לדלג לתוכן

משתמש:Anniainesaz/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Anniainesaz.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Anniainesaz.
סמליל של להקת בת דור

בת דור הייתה להקת מחול ישראלית. להקה זו עבדה עם מיטב הכוריאוגרפים המובילים שהיו באותה תקופה בעולם כולו. השילוב של להקת המחול בת דור יחד עם עבודה של כוריאוגרפים בינלאומיים הובילה להכרה של שפת המחול הבינלאומית העכשווית בשטח המחול הישראלי. בשנת 1967, ייסדה ז'נט אורדמן את אולפן "בת דור", אשר במרוצת השנים הפך לבית אולפנא למחול מן הטובים והמוערכים בעולם. להקת "בת - דור" הייתה מן הראשונות בעולם שעבודתה התבססה על מיזוג הטכניקות של הבלט הקלאסי והמחול המודרני, כאשר הרפרטואר העשיר מעוצב ברוח בת זמננו.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בת דור" באר שבע, הוא בית ספר הגדול ביותר מסוגו בארץ ובה"ס המקצועי היחיד באזור הדרום לאמנויות המחול. המוסד הוקם בשנת 1973 בעקבות יוזמה של הגברת עליזה וולף ובשיתוף שלושה גורמים: עיריית באר שבע, משרד החינוך והתרבות ואגודת בת דור תל אביב לאמנות המחול.[1] לבית הספר תכנית לימודים מגוונת המאפשרת קליטה של תלמידים שרוצים ללמוד מחול ברמות שונות בסביבה מקצועית אמנותית ותומכת. בית הספר מונה כ-300 תלמידים שעמדו בבחינות ההתאמה , הלומדים בשני מסלולים: חטיבה צעירה וחטיבה בוגרת. לילדים ונוער מגיל 5 ועד גיל 18 מתקיימים לימודים בבית הספר אחר הצהריים בחטיבה הצעירה ובחטיבה הבוגרת. לסטודנטים מגיל 18-23 מתקיימים לימודים במסגרת מסלול להכשרת רקדנים מקצועיים. בוגרי בית הספר משתלבים בלהקות מחול בארץ ובעולם המתמחות במחול קלאסי או במחול עכשווי. חלקם עוסק בהוראה, חלקם בכוראוגרפיה וחלקם הופכים לקהל נלהב של אמנות המחול. בנוסף שלוש פעמים בשנה מתקיים הפנינג בנושאים שונים כגון: קפוארה, ג'אגלינג, משחקי ילדים, קפיצה בחבל וכו'.

מיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

חדר המוזיקה

בית הספר ממוקם על ציר מרכזי של השכונה המחברת בין אוניברסיטת בן-גוריון, בית חולים סורוקה והמרכז הציבורי תרבותי של העיר הכולל את בניין העירייה, המשכן לאומנויות הבמה, הקונסרבטוריון העירוני ותיאטרון באר שבע. המרכז כולל 7 סטודיו, לובי רחב, חדר מוסיקה, ספריה ובה ספרים על אומניות ריקוד ,מלתחות ומשרדים.

מורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות המורים מורכב ממורים ופסנתרנים בתחומי הבלט הקלאסי, המחול המודרני, הג'אז תולדות המחול והמוסיקה. המורים לבלט הקלאסי הם מורים מוסמכים מטעם האקדמיה המלכותית לונדון R.A.D ‏(Royal Academy Of Dance) או בוגרי בתי הספר במדינות חבר העמים לעבר. המורים למחול מודרני, בחלקם כוראוגרפים בעצמם, מלמדים בשיטות שונות, אחת מהן היא שיטת מרתה גראהם. [2]

חזון חינוכי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלימודים מעשירים את עולמם הפנימי והרוחני של התלמידים. בית הספר מפגיש את הלומדים בו עם אומנות המחול תוך הקניית ערכים חינוכיים הנלווים ללמידה בתחום זה-הרגלי למידה הכוללים התמדה, עמידה בזמנים, חינוך למאמץ, משמעת פנימית, אסתטיקה, עבודה קבוצתית ובצוותים תוך התחשבות בזולת, התמצאות במרחב- ערכים שיתרמו לעתידם בכל תחומי החיים. בית הספר מקנה כלים המאפשרים צפייה מושכלת במופעי מחול ובוגריו הופכים לשוחרי המחול.

