משתמש:Dror vaknin/מפוצלים (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מפוצליםאנגלית: Divergent) הוא ספר ראשון מתוך טרילוגייה דיסטופית לנוער שנכתבה על ידי הסופרת האמריקאית ורוניקה רות'.

את הספר כתבה רות' בזמן לימודיה האקדמאיים באוניברסיטת נורת'ווסטרן שם למדה כתיבה יוצרת. כיום רות' מתגוררת בשיקגו ועובדת על הספר השלישי בסדרה שייצא במהלך חורף 2014. מיד עם פרסום הספר, התקשורת נהגה להשוות את הספר לטרילוגיית משחקי הרעב שכן, שניהם מופיעים בקטגוריה זהה. רות' מסבירה שההשראה לספר נחתה עליה בעת נהיגה במכוניתה בדרך למינסוטה, ארה"ב כסטודנטית קולג' בשנתה הראשונה.

במאי 2014 הכריזה חברת סרטים בשם "Summit Entertainment" שהיא בתהליך הפקה ראשוני של סרט המעובד לספר. עד כה יצאו שני ספרים בסדרה, השני Insurgent (בתרגום חופשי:מורדים) יצא במאי 2012 ובקרוב ייצא גם בעברית בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשיקגו הבדיונית, נערה בת 16 בשם ביאטריס פרויור (המכונה בספר "טריס") תמיד הרגישה שונה משאר בני משפחתה. היא גדלה בפלג הקרבה עצמית, שם חונכה להיות בלתי אנוכית. בעיר עצמה קיימים חמישה פלגים:

1. כנות 2. אוריינות 3. ידידות 4. אומץ לב 5. הקרבה עצמית. למרות שטריס חונכה מאז היותה להיות בלתי אנוכית, היא לא מרגישה כך. היא מעומתת עם רגשותיה של בדידות וחופש. לאחר מבחן ההדמיה טריס מבינה שהיא מפוצלת. כלומר, היא לא מותאמת רק לפלג אחד, אלא לכמה. במקרה שלה היא מותאמת לשלושה: הקרבה עצמית, אומץ לב ואוריינות. נאמר לה שאסור לה לחלוק את המידע הזה עם אף אחד שכן, שיתופו עלול להוות גורם מסוכן עבורה.

במהלך טקס הבחירה, שבו כל נער שמגיע לגיל 16 צריך לבחור לאיזה פלג הוא רוצה להשתייך טריס ואחיה, כאלאב, בוחרים שניהם פלגים מנוגדים. משמעות עזיבת הפלג בה הם גדלו היא חמורה, מכיוון שהם נאלצים לנטוש את משפחתם. הפלג שבו טריס בוחרת להשתייך אליו הוא אומץ לב ואילו כאלאב בוחר באוריינות . זמן קצר לאחר טקס הבחירה, ביאטריס מתחילה להיכנס לתוך הפלג עצמו עם אתגר מיוחד שבוחן את רמת האומץ של אותם נערים מיועדים: קפיצה מרכבת נוסעת היישר לגג בניין בן 7 קומות. בנוסף, לאחר הקפיצה, הם צריכים לקפוץ מגג הבניין לתהום שרובצת מתחתיו שמוביל לבור, המחנה של חברי פלג אומץ לב . טריס היא הראשונה שקופצת מגג הבניין ובזאת היא מוכיחה אומץ לב רב שמתקבל באהדה רבה בקרב ילידי אומץ לב.

זמן קצר לאחר ההגעה לבור, ביאטריס מתיידדת עם שלושה אנשים: הראשונה היא כריסטינה, ילידת פלג כנות. נערה פטפטנית וכנה באופן ברוטאלי. השני הוא וויל, נער שקדן ומלומד שגדל בפלג אוריינות. האחרון הוא אל, גם הוא יליד פלג כנות. אל הוא נער רגיש ונוטה להיות הפכפך למרות מראהו הפיזי המאיים. בנוסף, טריס יוצרת לעצמה אויבים: הראשון שבהם הוא פטר, יליד פלג כנות. פטר מתגלה כנער מאיים ואלים. הוא נוהג ברשעות רבה כלפי אחרים ותחרותי יתר על המידה. לפטר מצטרפים שני עוזרים: מולי ודרו. במהרה, ביאטריס משנה את שמה ל'טריס'. טריס מפתחת רגשות אהבה כלפי אחד מהמדריכים של המיועדים, שמו הוא פור.

