משתמש:DimaLevin/מועצת הביטחון של קזחסטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של DimaLevin.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של DimaLevin.

מועצת הביטחון של קזחסטן הוא גוף מייעץ חוקתי של ממשלת קזחסטן המסייע לנשיא קזחסטן ביישום המדיניות הצבאית ואכיפת החוק. הנשיא, שהוא המפקד העליון של הכוחות המזוינים של קזחסטן, הוא אחד מחברי הקבע הרבים במועצה, הכוללת את שר ההגנה ואת ראש המטה הכללי.

היו"ר הנוכחי הוא הנשיא קאסים-ג'ומרט טוקאייב שמונה לאחר פיטוריו של הנשיא לשעבר נורסולטן נזרבייב ב-5 בינואר 2022 ממשרת יו"ר המועצ. מזכיר מועצת הביטחון (כיום אסט איסקשב)[1] הוא התפקיד השני בגובהו במועצה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועצת הביטחון הוקמה ב-21 באוגוסט 1991, אז נוסדה כמועצת הביטחון של הרפובליקה הסוציאליסטית הסובייטית הקזחית, אשר נוצרה בצו של הנשיא דאז נזרבייב. מאוחר יותר היא תהפוך למועצת הביטחון של הרפובליקה של קזחסטן ביוני 1993.

הסמכויות והתקנות הנוכחיים של מועצת הביטחון אושרו על ידי הממשלה ב-20 במרץ 1999. משרד מזכיר מועצת הביטחון הוא ראש המועצה היעיל שכפוף ליושב ראש. התפקיד הוצג ביוני 1994 ונשאר מרכיב חשוב במועצת הביטחון. תיקון שעבר בפרלמנט במאי 2018 מגדיר את ההחלטות שקיבלה המועצה כ"חובה וכפופות לביצוע קפדני על ידי גופי מדינה, ארגונים ופקידים של הרפובליקה של קזחסטן".[2]

סמכויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למועצת הביטחון של קזחסטן יש את הסמכות:

  • להבטיח שלנשיא תהיה שליטה מלאה על מימוש סמכויות הביטחון הלאומי שלו.
  • לגבש וליישם את מדיניות הממשל בנושאי ביטחון לאומי.
  • להמליץ על אפשרויות לפני קבלת החלטות בנושאי מדיניות פנים וחוץ הקשורים לביטחון לאומי.
  • להכין את ביצוע ההסכמים הבינלאומיים לחיזוק הביטחון הלאומי.[3]

חברי המועצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברים אחרים כוללים את:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ https://www.akorda.kz/ru/executive_office/executive_office_stucture/senior_leadership/pomoshchnik-prezidenta-sekretar-soveta-bezopasnosti-respubliki-kazahstan-kasymov-kalmuhanbet-nurmuhanbetovich
  2. ^ July 2018, Aigerim Seisembayeva in Nation on 13 (2018-07-13). "Kazakh President given right to head National Security Council for life". The Astana Times (באנגלית). נבדק ב-2019-05-14.
  3. ^ "Совет Безопасности — Официальный сайт Президента Республики Казахстан". Akorda.kz. נבדק ב-23 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)

קטגוריה:קזחסטן: צבא וביטחון קטגוריה:ממשלת קזחסטן