משתמש:Ariel196/פורטל:אפריקה/אישים אפריקאים/3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אָיֵגְבֵּינִי יַעֲקוּבּוּ (Yakubu Aiyegbeni‏; נולד ב-22 בנובמבר 1982) הוא כדורגלן ניגרי המשחק בקבוצת בלקברן רוברס האנגלית.

יעקובו הגיע למועדון הכדורגל הישראלי מכבי חיפה כאלמוני ואף הושאל להפועל כפר סבא, בה הצליח. לאחר שחזר לחיפה הוא זכה עמה ב-2 אליפויות, ואף העלה אותה במו רגליו לשלב הבתים של ליגת האלופות כאשר כבש מול שטורם גראץ את 2 השערים שבזכותם העפילה חיפה לליגת האלופות (במשחק הראשון ניצחה חיפה 2-0, במשחק החוץ באוסטריה היא סיימה בתיקו 3 - 3). בליגת האלופות היה יעקובו אחד השחקנים המצטיינים של חיפה, כאשר הוא כבש חמישה שערים בשלב הבתים, מתוכם שלושער נגד אולימפיאקוס ופנדל אחד נגד מנצ'סטר יונייטד.

בעקבות ההצלחה בליגת האלופות עבר יעקובו לפורטסמות' האנגלית ושיחק בה שנתיים ביחד עם אייל ברקוביץ' וטדי שרינגהאם. שעריו עזרו לקבוצה לסיים במקום הראשון בליגה השנייה ולעלות לפרמייר ליג האנגלית. בקיץ 2004 קבוצות פרמייר ליג רבות התעניינו ביעקובו וביקשו לרכוש את כרטיסו בסכום של 10 מיליון פאונד, אולם הוא בחר להשאר במועדון ולבסס את מעמדו בליגה הראשונה. לאחר עונת 2004/2005 עבר למידלסברו תמורת 7 מיליון לירות שטרלינג כאשר מכבי חיפה קיבלה 13 מיליון שקלים מעסקת ההעברה. במידלסברו יעקובו כבש מספר רב של שערים והופעתו הבולטת ביותר עד כה (2007) הייתה בניצחון 3 - 0 (שער ובישול) על צ'לסי. בעונת 2007/2008 עבר יעקובו לשחק בקבוצת אברטון מהעיר ליברפול. בתחילת שנת 2011 הושאל יעקובו לקבוצת לסטר סיטי מליגת המשנה האנגלית, ובסיום העונה עבר לבלקברן רוברס מהפריימר ליג. ליעקובו 57 הופעות בנבחרת ניגריה, בה הוא שחקן סגל קבוע.