משתמש:Chen sarig/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ראייה בחלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

העין הינה איבר חישה ובתנאים שונים בחלל עלולה להשתנות ותפקודה עלול להשתבש.

תופעות שונות ישפיעו על העין כגון, רוח השמש המשפיעה על הרשתית, הגומה המרכזית והקרנית. קרינה אלקטרו מגנטית המשפיעה גם היא על הרשתית והגומה המרכזית. ולחץ אוויר המשפיע על הגוף הזגוגי.

מאפיינים בחלל והשפעתם על חלקים בעין[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוח השמש  [עריכת קוד מקור | עריכה]

רוח השמש מגיעה מהאזור החיצוני של השמש. בפלזמה השדות המגנטיים חזקים וכך נוצרת טמפרטורה גבוהה (כמיליון מעלות צלזיוס). החלקיקים יוצאים מן השמש בהתפרצות סולרית ויוצרים הבזק אור חזק. ולאחר מכן נוצרת רוח השמש.

בתוך הרשתית והגומה המרכזית ישנם תאים הנקראים תאים פוטורצפטורים שבתוכם יש תאים הנקראים קנים. הקנים רגישים לשינוי אור. ולכן הם יכולים להיפגע במצב של רוח שמש מופרזת הנקראת התפרצות סולרית .

בנוסף לקרנית קצות עצבים שלא מצופים ב"מיאלין" ולכן הם רגישים מאוד לטמפרטורה ועקב זאת אם העיניים שלנו ייחשפו אל רוח השמש, בגלל הטמפרטורה שלה שמגיעה למליוני מעלות, העצבים של הקרנית ייפגעו.

קרינה אלקטרו מגנטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרינה אלקטורמגניטית יכולה להעביר אנרגיה לחומר שאיתו היא במגע, לחמם אותו או לעורר את האלקטרונים. חלק בקרינה הוא האולטרה סגול חשיפת העין אל הקרינה עלולה לגרום לעיוורון מוחלט.

ברשתית ובגומה המרכזית ישנם תאים שנקראים תאים פוטורצפטורים . תא זה רגיש לפוטונים (חלקיקים הנושאים קרינה אלקטרו מגנטית) כאשר הוא פוגש בפוטון יחל תהליך של המרת האנרגיה של הפוטון לאנרגיה כימית/ חשמלית(דחף עצבי). בתוך התאים הפוטורצפטורים נמצאים תאים הנקראים קנים. תאים אלו רגישים לשינויי אור ואם הרשתית והגומה המרכזית יקבלו יותר מידי קרינה אלקטרו מגנטית תפקודם יפגע.

לחץ אוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחץ הוא גודל, המבטא את עוצמת הכוח שבו לוחצת האטמוספירה על פני שטח נתון.

את הלחץ מודדים באמצעות ברומטר (מד-לחץ). כאשר לחץ האוויר יורד, כך גם הוא משפיע על טמפרטורה הרתיחה של המים והיא יורדת.

הגוף הזגוגי מבוסס רובו ממים ואם לחץ האוויר ירד, טמפרטורת הרתיחה של המים בגוף תרד וגופים חמים ישפיעו עליו ואז המים יתאדו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוח השמש והתפרצות סולרית - מכון דוידסון מט"ח סוכנות החלל הישראלית

לחץ אוויר- מט"ח