משתמש:2547119nirniki/סדרה של צרות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עטיפת הספר
עטיפת הספר

סדרה של צרותאנגלית: A Series of Unfortunate Events) היא סדרת ספרים בת שלושה עשר ספרים. הספרים נכתבו על ידי הסופר דניאל הנדלר, שכותב תחת שם העט למוני סניקט. הספרים אוירו על ידי ברט הלקויסט. בסדרת הספרים, מתוארים חייהם האומללים של יתומי בודלר, מהרגע בו הוריהם מתו בשריפה מסתורית ובעקבות כך - התהפכו חייהם.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה סובבת סביב שלושת הילדים, ויולט הבכורה, קלאוס והתינוקת סאני. לאחר שהוריהם נספו בשריפה, הם נשלחים על ידי הבנקאי העירוני אל האפוטרופוס שלהם - אל הרוזן אולף, שחקן תיאטרון כושל המנסה לגנוב את הונם בכל פעם מחדש.

לספרים מבנה קבוע - בכל ספר חדש לבני בודלר יש אפוטרופוס חדש במקום אחר, אך הרוזן אולף כל הזמן מגלה על מיקומם ומתחפש לאדם אחר על מנת לשטות בסביבה. במהלך הספרים מגלים בני בודלר על סודות שרודפים את הוריהם, ועל ארגון סודי שקשור לרוזן אולף ומהווה תשובה לצרות שרודפות אותם.

הסדרה מאופיינת בהמון הומור שחור, ציניות ומשחקי מילים. הסדרה גם זכתה לעיבוד קולנועי בשנת 2004, בכיכובו של ג'ים קארי בתפקיד הרוזן אולף. בשנת 2017 עלה בנטפליקס גם עיבוד טלוויזיוני לסדרת הספרים.

חמשת הספרים הראשונים בסדרה תורגמו לעברית, אך תרגום שאר הספרים לא נמשך, עקב כישלון הספרים בישראל.[דרוש מקור]

הספרים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריכה בעברית מס' הספר שם הספר שם באנגלית אפוטרופוס בני בודלר כריכה מקורית
1 התחלה נוראה The Bad Beginning הרוזן אולף
ויולט, קלאוס וסאני בודלר, מקבלים בשורה שהוריהם נספו בשריפה נוראה שכילתה את ביתם. השלושה עוברים לגור עם שחקן תיאטרון כושל - הרוזן אולף, שמנצל אותם. אולף מתכנן להשתלט על הון משפחת בודלר (שוויולט אמורה לקבל כשתגיע לבגרות) באמצעות חתונה עם ויולט במהלך הצגה שהוא מעלה.
2 חדר הזוחלים The Reptile Room ד"ר מונטגומרי מונטגומרי
שלושת היתומים עוברים לגור עם ד"ר מונטגומרי מונטגומרי, המכנה את עצמו הדוד מונטי. מונטי הוא הרפטולוג בעל אוסף זוחלים גדול. ללא ידיעתו של מונטי, מבחינים בני בודלר ברוזן אולף, שחוזר מחופש לסטפנו, עוזרו החדש של דוד מונטי, ומתכנן רצח.
3 החלון הרחב The Wide Window ג'וזפין אנוויסל
הילדים עוברים לגור עם דודתם, ג'וזפין אנוויסל האלמנה, ליד האגם הדומע,הרוזן אולף ממשיך לרדוף אחר הילדים - הפעם מחופש לקפטן בלוף, ימאי חסר רגל מפני שלטענתו נאכלה על ידי עלוקות הדומע, דבר שנגע מאוד לליבה של האלמנה אנוויסל. בספר זה מגלים הילדים את ה-V.F.D אך לא מבינים מה משמעות הדבר.
4 המנסרה המחפירה The Miserable Mill מנסרת "ריחות המזל"
היתומים עוברים לקריית-שפל, אשר רובה נהרסה בשריפה קטלנית, ונאלצים לעבוד במקום הנקרא "מנסרת ריחות-המזל". השלושה נמצאים תחת השגחתו של בעל המנסרה, אדוני, ושותפו, צ'ארלס. הפעם, אולף מחופש לשירלי, מזכירה חדשה במרפאת העיניים בעיירה, שאותה מנהלת האופטומטריסטית ד"ר ג'ורג'ינה אורוול.
5 הפנימייה המחמירה The Austere Academy סגן-מנהל נירון
הילדים נשלחים ללמוד בפנימיית פרופרוק, פנימייה המנוהלת על ידי נירון, מנהל שבטוח בנפלאות יכולותיו לנגינה בכינור. שם הם פוגשים את דנקן ואיזדורה קווגמייר, שניים מילדי שלישיית קווגמייר, שבדומה לבודלרים, הוריהם ואחד מאחיהם מתו בשריפה. בספר זה, הרוזן מחופש למ למורה הספורט ג'נגיס.
- 6 המעלית המזויפת The Ersatz Elevator ז'רום ואסמה סקוולאר (עליבות)
הילדים נשלחים לגור אצל ז'רום ואזמה סקוואלר העשירים, שגרים בפנטהאוז עם 66 קומות. ביום שהגיעו, השלושה לא השתמשו במעלית, מהסיבה שמעליות ואורות כבר לא אופנתי. בספר, אולף מתחזה לגונתר.
- 7 הכפר הנתעב The Vile Village כפר חובבי הציפורים
הילדים נשלחים לגור בכפר בשם V.F.D בחסותו של איש התחזוקה הקטור, הרוזן אולף מתחזה לבלש דופין ואסמה מתחפשת לשוטרת לוסיאנה.
- 8 המרפאה המסוכנת The Hostile Hospital האל
הילדים בורחים מהמשטרה ולכן הם מחליטים להתחפש כדי לשטות באולף ועוזריו. הם מגיעים לבית חולים ומתחילים לעבוד בארכיון בשם V.F.D עם האל. בספר זה הם מגלים פרטים מעניינים על עברם ועל השריפה שפרצה בביתם.
- 9 הקרנבל צמא הדם The Carnivorous Carnival מאדאם לולו
שלושת הילדים נאלצים לעבוד בקרקס, המנוהל על ידי מגדת העתידות מאדאם לולו, בספר זה מתחפש אולף למנהל הקרקס.
- 10 המדרון החלקלק The Slippery Slope קוויגלי קווגמאייר
בספר זה, סאני נחטפת על ידי הרוזן אולף הבורח אל הרי מורטמיין. יתומי בודלר הבכורים יוצאים לחיפוש אחר אחותם ובדרך מגלים פרטים על מהותו של ארגון ה-V.F.D, על הקרע בארגון, על שני שותפים נוראיים של הרוזן אולף, על צנצנת סוכר מסתורית ועל ניצול מהשריפה.
- 11 המערה המחרידה The Grim Grotto פיונה ווידרשינס
שלושת יתומי בודלר מגיעים לצוללת הקוויקווג בפיקודה של קפטן פיונה ווידרשניס. בצוללת מגלים היתומים עוד מידע על הקרע בארגון, על פטריה קטלנית ועל פרנלד - אחד מחסידיו של אולף - האיש עם הקרסים במקום ידיים.
- 12 הסכנה הלפני אחרונה The Penultimate Peril דיואי דנומו
היתומים מגיעים למלון דנומו, המשמש כמקום המפלט האחרון של ה-V.F.D, בו מתארחים רשעים וחברי הארגון לקראת הפגישה המיוחדת של הארגון. הילדים לומדים על הצדדים הפחות טובים של הוריהם, מגלים פרטים מעברו של הרוזן אולף ונאלצים לעשות מעשים לא טובים בעצמם.
- 13 הסוף The End ישמעאל
בספר האחרון בסדרה, הילדים מגיעים לאי בודד שהקהילה בו מקבלת אליה רק אנשים נדיבים. אולף נעלם, והצרות מתחילות.

