משתמש:Dovno/ניגוד עניינים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Dovno.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Dovno.

עריכה מתוך ניגוד עניינים מתרחשת כאשר משתמשים עורכים על עצמם, משפחתם, חברים, לקוחות, מעסיקים, או קשרים עסקיים או אחרים שלהם. כל קשר חיצוני יכול לעורר ניגוד עניינים. הימצאות משתמש בניגוד עניינים הינה תיאור של סיטואציה ולא אמירה שיפוטית לגבי דעותיו של המשתמש, יושרתו או כוונותיו.

מומלץ מאוד שלא לערוך כאשר נמצאים בניגוד עניינים. עריכה כזו יכולה לערער את אמון ציבור הקוראים והעורכים, ואף יכולה להוביל למבוכה פומבית עבור האישים או החברות שעליהם כותבים. עורכים המצויים בניגוד עניינים יכולים שלא להיות מודעים האם ועד כמה זה משפיע על העריכות שלהם. אם עריכה מתוך ניגוד עניינים יוצרת הפרעה להתנהלות התקינה במיזם, תיתכן התערבות של מפעילי מערכת מול חשבונות המשתמש המעורבים.

מצופה מעורכים המצויים בניגוד עניינים, כולל (אך לא רק) עורכים בתשלום, ליידע את הקהילה על כך כאשר הם מעוניינים לשנות ערך הרלוונטי לכך. הדרך המומלצת במקרה כזה היא שלא לערוך את הערך באופן ישיר, אלא להציג את השינוי המוצע בדף השיחה הרלוונטי, אם כי אין מניעה במקרים כאלו לתקן שגיאות ברורות ופשוטות.

אין לפרסם פרטי מידע אישיים על משתמשים אחרים (אאוטינג) ללא רצונם.

מהו ניגוד עניינים?[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכות יחסים ותפקידים חיצוניים לוויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת עריכה בוויקיפדיה תפקידו העיקרי של כל משתמש הוא לקדם את האינטרסים של האנציקלופדיה. כאשר תפקיד או מערכת יחסים החיצוניים למיזם יכולים באופן סביר להפריע לתפקיד עיקרי זה, העורך מצוי בניגוד עניינים.

כל מערכת יחסים חיצונית - אישית, פוליטית, אקדמית, עסקית, חוקית, או כלכלית - יכולה ליצור ניגוד עניינים. מתי מידת הקירבה באותה מערכת יחסים מגיעה לרמה שיכולה להוות בעיה לעריכה בוויקיפדיה זה עניין של הפעלת שכל ישר. לדוגמה, לא רצוי שערך על להקה ייכתב ע"י האמרגן של הלהקה, וערך על אדם רצוי מאוד שלא ייכתב ע"י האדם עצמו או ע"י בן או בת זוגו. ניגוד עניינים בעייתי כזה יהיה גם במקרה של ערך הנכתב ע"י יריב או מתחרה של נשוא הערך.

ניגוד עניינים אינו בהכרח הטייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קביעה שמשתמש מצוי בניגוד עניינים הינה תיאור של מצב נתון. אין זו אמירה שיפוטית לגבי מחשבותיו, כוונותיו או יושרתו של המשתמש. ניגוד עניינים יכול להתקיים גם בלי הטייה, והטייה יכולה לקרות גם ללא כל ניגוד עניינים. אמונות ודעות של עורכים יכולות להוביל להטייה בעריכה אך אינן מהוות ניגוד עניינים. ניגוד עניינים נובע ממערכות היחסים והתפקידים של המשתמש ומתוך האפשרות הסבירה להטייה שעלולה לקרות בשל התנגשות או קונפליקט בין אותם תפקידים (שאחד מהם, כאמור, הוא "עורך/ת בוויקיפדיה").

בקשות לעריכה מאת משתמש בניגוד עניינים ו/או בתשלום[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתיבת בקשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורכים המבקשים לבצע שינוי משמעותי או שנוי במחלוקת בערך בנושא שהם מצויים לגביו בניגוד עניינים יפתחו דיון בעניין בדף השיחה של ערך. בדיון יש להציג את ניגוד העניינים, את השינוי המוצע, ואת הסיבה לתועלת שבו עבור הערך.