מרכיב עיקרי בתהליך החניכה של פלג אומץ לב הוא לחימה פיזית. לאחר קרב סוער של טריס עם פטר בו הוכתה בקרב עד לאובדן הכרה, היא התחילה להתחזק והפכה ללוחמת חזקה יותר כאשר היא גוברת על מתחריה. למרות גודלו הפיזי של ידידה אל, הוא לא מאמין שהשימוש באלימות הוא הכרחי כדי ללמוד. בהמשך אל מגלה שהוא בחר בפלג אומץ לב רק כדי לגרום לאביו להיות גאה בו, וליצור בו תכונה של גבורה ואומץ שיתבגרו על הפחדנות שאופפת אותו.

לקראת סוף השלב הראשון, טריס הופכת לחזקה מבחינה פיזית ומצליחה לגבור על מתמודדים אחרים בקרבות. ביום האחרון של השלב הראשון, היא מושפלת באופן פומבי ומותקפת על ידי פטר, מולי ודרו. מפאת הכעס, טריס מכה את מולי עד לאובדן הכרה ללא רגשות אשם בכלל. לאחר מכן, טריס מופתעת לגלות שהיא דורגה במקומות האחרונים בדירוג הכללי. היא נרתעת מזה משום שאם היא לא תתקבל לפלג אומץ לב היא תהפוך לחסרת פלג – אנשי התחתית של העיר.

במהלך המרווח בין השלב הראשון לשני, טריס מתעוררת באמצע הלילה. היא מוצאת את אדוארד, יליד פלג אוריינות, שכוב ארצה שבעינו נעוצה סכין חמאה שננעצה על ידי פטר משום שאדוארד עקף אותו ברשימת הדירוגים. אדוארד ובת זוגתו, מיירה, עזבו את הפלג והפכו לחסרי פלג. בעקבות כך עלה הדירוג של טריס למקום החמישי ופטר הפך לראשון.

כשהשלב השני מתחיל, טריס מתחילה לפתח את מערכת היחסים שלה עם פור. הם מתקרבים אחד לשניה בסודיות, למרות שעדיין לא ניתן לראות סממני אהבה. השלב השני מתמקד במידה רבה באתגרים רגשיים ובכל יום המיועדים נמצאים תחת סימולציה רגשית שונה ששמה אותם בתרחישים היפותטיים, מציאותיים ומרתקים שדורשת מהם להתעמת עם הפחדים הגדולים ביותר שלהם. הסימולציות מתבררות כמשפיעות מאוד על המיועדים. אומנם היותה של טריס מפוצלת, גורם לה להגיב באופן שונה משאר המיועדים. הסימולציות פחות משפיעות עלייה ומאתגרות אותה לעומת המיועדים האחרים שעליהם היא משפיעה באופן קשה. בסוף השלב השני, טריס מדורגת במקום גבוה, מה שמגביר את קנאתם של פטר, מולי ודרו. במרווח בין השלב השלישי לרביעי, טריס מותקפת על ידי פיטר, דרו ואל, ידידה כשהיא תלויה מעל התהום. אך כשזה קורה, פור מגיע ומחלץ את טריס ולוקח אותה איתו לדירתו.

זמן קצר לאחר האירוע, אל מתחנן לטריס שתסלח לו על הבגידה. אך טריס מגיבה כלפיו באופן קשה ולא סולחת לו. הייאוש והפחד להפוך חסר פלג הובילו את אל לקפוץ לתהום שהובילה למותו הטראגי. לאחר מותו, נערך טקס אזכרה לכבוד אל. שם אל מוצג כגיבור ואמיץ, אך בתוכה, טריס מתנגדת באופן מוחלט לדבריו של אריק המדריך. היא רואה בהתאבדות כאקט של פחדנות וייאוש בלבד ולא של אומץ.