ספרים נלווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

# שם הספר תאריך יציאה מספר עמודים כריכה
1 Lemony Snicket: The Unauthorized Autobiography en מאי 2002 240 / 211
הספר הוא אוטוביוגרפיה על למוני סניקט, הדובר בסדרת הספרים, הכוללת מידע לגבי תעלומות שונות בסדרת הספרים.
ביניהן: מהו ה-V.F.D? מיהו בכלל למוני סניקט, למה הוא עוקב אחר הילדים ולאן נעלמו הקוואגמיירים.
2 Volunteer Training: The Puzzling Puzzles en 21 בפברואר 2006 104
3 The Beatrice Letters en ספטמבר 2006 72
הספר מכיל אוסף של מכתבים בין למוני סניקט לבין ביאטריס (2), דמות שאותה הוא מזכיר רבות בספריו. בנוסף, הספר מכיל כרזה ורמזים המוחבאים במכתבים (אנגרמה, לדוגמה).

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויולט בודלר- ילדה חכמה ויצירתי, הבכורה לבית בודלר, בת 14.
קלאוס בודלר- ילד חכם וגאון מתמטי, השני לבית בודלר, בן 12.
סאני בודלר- תינוקת חכמה בעלת שיניים חזקות ויכול פיסול בעזרת שינייה, בת שנתיים.
הרוזן אולף- איש נתעב בעל אהבה והערכה רבה לתיאטרון, מנהל את להקת השחקנים של הרוזן אולף.
אסמה ג'יג'י סקוואלר (עליבות)- אישה נתעבת, העוזרת של הרוזן אולף ובת זוגתו.
מר פו- בנקאי תמים וטיפש, נוהג להשתעל.
דנקן קווגמייר- אחיה התאום של איזדורה קווגמייר, השני למשפחת קווגמייר.
איזדורה קווגמייר- אחותו התאומה של דנקן, אהובת לבו של קלאוס, השלישית למשפחת קווגמייר.
למוני סניקט- אחיו של ז'אק סניקט, המספר, איש אינטיליגנטי בעל חוכמה רבה.

הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סדרה של צרות (סרט)

ב-17 בדצמבר 2004 יצא לקולנוע הסרט "סדרה של צרות". הסרט מבוסס על עלילת שלושת הספרים הראשונים בסדרה. בסרט משתתפים ג'וד לאו (למוני סניקט), ג'ים קארי (הרוזן אולף), אמילי בראונינג (ויולט), ליאם אייקן (קלאוס), קארה ושלבי הופמן (סאני), בילי קונולי (הדוד מונטי), מריל סטריפ (הדודה ג'וזפין) ודסטין הופמן בתפקיד מבקר תיאטרון.

הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סדרה של צרות (סדרת טלוויזיה)

ב-13 בינואר 2017 רשת Netflix העלתה לשידור את הסדרה "סדרה של צרות". עונתה הראשונה של הסדרה מבוססת על עלילת ארבעת הספרים הראשונים והעונה השנייה על חמשת הספרים הבאים, והעונה השלישית בהתאם. בסדרה משתתפים - פטריק וורברטון (למוני סניקט), ניל פטריק האריס (הרוזן אולף), מלינה וייסמן (ויולט), לואיס היינס (קלאוס), פרסלי סמית' (סאני), אסיף מנדבי (הדוד מונטי), אלפרה וודארד (הדודה ג'וזפין) וג'ואן קיוזאק בתפקיד השופטת שטראוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

* קטגוריה:סדרות ספרים קטגוריה:ספרי ילדים ונוער