מבנה ביה"ס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטודיו 1 בבית הספר

בחטיבה הצעירה לומדים ילדים בגילאים 5-11. תכנית הלימודים בנויה בהדרגה משיעורי תנועה לשיעורי בלט קלאסי ומחול מודרני. בתוספת שיעורי מוסיקה. בחטיבה הבוגרת מרחיבים את נושא הלימוד התלמידים לומדים בנוסף לבלט קלאסי ומחול עכשווי בסגנונות שונים, רפרטואר קלאסי ומודרני,ג'אז, מחול יצירתי, היסטוריה של תולדות המחול, כ-12 שיעורים שבועיים של שעה וחצי כל שיעור. כמות זו של שיעורים מאפשרת הכשרה מקצועית של רקדנים היכולים להשתלב בלהקה מקצועית עם סיום לימודיהם. אחד המאפיינים של ביה"ס הוא כי בנים הלומדים בו מחול זוכים לשיעורים מיוחדים המתמחים בטכניקה האופיינית לבנים.

תולדות בת דור ב"ש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנצחה לסברין גודמן ז"ל.

"בשנת 1937 נוסד ביה"ס בת דור ב"ש". התקיימו שיעורי מחול לגילאים שונים, בבניין בית העם דאז ב"ש. המורים כולם באו מתל-אביב וכל הניהול האומנותי והאדמיניסטרטיבי נעשה ע"י בת דור ת"א. בשנת 1975 ביה"ס עבר לבניין ברחוב יד ושם. בבניין סטודיו תקני אחד חדרי הלבשה ומשרד. שם לימדו מחול קלאסי, מחול מודרני וג'אז לילדים, נוער ומבוגרים. בשנת 1977 נערכו לראשונה בבת-דור ב"ש מבחנים לחטיבה הצעירה של האקדמיה המלכותית למחול The Royal Academy of dance בשנת 1982 נערכו לראשונה מבחנים לחטיבה הבוגרת ברמה של האקמיה המלכותית למחול.r.a.d Elemmentary מבחנים אלה יועדו לחטיבה הבוגרת של ביה"ס. מכאן והילך ממשיכים להיבחן ברמות גבוהות נוספות ובת-דור ב"ש הפך למרכז שבו נערכו המבחנים של כל ילדי הנגב בשיטה זו בחטיבה המקצועית. בשנת 1985 נערכו לראשונה בארץ מבחנים של האקדמיה המלכותית למחול בחטיבה המקצועית לבנים. r.a.d בבת-דור ב"ש למדו בתקופה זו כ-25 בנים מגילאים שונים. חלק גדול מהם הגיע בעקבות פעולות איתור ילדים מוכשרים משכונות מצוקה בעיר במסגרת פרויקט שיקום שכונות. [3]

בשנת 1977 עליזה וולף, המייסדת של ביה"ס פרשה לגמלאות ולניהול ביה"ס התמנתה דניאלה שפירא.

בשנת 2002 ביה"ס עבר למשכנו החדש ברחוב השלום 13, ב"ש המבנה המפואר הוקם בזכות תרומתו האדיבה של לארי וליליאן גודמן משיקאגו ארה"ב ומחלקת חינוך של עיריית ב"ש בראשותו של אנדריי אתן. תמיר גנץ ודניאלה שפירא קיימו בשנה זו את להקת המחול "קמע", שכן לדברי תמיר גנץ חשוב להשאיר בבאר שבע את הלהקה כמוסד תרבות שיתרום וישפיע על עיר זו והערים סביבה.[4] הלהקה ברובה מורכבת מבוגרי ביה"ס בת דור ומהווה אופק לתלמידי ביה"ס. להקת "קמע" הינה הלהקה המקצועית היחידה בבירת הנגב . בשנת 2003 "בת דור ב"ש מרכז עירוני לאומנות המחול ע"ש לארי וליליאן גודמן זוכה בפרס באר שבע למצוינות בתחום אומנות הבמה של אגף הצעירים ברשות רוביק דנילוביץ. בשנת 2006 הוקם המסלול לרקדנים מקצועים מטרת המסלול הייתה להקנות כלים טכניים, אומנותיים ואינטלקטואליים לתלמידים כישרוניים לאחר שירות צבאי, שלא זכו להכשרה מתאימה המאפשרת להתמקצע בתחום המחול.

בשנת 2013 הסתיימה הבניה של הקומה השנייה של המרכז ,"בית קמע ע"ש סברין גודמן" שנבנה בזכות תרומה משמעותית נוספת של קרן משפחת גודמן, מפעל הפיס ועיריית ב"ש. לרשות המרכז עומדים 7 סטודיואים בהם מתרחשת פעילות ענפה בכל שעות היום.

בשנת 2014 דניאלה שפירא, מנכ"ל העמותה ומנהלת ביה"ס פרשה לגמלאות לאחר שהובילה את ביה"ס להישגים משמעותיים בתחום המחול כמו כן, התמנתה למנכ"ל העמותה ועמדה בראש המוסד הכולל את ביה"ס למחול ולהקת המחול "קמע" בשנה זו. גלי רונן, בוגרת בת דור ב"ש בעברה ומורה ותיקה בביה"ס והתמנתה למנהלת ביה"ס למחול.