בימים הבאים, הקשר הזוגי של טריס עם מדריכה, פור, הופכת להיות לה יתרון. היא לומדת שהשלב השלישי מתמקד בצורה אגרסיבית יותר של הסימולציות ושבסופו המועמדים ידורגו על פי כמות הפחדים שהופיעו בנופי הפחד שלהם. היא ופור נכנסים לתוך נוף הפחד שלו. שם טריס מתוודעת לפחדיו של פור ומגלה שבמקור הוא היה יליד הקרבה עצמית ששמו היה טוביאס שעבר לאומץ לב בעקבות ההתעללות הפיזית שהפגין כלפיו אביו, מרכוס. טריס לומדת שהכינוי שלו, פור (באנגלית:ארבע) בא מכיוון שלפלור היו רק ארבעה פחדים בנוף הפחד , דבר שהיה שיא בפלג אומץ לב בתקופתו. ככל שהזמן עבר, כך הקשר בין טריס ופור התחזק למרות שטוביאס עדיין המשיך לחמוק מטריס באופן פומבי. טריס לא מבינה מדוע, אך כשטוביאס מסביר לה שהוא לא רוצה שהמיועדים האחרים יחשבו שהוא נותן לה עדיפות, היא מקבלת את נימוקו.

בסופו של השלב השלישי, טריס מדורגת במקום הכי גבוה. לאחר נוף הפחד שלה, מזריקים לטריס גרסה חדשה של הנסיוב. אחד מהסיבות להזרקת הנסיוב היא שהוא גורם לבני האדם הלא-מפוצלים ללכת בזמן השינה. אותם אנשים לא-מפוצלים הופכים לחיילים ממושמעים ומהופנטים, דבר שיעזור בחיסול בני אדם מפוצלים, שכן, הם נחשבים מסוכנים משום שהם היחידים שיכולים להוביל למרד. טריס מגלה שפלג אוריינות מתכנן מלחמה נגד פלג הקרבה עצמית שאיתו היה ברגיעה ממושכת. פלג אוריינות משתמש באנשי אומץ לב המאומנים כדי להפוך אותם לחיילים נאמנים של פלג אוריינות. טריס וטוביאס, ששניהם מפוצלים, לא הושפעו מהנסיוב והחליטו לשמור על פלג הקרבה עצמית ועל הוריה של טריס. הם מנסים להימלט, וכתוצאה מכך טריס נורת בכתפה והם נלכדים. מנהיגת פלג אוריינות, ג'נין, מזריקה לטוביאס נסיוב חדש שהשפעתו פועלת גם על מפוצלים. טוביאס נלקח לחדר הבקרה מפאת יידעו המורחב במחשבים ואילו טריס נלקחת להוצאה להורג. טריס מצליחה לברוח מההוצאה להורג באמצעות פעולה אמיצה של אימה אם כי טוביאס עדיין לכוד בידיי אנשי אוריינות.

אימה של טריס נהרגת על ידי חיילי אנשי אומץ לב על מנת לספק את הסחת הדעת שהיא צרכה כדי לפגוש חבורה של אנשי הקרבה עצמית שכוללים את כאלאב, אביה ואביו של טוביאס. לפני שהיא פוגשת אותם, היא נאלצת לעמוד פנים מול פנים עם חבר אומץ לב שנמצא תחת השפעת הנסיוב כשבידו הוא מחזיק אקדח טעון לעברה. לאחר היסוס קל היא יורה באותו חייל למוות שמתברר כוויל, ידידה הטוב. בסופו של דבר, היא נפגשת איתם וארבעתם יוצאים לאתר את חדר הבקרה שם טוביאס נמצא ועל מנת לשחרר את אנשי אומץ לב מהשפעת הנסיוב. בדרך הם מוצאים את פטר, שלא נמצא תחת השפעת הנסיוב מכיוון שהשפעתו בוטלה על ידי מנהגי אומץ לב והוא מגלה להם היכן נמצא חדר הבקרה כשהוא בלחץ חמור ומתחנן לטריס לקחת אותו איתה.

טריס מאתרת את הבניין שבו נמצא חדר הבקרה, אולם בדרך, אביה נורה למוות על ידי אחד מהחיילים על מנת להגן על חיי ביתו. טריס מוצאת את טוביאס, כשהוא עדיין תחת שליטת פלג אוריינות, בחדר הבקרה. היא נלחמת מבחינה קוגניטיבית על מנת לשחרר את פור משליטת הנסיוב. שכן, פור מציב אותה במצב מסוכן, ומאיים עלייה עם אקדח. כשהמצב נראה אבוד, טריס מצליחה לשחרר את פור משליטת הנסיוב והוא, עם ידע מורחב במחשבים, מנסה לשחרר את חברי פלג אומץ לב מהשליטה המסוכנת. ברגע שטוביאס מצליח, הוא, טריס, אביו, פטר וכלאב עולים על רכבת לפלג ידידות, שבו הם מקווים למצוא שלווה ושלום שיתוארו בספר ההמשך שייקרא מורדים.

