משתמש:Amir.moghrabi/היחידה לקידום נוער עכו - وحدة النهوض بأبناء الشبيبة عكا

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוגו היחידה לקידום נוער עכו

היחידה לקידום נוער עכו היא גוף חינוכי-טיפולי הפועל ברשות המקומיות בפיקוח משרד החינוך. המנדט הראשוני המצוי בידי היחידה הוא טיפול וחינוך בני נוער בגילאי 14–18 המאופיינים במצבי ניתוק ממערכות חינוך פורמליות ומערכות נורמטיביות אחרות. כמו כן מטפלת היחידה בבני נוער במצבי סיכון שנותקו ממערכות חינוך פורמליות, בעלי קשיי הסתגלות ותפקוד ברמות שונות.

היחידה פועלת לשילוב מחדש של נוער מנותק במסלולים נורמטיביים של בני גילם: השכלה, תרבות ופנאי, קהילה, תעסוקה והכנה לקראת שירות צבאי.

השירות מתבסס על מספר עקרונות פדגוגים-טיפוליים אשר מהווים את תשתית הפעולה: "הנער כשלם"- תפיסת הנער/ה כאדם שלם בעל צרכים שונים והתכוונות היחידה למענה והתייחסות למכלול צורכי הנער/ה:

  1. יישוג (Reaching Out) - קשר עם בני נוער בסביבתם הטבעית וללא תנאים מקדימים.
  2. תחנת מעבר - היחידה משמשת לחלק מהנערים תחנת מעבר לקראת שילוב מחדש במסגרות נורמטיביות.
  3. חליפה אישית - התאמת תוכנית אישית בהתאם למצבם, רצונם, יכולתם וצרכיהם של כל נערי היחידה.

סל השירותים של היחידה מגוון וכולל תוכניות פרטניות וקבוצתיות בתחומים שונים: תוכנית היל"ה - השלמת השכלה החל מ-8 שנות לימוד ועד תעודת בגרות מלאה; שירות טיפול, תמיכה וייעוץ אישי; חינוך חברתי-ערכי, לדוגמה: סמינרים להכרת הארץ, הכנה לצה"ל; תוכניות מניעה, הפחתה וטיפול בהתנהגויות סיכון. לדוגמה: שימוש בחומרים אסורים, התנהגות מינית, נהיגה בשכרות ועוד'.

סל השירותים והתוכניות השונות מנוהלות על ידי מנהל היחידה לקידום נוער הכפוף למערך החינוך ברשות ותפקידו להוביל צוות רב תחומי הכולל: מנהלת השכלה, רכזים, עובדי חינוך, טיפול ומורי היל"ה. הפנייה ליחידה נעשית על ידי גורמים מקצועיים כמו יועצת בית הספר, היחידה לביקור סדיר, שירות מבחן וכדומה, וניתן לפנות אליה גם באופן ישיר (נערים, הורים, חברים).

עקרונות הפעולה מחייבים את צוות היחידה בשיתופי פעולה עם גורמים שונים הקשורים לצורכי הנער וייצוג היחידה: בתי ספר ומוסדות חינוך, שירות פסיכולוגי, מחלקת רווחה, עמותת מהמגזר השלישי, מתנ"סים, צה"ל ועוד.

משרד החינוך משתתף במימון והפעלת שירותים חינוכיים-טיפוליים הניתנים במסגרת היחידה ובתקצוב כוח האדם, על פי נהלים וקריטריונים מחייבים כלפי הרשות המקומית שבמסגרתה פועלת היחידה.

היחידה לקידום נוער עכו מחולקת לשני מבנים: האחד ממוקם בצפון העיר ברחוב האשל 26 בו לומדים דוברי השפה העברית, השני ממוקם בכניסה לעיר העתיקה ברחוב שלמה בן יוסף 16, ובו לומדים דוברי השפה הערבית.

פעילויות היחידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרויקט חממה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חממה היא אחת מתוכניות הפעילות של היחידה לקידום נוער בשיתוף עם בית הספר אורט וקצינת הביקור הסדיר של העירייה.