דוגמאות:

  • "לדעתי כדאי לציין שהחברה היא הראשונה בתחומה שעשתה X, לפי המקור הבא [מקור]. הייתי עושה את השינוי בעצמי אבל יש לי קשרי עבודה מסויימים עם החברה הזו (עליהם אני מעדיף לא לפרט) ולכן כדאי שאחרים יבחנו את התוספת ויכניסו בעצמם."
  • "נשוא הערך הוא קרוב משפחה שלי אז לא אוסיף בעצמי, אבל לדעתי יש להוסיף שהוא זכה בפרס Y [מקור]".
  • "כדאי להוסיף כמקור לערך מחקר שהתפרסם לאחרונה במגזין Z [מקור]. גילוי נאות: אני כתבתי את המחקר."

תגובה לבקשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על עורכים המגיבים לבקשת עריכה של משתמש המצוי בניגוד עניינים לפעול בזהירות ובתשומת לב, במיוחד כאשר מעורבים אינטרסים כלכליים. יש לבחון היטב גם את התוכן המוצע וגם את המקורות עליהם הוא מתבסס. יש לזכור שעצם העובדה שמרחיבים את הערך לא אומרת שמדובר בהכרח בשיפור הערך. על כן על עורך הבוחן בקשת עריכה כזו להקפיד על:

  • לוודא שהטקסט המוצע פרופורציונלי לערך.
  • לחפש פירוט מיותר אשר עשוי לגמד או להפחית בבולטות נתונים אחרים שאולי מציגים עובדות שליליות על נושא הערך (או להיפך).
  • לוודא שלא חסרים בתוספת פרטים מהותיים. יש לחפש מקורות תומכים בלתי תלויים ולא להסתמך אך ורק על המקורות שסופקו ע"י העורך שבניגוד עניינים.
  • לחפש בתוספת המוצעת ניסוחים לא נייטרליים וטענות שאין להן מקור איכותי.
  • יש להיזהר במיוחד בקבלת תוכן המבוסס על מקורות בפרסום עצמי, כגון אתר אישי של נשוא הערך, אתר החברה או הודעות מטעם החברה לתקשורת.

אם מסכימים לקבל הצעת עריכה שנעשתה תמורת תשלום, יש לוודא עמידה בתנאים במפורטים בנוהל עריכה בתשלום. בפרט יש לציין במפורש בתקציר העריכה שמקור העריכה בעורך בתשלום, למשל: "הרחבת פרק ההיסטוריה של החברה. נכתב בתשלום ע"י משתמש XXX במקור בדף טיוטה YYY". שקיפות כזו תאפשר לעורכים ולקוראים אחרים לעקוב אחרי מידת השפעת התוספת על הערך בכללו, וכן נחוצה לצורך מתן קרדיט ראוי הנדרש עבור שמירה על זכויות יוצרים.

דיונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורכים המצויים בניגוד עניינים (ובפרט עורכים בתשלום) מתבקשים לכבד את האופי ההתנדבותי של המיזם, ולשמור על הדיונים תמציתיים. בעת הצעת עריכה תחת ניגוד עניינים, יש לציין את השינויים המוצעים ולנמק מדוע הם רצויים, תוך הבלטת נקודות שעשויות להיות שנויות במחלוקת (כגון הסרת מידע שלילי על נושא הערך). אין מניעה לדון על הנקודות, אולם אם קהילת העורכים לא משתכנעת מהטיעונים, אין להמשיך להתווכח ללא סוף או עד זרא. כאמור, המיזם הוא התנדבותי, והמשך ויכוחים באופן כזה לאחר מיצוי הדיון בבקשה ייחשב כהפרעה למיזם.