מטרות בית הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקו המנחה את מדיניות בית הספר ולתת הזדמנות שווה לכל ילד, ללא קשר לרקע הכלכלי והתרבותי, לרכוש ערכים חינוכיים ותרבותיים יחד עם מיומנות מקצועית ברמה הגבוהה ביותר במחול. מטרת בית הספר היא להכשיר רקדנים ובה בעת לאפשר לילדים אחרים הרוצים לגעת באומנות זאת לקבל את ההדרכה המקצועית הטובה ביותר. ואכן נמצא השילוב הנכון המאפשר לשתי הקבוצות להשתלב זו בזו, ולהפרות זו את זו.

הופעות תלמידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופע סוף השנה של בית הספר מתקיים אחת לשנה. מופע "ערב סטודיו"-פעם בשנה מעלים חלק מתלמידי בית הספר הגבוה ורקדני להקת "קמע" עבודות פרי יצירתם בביצועם. מופע זה מעלה שש הופעות רצופות ופתוח למוזמנים, לקהל הרחב ללא תשלום ולאוכלוסיות מיוחדות מתושבי העיר. כמו כן, תלמידי בית הספר מופיעים במסגרת פסטיבל סמילנסקי, מופיעים במסגרות כלל ארציות כגון גאלת "מיה ארבטובה" או ערבי יצירות נבחרות של מגמות המחוז.

תוכניות לימוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספריית ספרי תולדות המחול

חטיבה צעירה

תוכנית הלימודים בבית הספר מבוססת על הסילבוס של האקדמיה המלכותית למחול – The Royal Academy Of Dance ארגון חינוכי כלל עולמי.[5]}} גוף זה מקיים בחינות במחול קלאסי על פי סטנדרטים גבוהים ביותר ואחראי על פיתוח מקצועי מתמשך של המורים המאוגדים בעמותה זו. במסגרת הלימודים מוכשרים תלמידים מגילאים 5 עד 18 בטכניקת לימוד הידועה שיטת מרתה גראהם ושיטות נוספות.

מסלול להכשרת רקדנים מקצועיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסלול להכשרת רקדנים מקצועיים בניהולה של דניאלה שפירא בבת-דור באר-שבע פועל משנת 2006 ומטרתו להכשיר בני 18 עד 25 בתחום המחול הבימתי. הסטודנטים זוכים להיכרות מעמיקה עם טכניקות וסגנונות מגוונים במחול העכשווי מתוך מטרה לאפשר לבוגריו להשתלב בלהקות מחול בארץ והעולם. בנוסף להכשרה הטכנית, לימודי הרפרטואר והניסיון הבימתי, הסטודנטים מועשרים בשיעורי מוזיקה ותולדות המחול. המסלול רואה ברקדן לא רק מבצע אלא גם יוצר שעליו להעשיר את עולמו הרוחני במקביל לבניית יכולותיו הפיזיות. הלימודים מתקיימים חמישה ימים בשבוע, שלושה עד ארבעה שיעורים בני שעה וחצי, וכוללים קורסים במחול עכשווי בסגנונות שונים, בלט קלאסי, קומפוזיציה ואימפרוביזציה, רפרטואר עכשווי, שיעורי פילאטיס, תולדות המחול ויסודות ותולדות המוזיקה.

המסלול עובד בשיתוף הדוק עם בית הספר בת-דור באר-שבע ועם להקת המחול "קמע". חלק מבוגרי המסלול הם רקדנים בלהקה כיום. שלושת המוסדות פועלים באותו מתחם ומשתפים פעולה זה עם זה.

לכל סטודנט יש אפשרות להצטרף ללימודים אחר הצהריים במסגרת בת-דור לפי מערכת מותאמת אישית.

בין מורי המסלול אור אבוהב, אלכסנדר אלכסנדרוב, תמיר גינץ, ויקטוריה גנצין, סוניה ד'אורליאנס ז'וסט, אייל נחום, גלי רונן ודניאלה שפירא. בכל שנה מתקיימים במסלול סדנאות עם מורים ויוצרים אורחים.

מקורות מידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שם הכותב,ריקוד, אתר ריקוד
  2. ^ הטכניקה של מרתה גראהם אתר מרתה גראהם, 17 ביוני 2012
  3. ^ פרויקט שיקום שכונות פרויקט שיקום שכונות,מאי 2010
  4. ^ מרב יודילוביץ', הקמע של באר שבע: מחול למרות הכל, ynet, תאריך הפרסום:15/11/12
  5. ^ אתר rad, אתר rad, תאריך הפרסום