לדלג לתוכן

משתמש:שצרבקון/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של שצרבקון.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של שצרבקון.

תיאטרון הפרינג' שהוקם בעיר באר שבע בשנת 2010[1] הוא תיאטרון שוליים שמטרתו להוות בית לדור חדש של יוצרים מתחומי אומנויות מגוונים בו היוצרים יכולים להתנסות ללא לחץ ומגבלות ולפתח את השפה הייחודית שלהם. תיאטרון הפרינג הוא גם חלק מחזון העיר באר שבע כמטרופולין תרבותי. הפרנג' הוא המוסד היחידי בעיר שמארח באופן קבוע מופעים והצגות אחרים- תיאטרון חפצים למבוגרים, תיאטרון מחול, תיאטרון חזותי. הפרינג' מאמין בחיבור לקהילה. אנסמבל השחקנים מקפיד בכל תקופת החזרות (כל חצי שנה) להתנדב במוקדים שונים בעיר אם בקשב לנוער, מעגן, בתי סוהר ועוד. בפרינג' יש פרויקט העצמה לנוער. בני נוער עובדים בפרינג' ומקבלים ליווי של הדרכה וחניכה מקצועית.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאטרון הפרינג נקרא תיאטרון שוליים. תיאטרון שוליים הוא תיאטרון אלטרנטיבי, חדשני שאינו משתייך לזרם המרכזי. תיאטרון הפרינג מביא איתו תמיד בשורה תיאטרונית חדשה משום שכל מה שבמרכז ומקובל כיום התחיל בשוליים.


הרעיון העומד מאחורי המקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית כמו שנאמר תיאטרון הפרינג הוא בית ליוצרים, בו הם יכולים להתנסות ללא לחץ ומגבלות ולפתח את השפה הייחודית שלהם, תיאטרון הפרינג מהווה בית לניסוים, לחדשנות, לפריצת גבולות, לאנטי ממסדיות. תיאטרון הפרינג מהווה תיאטרון אזורי עם פנים לקהילה. שנית תיאטרון הפרינג מהווה מוקד תרבות בבירת הנגב, תיאטרון הפרינג יוצר שינוי תדמיתי לעיר ומפתח אותה כעיר מטרופולין תרבותית גם כן. חלק מן הרעיון והחזון של המקום הוא שאנשים צעירים שלומדים משחק יוכלו להשתקם ולעבוד גם בדרום ולא רק במרכז.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עידן אבישר, ויוסי דויטש היו שני סטודנטים בגודמן ביה"ס למשחק בנגב, שחברו ליואב מיכאלי, מורה, במאי ומחזאי שבדיוק עזב את תל אביב ועבר לגור בדרום. אבישר ודויטש הושפעו מאד מהתפיסה בגודמן, ששחקנים צריכים להיות יזמי תרבות, וביקשו להקים בית ליוצרים אלטרנטיביים בדרום. באחד מביקוריו של ראש העיר רוביק דנילוביץ' בביה"ס, בשיחה עם הסטודנטים הם העלו את הרעיון והוא הזמין אותם להגיש לו תוכנית. הם הציגו לו תוכנית ל5 שנים, קיבלו תקציב להפקה ראשונה ויצאו לדרך. בשנתיים הראשונות התיאטרון פעל ללא בית, בכל פעם בחלל אחר בעיר העתיקה, אבל ביוני 2012 העירייה העבירה לרשותם מבנה משופץ באנילביץ' 15 ושם הם פועלים. כיום שואף תיאטרון הפרינג בבאר להתרחב, בתיאטרון מגישים הצגות לפסטיבלים בחו"ל, מגדילים את חשיפת ההצגות והמופעים ברחבי הארץ ולא רק בבאר שבע.[2]

פסטיבל פרינג B7[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסטיבל זה מהווה כאירוע הדגל של תיאטרון הפרינג. הפסטיבל כולל מספר ימים של מיצגים, מופעי רחוב, וידאו ארט ותיאטרון פרינג. לרגל הפסטיבל מחוברים מספר מוסדות. מטרת האירוע היא הוכחת תנופת היצירה בדרום שפורחת.


שיתוף פעולה עם בית הספר גודמן למשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לתיאטרון הפרינג' שיתוף פעולה פורה עם בית הספר גודמן למשחק - שחקני התיאטרון הם בוגרי הביה"ס, הצגות של הביה"ס לעיתים עולות בתיאטרון הפרינג, במקום מארחים את נבחרת האימפרו של הביה"ס ותומכים בבוגרים של גודמן שרוצים לכתוב הצגות חדשות או פרויקטים שונים.

הפקות תיאטרון הפרינג'הפקות תיאטרון הפרינג'[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "לא משלמים יותר" – הפקת הביכורים של התיאטרון, קומדיה מטורפת על צדק חברתי.
  • "התמכרות" – דרמה חזותית תת-קרקעית בעלת שפה תאטרונית ויזואלית ותנועתית המעבירה בצורה חוויתית וחזקה במיוחד את בעיית ההתמכרות, זוכת פרס קיפוד הזהב 2012.
  • "משחק באש" - אופרת רוק זוגית
  • "הבן של היהודי האחרון" - דרמה ארצישראלית המבוססת על פרק מתוך ספרו המונומנטלי של יורם קניוק "היהודי האחרון"
  • "כשתבוא לשכב איתי" - אנסמבל שחקנים ושיריה של יונה וולך במיטה אחת!
  • "השיקוי הסודי של איילת" – הצגת ילדים בנושא רגשות. ההצגה נבחרה על ידי המרכז למצוינות בתיאטרון בבאר-שבע ומציגה בכל בתי הספר היסודיים בעיר.
  • "האביר המכשפה ולילוש הנסיכה" - הצגת ילדים מלאת דמיון בנושא חברות. ההצגה נבחרה על ידי המרכז למצוינות בתיאטרון בבאר-שבע ומציגה בכל בתי הספר היסודיים בעיר.
  • "נפלאות הקרקס" - הצגת ילדים ע"פ ספרו של נתן אלתרמן
  • "הגבול שבפנים" – הצגת נוער המלווה בסדנה. שיתוף פעולה עם הרשות העירונית למלחמה בסמים , אוניברסיטת בן-גוריון ומכתשים אג"ן.
  • "B פולארי"- על פי ספרו של גוגול "רשימותיו של מטורף" ותקציר ההצגה הוא: Bפולארי היא יצירה חזותית בהשראת "רשימותיו של מטורף" מאת גוגול, סיפורו של פקיד אפור, הצגה זאת נעשית ללא מילים באמצעות תנועה, וידאו ארט, מוזיקה ותאורה בשפה הבימתית והייחודית של אנסמבל עיט.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אודות תאטרון הפרינג', תאיטרון הפריג' מפרחים את ת'נשמה,
  2. ^ תכירו תיאטרון הפרינג' באר שבע פורסם בבאר שבע סיטי, בתאריך 12 במאי 2010