לגבריות" על מנת להיות מקובלים חברתית ולהימנע מסנקציות.

תאוריית קונפליקט תפקידי מגדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתבסס על פרדיגמת מתח תפקידי מגדר, קונפליקט תפקידי מגדר Gender Role Conflict[3] , מתפתח כאשר קיים חוסר התאמה בין ה"עצמי" לבין ה"עצמי האידיאלי", כפי שהוא נתפס בעיניי בנים, נערים וגברים. המתח שנוצר מוביל ליצירת קונפליקטים ביחס להתנהגות נתונה, ונובע מהפער בין הציפיות החברתיות מגברים לבין צרכיהם ויכולותיהם לפעול בזמן ובהקשר נתון. בהקשר זה ניתן להצביע על מספר קונפליקטים  העלולים להיווצר בקרב גברים כתוצאה מגורמים שאינם עולים בקנה אחד עם ה'גברי האידיאלי' כפי שהוא נתפס בחברה המערבית: קושי או העדר יכולת ליישם ערכים של ה'גברי האידיאלי'; תחושה של פער בין האופן שבו הם חווים את עצמם, לבין ציפיותיהם מעצמם לגבי גבריותם, תחושה של העדר הערכה באשר לצרכיהם שלהם, תחושה כי הם אינם מוערכים, מושפלים או נפגעים על ידי אחרים בשל האופן שבו האחרים חווים אותם וחוסר הערכה כלפי אחרים הנובע מהפנמת ה'גברי האידיאלי' המתבטא בהשפלתם של האחרים או בפגיעה בהם.

ארבעת הקונפליקטים בתאוריית קונפליקט תפקידי מגדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהמשך לכך, קיימים ארבעה קונפליקטים מרכזיים שעמם גברים מתמודדים בחיי היום יום:

  1. כוח, הצלחה ותחרותיות – המתבטא בדגש אשר גברים שמים על הישגים אישיים, על האדרה של כוח, על חשיבה תחרותית ועל התנגדות לגישות שיתופיות ;
  2. דיכוי ביטוי של רגשות –המתבטא בהימנעות של גברים מביטוי רגשותיהם בהקשרים שונים
  3. הימנעות מביטויי קרבה ומגע בין גברים – המתבטא בקושי של גברים לבטא חלקים רכים בתקשורת בין-אישית,כמו גם אהבה ומגע בקשר עם גברים אחרים
  4. קונפליקט בין עבודה למשפחה – המתבטא במידת הקושי של גברים לאזן בין עבודה או לימודים לבין משפחה ואחריות משפחתית, קושי המקבל ביטוי במצב בריאות, עבודת יתר, לחץ, מחסור בשעות פנאי והנאות.

על פי התיאוריה, ככל שעוצמת הקונפליקט בין ה'עצמי' לבין תפיסת ה'גברי האידיאלי' בקרב גברים גבוהה יותר, המתח הנפשי שהם יחוו יהיה גבוה יותר. במטרה להוריד את עוצמת המתח, הם יטו לפעול על פי הציפיות החברתיות והתרבותיות לגבריות (ה'גברי האידיאלי') ויפעלו פחות על פי צרכיהם ורצונותיהם האותנטיים.

במחקרים רבים שנעשו נמצא באופן משכנע שקיימת מהימנות מוחלטת לגבי הקשר בין אידיאולוגיה של גבריות מסורתית וקונפליקט תפקידי מגדר לבעיות פסיכולוגיות ובין אישיות הן לילדים ונערים והן לגברים, הכוללים  עמדות שליליות כלפי נשים והומוסקסואלים, עמדות לגבי אלימות, אלימות כלפי נשים, לקיחת סיכונים במצבים הקשורים לקיום יחסי מין ובריאות כללית, שימוש לרעה בחומרים פסיכו אקטיביים, התנהגות עבריינית, ערך עצמי נמוך, עוינות ותוקפנות, לחץ דם גבוה, דיכאון, חרדה, בעיות בנישואים ובמשפחה ועמדות כלפי פניה לקבלת עזרה[4]. בנוסף, נמצא שלחץ תפקידי מגדר מסביר את ה"סיכון הכפול" בקרב גברים, מחד הוא מגביר את הסיכון למצוקה בקרב גברים ובמקביל מחזק עמדות השוללות פניה לקבלת עזרה פסיכולוגית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יאיר אפטר- "עזרת גברים- אשנב לטיפול רגיש מגדר"[1]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ D.David & R.Branon, The male sex role: Our's culture blueprint for manhood, what it is done for us lately, The forty -nine present majority: The male sex role, Reading, MA: addison-wesley, 1976, עמ' 1-49
  2. ^ יאיר אפטר, עזרת גברים-אשנב לטיפול רגיש מגדר, באתר פסיכולוגיה עברית, ‏5/7/2015
  3. ^ O’Neil, J. M., Good, G. E., & Holmes, S., Fifteen years of theory and research onmen's gender role conflict, NY: New York: New York, NY: Basic Books, 1995, עמ' 164-206
  4. ^ O’Neil, J.M, Male sex role conflicts’ sexism, and masculinity: Psychologicalimplications for men, women, and the counseling psychologist, Counseling Psychologist 9, 2015, עמ' 61-80