משתמש:Assaf tal4/תור הזהב של סין (שושלת טאנג)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תור הזהב של סין בעת שושלת טאנג (唐朝) או תור הזהב הסיני השני היה תקופה של קידמה, מודרניזציה, פיתוח ושגשוג בתולדות הקיסרות הסינית. התקופה נמשכה לאורך רוב שושלת טאנג (618-907) ואף אחריה לתוך תקופת חמש השושלות ועשר הממלכות.


הקיסר הראשון של שושלת טאנג היה הקיסר גאוזו אשר כבש פנים את סין משושלת סווי ואז בצורה מסונכרנת עם החליפות האסלאמים מבית אומייה כבשה השושלת את חצייה המזרחי של האימפריה הטורקית הגוקטורקית. מעשה זה הביא לסין שטח עצום שהיה שהכפיל את שטח השושלת פי מעל חצי. לאחר מכן פנתה השושלת לכיבוש מערבי בקו ישיר של כיבוש עד לגבול ימת אראל. הכיבוש הפך את השושלת לשושלת הגדולה ביותר בכל תולדות סין עד הגעתה וכמות השטח הענקים הביאה לשושלת מחצבים רבים, וזהב.

הפיכת השושלת לכה עשירה הביא אפשרות קידום אדירה לאומה הסינית. סכר אדיר לממלכות מדרום וממערב. הגעת דתות חדשות וגעות פילוסופיות כגון הזן בודהיזם. אף בתקופה זו הכלו יחסים עם יפן בהם יפן העתיקה את האלפבית הסיני ושכתבו אותו למענם. בתקופה דרך המשי אפילו הביעה את האסלאם למדינה. בשנת 751 נעצרה ההתקדמות הערבית לשטח סין בקרב טאלאס.


המודרניזציה באותה תקופה כללה יצירת כלי בית וכלי עבודה, יצור מנורות ראשונות, צורות חקלאות חדשות, שחזור חדש של מפת המחוזות במדינה, הגירה גדולה, סחר אדיר, שחזור מערכת הממשל ועוד. בהמשך בתקופת חמש השושלות ועשר הממלכות התגלה בטעות בידי נזירי דאו שחיפשו תרופה מסוימת אבק השרפה לראשונה שנכנס לשימוש לאחר מספר שנים.


הקיסרית וו-זי-טיאן (שהייתה הקיסרית השלטת היחידה בכל תולדות סין) עשתה הפיכה שושלטית לא מוצלחת שנכשלה לאחר שכנוע של יועציה להחזיר את הכתר לשושלת טאנג בשנת 705.


שלטון הקיסרות נחלש עם הזמן ולאחר שני רציחות פוליטיות מכוונות אחת אחרי השנייה הקיסרות התפרקה וסין הגיע לעידן חדש של אי סדר שהיה זה תקופת חמש השושלות ועשר הממלכות. לאורך הזמן העושר וכוח היתר התנדף מכוחה של כלל סין ועידן הזהב נגמר בצורה הדרגתית.

תחת שלטון שושלת מינג הגיעה סין לפתח של תור זהב מרכזי שלישי ועם שושלת צ'ינג הגיעה סין גם לתור זהב רביעי ואחרון (עד היום)