עריכות שאינן בעייתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורכים המצויים בניגוד עניינים עדיין יכולים לבצע בעצמם וללא דיון מקדים עריכות שאינן שנויות במחלוקת בערכים הנוגעים לעניינם. עריכות אלו כוללות:

  1. הסרת השחתות
  2. תיקון שגיאות כתיב, הגהה וויקיזציה
  3. תיקון קישורים שבורים או שגויים
  4. הסרת עריכות של עצמם שנכתבו מתוך ניגוד עניינים
  5. תיקון פרט עובדתי טריוויאלי שלא נתון במחלוקת ומגובה במקורות (לדוגמה: תיקון שנת הקמת חברה)
  6. הוספת מקור איכותי ונייטרלי לאור בקשת מקור מאת משתמש אחר, אם כי עדיין עדיף במקרה זה להציע את המקור בדיון בדף השיחה לבחינה של עורכים אחרים.

אם עורך אחר מתנגד באופן מנומק וענייני לעריכה כזו, אז היא כבר אינה יכולה להיחשב כעריכה שאינה שנויה במחלוקת, ויש לדון עליה בדף השיחה כמפורט למעלה.

הוספת תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעורכים המצויים בניגוד עניינים (ובפרט לעורכים בתשלום) יכולה להיות נגישות לתמונות (או לקובצי מדיה אחרים) באיכות גבוהה שלא זמינים תחת רשיון חופשי בקלות לקהל העורכים. אם ביכולתם לוודא שחרור תמונות שכאלו תחת רשיון חופשי על ידי בעלי הזכויות, הם יכולים להעשיר בהן את הערכים הרלוונטיים, ותוספת כזו יכולה לעיתים להיות תוספת שאינה שנויה במחלוקת. בכל מקרה של ספק באשר לנייטרליות או לאנציקלופדיות של התוספת, יש להציג את התמונה קודם לדיון בדף השיחה. במקרה של משתמש אחר המביע התנגדות מנומקת ועניינית לתוספת כזו, הוספת התמונה לא יכולה להיחשב יותר כעריכה שאינה שנויה במחלוקת.

טיפול בניגוד עניינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חשד בעריכות מוטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם עריכות של משתמש כלשהו גורמות לכם לחשוב שמדובר במי שעורך מתוך ניגוד עניינים ללא גילוי נאות, קודם כל יש לשקול שאולי מדובר במקרה פשוט של עריכה מתוך הטייה אישית (כאמור, הטייה לא בהכרח משמעה ניגוד עניינים, וניגוד עניינים לא מחייב הטייה). אם לדעתכם משתמש כותב באופן מוטה ולא נייטרלי, יש לנסות קודם לדון איתו על כך בדף שיחתו, ואם זה לא עוזר, לפנות למפעילים. אם חושדים בשימוש פסול בבובות קש יש לפנות לבודקים. אל תשאלו משתמש ישירות האם הוא עצמו אישיות מסויימת. במקום זאת תוכלו לשאול אותו האם יש לו קשר שלא דווח לאותה אישיות.

דיווח[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם לדעתכם משתמש אכן פועל מתוך ניגוד עניינים ולא עומד בדרישות הנוהל שבדף זה, קודם כל יש לפנות אליו בנימוס בדף שיחתו ולהפנות אותו לדף המדיניות כדי ללבן את העניין. במקרה שפעולה זו לא עוזרת או אם החשד לא מונח, אפשר לפנות למפעילים. בעת הפניות האלו אין להתייחס באופן שלילי למשתמש עצמו כאדם או למניעיו. אם יש לכם מידע פומבי (למשל קישורים לעריכות מסויימות) המאושש את החשד שלכם, הציגו אותו באופן עובדתי. אין לפרסם מידע אישי שאולי יש לכם על אותו משתמש, שכן זה מהווה אאוטינג, האסור לפי כללי ההתנהגות במיזם. במקרה כזה, אפשר להתייעץ בערוצים פרטיים (כגון אימייל) עם הבירוקרטים, וגם אז אין לחשוף מידע מזהה אישי, אלא רק את המינימום הדרוש כדי להבהיר את הסיבה שביססה את החשד. במקרה של ספק אם יש הצדקה לחשוף מידע אישי מסויים אפשר להתייעץ עם הבודקים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]