משתמש:DAM2020/חינוך לחדשנות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חינוך לחדשנות הנו מושג הכולל בתוכו את סל הכלים והכישורים שמערכת החינוך הארצית בפרט, ובמדינות הOECD בכלל, רוצה לצייד את בוגריה, לאור האתגרים הרבים וחוסר הודאות, בכדי להקנות להם את מיומנויות המאה ה-21.

אנחנו עומדים בפני אתגרים חסרי תקדים - חברתיים, כלכליים וסביבתיים, המונעים בשל גלובליזציה מואצת וקצב מהיר מאוד של התפתחות הטכנולוגיה. אלו גם הכוחות שמספקים לנו מספר גדול של הזדמנויות לקידום אנושי.

העתיד אינו ודאי ואנחנו לא יכולים לחזות אותו, אבל אנחנו צריכים להיות פתוחים ומוכנים אליו.

הילדים שנכנסו למערכת החינוך בשנת 2018 יהיו כוח העבודה הצעיר שלנו בשנת 2030,

בתי הספר יכולים להכין אותם למשרות שעדיין לא נוצרו, לטכנולוגיות שעדיין לא הומצאו, כדי לפתור בעיות שעדיין לא צפו.

כדי לנווט באי ודאות כזו וליצור דור של יזמים ותעשיינים מצליחים, התלמידים יצטרכו לפתח סקרנות, דמיון, חוסן וויסות עצמי. כמו כן הם יצטרכו לכבד ולהעריך את הרעיונות, הפרספקטיבות והערכים של אחרים. הם יצטרכו לעשות זאת תוך התמודדות עם כישלון ודחייה.

על כן עולות השאלות:

1)     איזה מידע, מיומנויות, עמדות וערכים יידרשו התלמידים של ימינו בכדי לשגשג ולעצב את עולמם?

2)     כיצד מערכות הדרכה יכולות לפתח את הידע , המיומנויות, העמדות והערכים הללו בצורה יעילה?


לימוד שגרתי של ידע לא יכין צעירים לחיים, צעירים זקוקים ליכולות של חשיבה אנליטית ואינטראקטיבית, למידה והתפתחות, שימוש יצירתי בידע והסתגלות למציאות החדשה.

[1]

מיומנויות המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

1)     מיומנות לימוד והמצאה: יצירתיות וכושר המצאה, חשיבה יצירתית עם אחרים, חשיבה ביקורתית, חשיבה מערכתית.

2)     מיומנויות מידע, תקשורת וטכנולוגיה: אוריינות מידע: נגישות למידע ויכולת להעריך אותו. שימוש מדויק ויצירתי במידע. ניהול מקורות מידע רבים.

3)     מיומנויות חיים וקריירה: כושר הסתגלות למצבים חדשים, גמישות ופתיחות בחשיבה ובהתנהגות, יוזמה והכוונה עצמית; ניהול יעיל של יעדים וזמן.

4)     מיומנויות ליבה ונושאים של המאה ה21: שליטה באנגלית ובשפות שימושיות אחרות; אוריינות כלכלית ופיננסית, אוריינות אזרחית וסביבתית.

מכשולים בדרכן של מיומנויות המאה ה21:[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד המכשולים ביישום מיומנויות הוא עצם השימוש במושג מיומנויות. שכן מיומנויות מתייחס למלאכות הדורשות זריזות ידיים אולם רוב מיומנויות המאה ה-21 אינן דורשות מיומנויות אלה. על כן ניתן לכנותן כישורי המאה ה21.

כמו כן, פיתוח כישורים מורכב בהרבה מהקניית מיומנויות ועל כן דורש שיטות הוראה אחרות. לשם הוראת כישורי המאה ה-21 החינוך צריך לנקוט שיטות הוראה חדשניות.

[2] הצורך ב"סוכני למידה": ניווט בעולם מורכב וחסר ודאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש לעודד תלמידים להיות "סוכני למידה". "סוכני למידה" הם תלמידים בעלי יכולות וכישורים להתמודד עם העולם המשתנה. בתוך כך הם בעלי יכולת להשפיע על אנשים ואירועים שונים לטובה. "סוכן למידה" הוא בעל יכולת לאתר צורך מסוים ולמצוא את הדרך והפעולות שיש לבצע בכדי להגיע למטרה.

ניתן לעודד "סוכני למידה" ע"י הכרה בגורמים הסובבים של התלמיד וביכולת שלהם להשפיע על סביבת הלמידה שלו, כמו מורים, הורים, עמיתים וקהילות. ישנם שני גורמים המשפיעים על התלמידים ודוחפים אותם להיות "סוכני למידה"-

האחד- סביבה תומכת למידה מותאמת אישית לתלמיד, אשר תומכת ומעודדת אותו לטפח את כישוריו, ליצור קשר בין חוויות לימודיות שונות והזדמנויות ולעצב פרויקטים ותהליכי למידה בשילוב עם אחרים.

השני- בניית יסודות יציבים- אוריינות ומקצועות המתמטיקה נשארים מקצועות קריטיים.[1]

התאמת מערכת החינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצורך יישום תכנית החדשנות כעת המגמות המובילות בעולם לקראת המאה ה21-

למידה מבוססת יכולות למידה המשלבת טכנולוגיה ומדגישה יכולות כמו יישום, פיתוח מיומנויות ורכישת כלים.
למידה מסתגלת (באנגלית: adaptive learning) בעיקרה פיתוח סביבות למידה אינטראקטיביות המתאימות את עצמן לקצב ההתקדמות של כל תלמיד.
למידה מעורבת המשלבת הוראה מסורתית עם למידה מקוונת.


הכיתה ההפוכה עיקר הלמידה מתבצע בבית בקצב אישי והשיעור בכיתה מיועד לדיון וחזרה על החומר וקבלת הסברים מהמורה.


המפתח להצלחה בחינוך היום הוא מדיניות ארוכת טווח הכוללת חינוך ליזמות, חדשנות מערכתית שילוב הלמידה און ליין כמרכיב מרכזי במדיניות החינוכית בישראל יכול לסייע בצמצום פערים ולתת מענה לצרכים העתידיים של שוק העבודה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מטח- מרכז לטכנולוגיה חינוכית

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Andreas Schleicher, The future of education and skills Education 2030, OECD website, 2018.
  2. ד"ר עוזי מלמד, "כישורי המאה העשרים ואחת: מכשולים ביישום", הדהחינוך, פברואר 2013.
  1. ^ 1 2 [https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf The future of education and skills Education 2030]
  2. ^ ד"ר עזי מלמד, כישורי המאה העשרים ואחת:מכשולים ביישום, הדהחינוך