משתמש:David7031/על אם הדרך עץ עמד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

על אם הדרך עץ עמד, הוא שיר שנכתב על ידי נתן אלתרמן, בערב פסח (י"ד בניסן) ה'תש"ז (4 באפריל 1947) ופורסם בטור השביעי. השיר נכתב על רקע הגעתה של אוניית המעפילים מולדת, ותפיסתה בלב ים על ידי הבריטים, לאחר שהאוניה עמדה לטבוע עקב התנדנדותה וכניסת מים לחדר המנועים שלה. השיר הולחן על ידי נעמי שמר בשנת 1971, ובוצע על ידי להקת חיל הים. השיר מתאר אישה היושבת עם בנהּ באונייה, ושרה לו שיר ערש המספר את סיפורם של הדורות האחרונים במשפחתו, מזווית של יחסם לעץ שעמד ליד ביתם.

מבנה השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור הרקע של השיר הוא אישה, היושבת עם בנהּ בלב אוניית מעפילים מתנדנדת[1], ושרה לו שיר ערש. בשיר היא מספרת לו על עץ, שעמד "על אם הדרך", וסיפורו מצטלב עם סיפורם של סבו, של אביו ושלו.
השיר מחולק לשלושה חלקים, ובין כל חלק וחלק מופיעה השורה "הס ילד הספינה על צד"

החלק הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלק הראשון מספר על סבו של הילד, שהגיע אל העץ, והתפלל לידו תפילת מנחה כאשר "פניו לירושלים". החלק הזה רומז לדור של היהדות הוותיקה באירופה, שבמשך שנים התפללה לעלות לירושלים.[דרוש מקור]

החלק השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלק השני מספר על אביו של הילד, שנקשר אל העץ ונהרג לידו ממכות שוט. לא ברור בשיר מדוע נהרג האב, אולם לאור זאת שהוא צנח עם פניו לירושלים, ניתן להניח שהוא נהרג על רקע פעילות ציונית. האב מסמל את הדור של היהודים שהתעוררו לעלייה לארץ, אולם זו נמנעה מהם ייתכן שהמחבר רומז כאן לשואה שקטעה את חלומותיהם של רבים לעלות לארץ.

החלק השלישי=[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלק השלישיי מספר על הילד עצמו, השוכב בספינה שבה מידע על השיר

ניתוחים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ככל הנראה כאן אלתרמן רומז לסיפורה של מולדת