במסגרת תוכנית זו מנותקת קבוצה קטנה של תלמידים מבית הספר למשך חצי שנה. במהלך תקופה זו זוכים התלמידים ללימוד אינטנסיבי בשלושה מקצועות: מתמטיקה, אנגלית וכישורי שפה. לאחר תום התקופה נקלטים התלמידים חזרה בבית הספר.

לפרויקט מתקבלים תלמידי כיתה ט' אשר מיועדים למסלול ג' (ללא בגרות). אם יעברו את המבחנים בהצלחה בסיום התקופה, יעברו למסלול בגרות בכיתה י'.

פרויקט גשרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זו תוכנית המשך של פרויקט החממה שמטרתה ליווי תלמדי החממה בחטיבה העליונה עד קבלת בגרות מלאה.

יעדי התוכנית: שיפור הישגים לימודיים, התנהגות ותפקוד בית ספרי [תלמידאות], וכן הסתגלות חזרה למסגרת.

ברמה הקהילתית הנערים המשתתפים בפרויקט משתלבים לפחות בפרויקט קבוצתי-חינוכי אחד בקהילה, ברמה האישית כל נער/ה יחוו הצלחה משמעותית בתחום עניין ויזכה להערכה על מצוינות.

פעילויות בלתי פורמליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחידה לקידום נוער עכו מקיימת מגוון רחב של הפעלות בלתי פורמליות כחלק מסדר היום. הפעילויות עוסקות בדינמיקה קבוצתית, בהקניית ערכים לתלמידים ובחיזוק הקשר בין אדם לאדמתו ולסביבה בה הוא חי, הכול לצד ההשכלה הפורמלית.

התנדבות בקהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוך האמונה שלחברי קהילה יש אחריות אחד כלפי השני ושהושטת עזרה ברצון היא צעד חשוב בדרך ליצירת קהילה מרוצה ואכפתית, אנשי היחידה מנסים לפתח תחושת שרות לקהילה ואחריות לאחרים. כישורים בין-אישיים ויכולות מנהיגות הם חלק מהתכונות שיכולות להתפתח במהלך הפעילות. הדגש הוא על מחויבות עקבית לפעילות השירות הנבחרת. התקווה היא שהפעילות הרצופה תהיה פתח לחיים שלמים של מעורבות בקהילה. למשל השנה נוצר שיתוף פעולה בין היחידה לקידום נוער בעכו לבין עמותת "בית הגלגלים". נערי היחידה לקידום נוער עכו ונערי "בית הגלגלים", יחד עם צוות המובילים החברתיים של מחלבות שטראוס, עבדו בשיתוף פעולה והקימו גינות ירק משותפות בשטחי הפעילות של הקבוצות.

גיוס לצה"ל ושיורות לאומי אזרחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עידוד בני נוער לגיוס והכנה לשירות בצה"ל הוא ערך עליון ביחידה.

חייל קבוע ביחידה וקשר רציף עם מדנ"ית מלשכת גיוס יחד עם ליווי פרטני בכל הנוגע לתהליכי הגיוס של כל נער ונערה, סדנאות של משרד הביטחון, שבוע גדנ"ע, מסע בעקבות לוחמים ועוד פעילויות הכנה לצה"ל מובילים לאחוזי גיוס גבוהים. אנשי היחידה רואים את הגיוס כחובה אישית של כל נער ונערה על מנת להפוך לאזרחים מועילים במדינה.

כמו כן היחידה לקידום נוער עכו מעודדת תרומה ונתינה לקהילה בחברה הערבית מתוך אמונה בחשיבות התרומה למען הכלל כמרכיב בהתפתחות תפיסה אזרחית וסולידריות חברתית בקרב הנוער המתבגר.

עבודה עם משפחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמדת המשפחה, התייחסותה ותפיסת עולמה חשובים מאוד לאנשי היחידה, והיא משמשת כאבן יסוד בעבודה החינוכית ערכית מול הנער ביחידה. אנשיה מאמנים בעבודה שיתופית עם ההורים ובכך נוכל לאפשר לנער צמיחה והשתלבות טובה בחברה.

הדרכת הורים היא חלק ממתן הכלים והמיומנויות שיש ביכולתנו לתת להורי תלמידינו כל זה במטרה לפתח ולטפח אצלם כישורים חברתיים וחינוכיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]