משתמש:ATDoron/הקרב על מקסיקו סיטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקרב על מקסיקו סיטי
Batalla de la Ciudad de México
מערכה: המערכה על מקסיקו סיטי
מלחמה: מלחמת ארצות הברית-מקסיקו
תאריכי הסכסוך 8 בספטמבר 184715 בספטמבר 1847 (8 ימים)
קרב לפני הקרב על צ'ורוסבוסקו
קרב אחרי המצור על פואבלה
מקום מקסיקו סיטי
הצדדים הלוחמים

ארצות הברית ארצות הבריתארצות הברית

מקסיקו מקסיקומקסיקו

מנהיגים
ג'יימס פולק  אנטוניו לופס דה סנטה אנה 
מפקדים
כוחות

20,000

13,000

אבדות

1,651 מתים ופצועים

2,323 מתים ופצועים,
3,000 שבויים

הקרב על מקסיקו סיטי (ספרדית: Batalla de la Ciudad de México; אנגלית: Battle for Mexico City) אשר נמשך בין ה-8 בספטמבר ועד ה-15 בספטמבר 1847 הייתה מערכת הכרעה של מלחמת ארצות הברית–מקסיקו. לרוב מוקר הקרב כמערכה צבאית לשם עצמה ובתוך המערכה הקרב על העיר עצמה. צבא ארצות הברית תחת פיקודו של וינפילד סקוט הגיע לניצחון בכיתור והכנעת העיר. המערכה הביאה לניצחון ארצות הברית ולהסכם גואדלופה אידלגו.

הקדמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטרה הראשית של המערכה האמריקאית במרכז מקסיקו הייתה לתפוס את הבירה מקסיקו סיטי. מאז תפיסת וראקרוס (המצור על וראקרוס) ב-מרץ, הכוחות האמריקאים תחת וינפילד סקוט ייצבו בסיס על עבר החוף ויכלו לנוע לעבר פנים הארץ.

לאחר הקרב על סרו גורדו בו הכוחות המקסיקנים הרבים תחת אנטוניו לופס דה סנטה אנה נפלו לידי הכוחות האמריקאים המעטים, מרכז כוחו של הצבא המקסיקני התפזר. לאחר התקדמות לעבר הצבא המקסיקני בקרב על צ'ורוסבוסקו הצבא האמריקאי היה במרחק של כ-8 קילומטרים משערי הבירה המקסיקנית.

הפלת מקסיקו סיטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת המערכה, צבאו של סקוט היה חייב לקחת את מרכזי האספקה מסביב לעיר. בשביל כיבוש נתיבי האספקה היה על הצבא האמריקאי לעבור קרבות קשים על גבי מרכזי אוכלוסין. הצבא המקסיקני החל התארגנות מחודשת וגיוס מחודש של העיר. במסגרת המערכה מסביב לעיר נכלל הקרב על מולינו דל ריי שהיה קרב מרכזי על נתיב אספקה. למרות האבדות הכבדות הצבא האמריקאי לבסוף יצא בראש מורם.

לאחר תפיסת נתיבי האספקה סקוט התמקד על שערי העיר. יוליסס סימפסון גרנט פעל ביחידה האמריקאית אשר הצליחה לעבור דרך חיל הפרשים המקסיקני והכוחות הגיעו אל שערי העיר והקיפו את החומה המערבית שלה. לאחר המשך קרבות שני שערי החומה נפלו והכוחות המקסיקנים נאלצו לסגת לתוך העיר.

הכוחות המקסיקנים אשר נסוגו לאור הלילה השאירו נשק כבד מאחוריהם והאמריקאים, אשר ציפו להתארגנות מחודשת של הצבא המקסיקני והתקפה מרכזית מאוחר יותר, מצאו את שערי העיר ללא הגנה בבוקר למחרת. סקוט שלח את לויטננט פ.ג.ט. בורגארד לארגן את כניעת של מועצת העיר. הכוחות הכובשים קובלו ללא כל "אהדה יתרה". סמל הניצחון האמריקאי הפך לכניסת צבאו של סקוט אל קתדרלת זוקלו, הגדולה ביותר במקסיקו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]