הדמויות בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ביאטריס "טריס" פריור - הדמות הראשית בטרילוגיית מפוצלים. טריס בת 16 והיא בתם הקטנה של אנדראו ונטלי פריור. לטריס אח גדול ממנה כמעט בשנה ששמו כאלאב פריור. במשך מבחני ההתאמה, היא מבינה שהיא מפוצלת, דבר מסוכן ביותר. בהמשך הספר, היא מבינה שלהיות מפוצל פירושו הוא להיות בקבוצה קטנה של אנשים אינדיבידואלים שלא מתאימים רק לפלג אחד, אלא לכמה פלגים שונים. לאחר מאבק פנימי, היא בוחרת להשתייך לפלג אומץ לב. טריס היא נערה עקשנית מאוד ודעתנית. בספר היא מתוארת כנערה נמוכה מאוד ולא כל כך יפה. טריס היא נערה בלונדינית בעלת עיניים כחולות. היא רזה מאוד, אבל הופכת לשרירית במהלך האימונים בפלג אומץ לב.
  • טוביאס אטון/פור - מדריכה של טריס אשר מביע כלפיה רגשות אהבה. הוא מבוגר מטריס בשנתיים ובמקור הוא יליד הקרבה עצמית. הוא מגן על טריס ממקרה אלים שאליו היא נקלעת, ועל ידי שמירת הרומן שלהם כסודי על מנת שלא יחשבו שהוא נותן לטריס עדיפות כלשהי בדירוגים. כינויו פור (ארבע) ניתן לו על ידי חבריו בקבוצה כאשר הוא היה מיועד מכיוון שבשלב נופי הפחד היו לו רק ארבעה פחדים. שמו האמיתי הוא טוביאס. הוא עבר מהקרבה עצמית לאומץ לב כדי לברוח מהתעללות הפיזית של אביו, מרכוס. אביו נהג להתעלל בו בצורות מזוויעות. אביו היה נוהג כעונש לנעול את פור בחדר קטן. בגלל התעללות זו הפך פור לקלסטרופובי, אחד מהפחדים הגדולים שלו. בנוסף, יש לו יחסי יריבות עם אריק, מי שלדעתו משחיט את השקפת העולם של אומץ לב. באחד מהפרקים האחרונים בספר, טריס מבינה שטוביאס, ממש כמוה, מפוצל. טוביאס, לעומת טריס, גבוה מאוד ובעל שיער שחור וקצר ועיניים כחולות ועמוקות.
  • כאלאב פריור- אחיה הבוגר של טריס. כאלאב גדול בטריס בכמעט שנה כך ששניהם באותה שכבה בבית הספר. הוא לא מפסיק להזכיר לטריס את דרכי ההקרבה העצמית, דבר שהיא לא אוהבת כל כך לשמוע. אך מפתיע אותה באמירה מפתיעה לפני טקס הבחירה. הוא אומר לה שהיא צריכה לבחור את מה שהיא רוצה ולא מה שמשפחתה רוצה. היא לקחה את זה לליבה בכך שבחרה באומץ לב על הקרבה עצמית. כאלאב בוחר באוריינות. לאחר שפור קורא לטריס פתטית היא מחליטה ללכת לבקר את כאלאב בפלג אוריינות. הוא שמח לראותה אך מתעצבן כשהיא מעליבה אותו שבחר בדרכים הסטנדרטיות של פלג אוריינות. כאלאב מתואר כנער בעל עיניים ירוקות ושיער שחור.
  • כריסטינה - אחת מחברותייה הטובות של טריס. במקור היא ילידת פלג כנות אך החליטה לעבור לפלג אומץ לב. במשך השלבהראשוני של הקרבות היא נלחמת מול מולי ומוכיחה חוזק רב. כריסיטינה היא נערה גבוהה, יפה ולוקחת חלק בשינוי המראה של טריס במעבר לפלג אומץ לב. היא אנרגטית וחזקה. צבע עורה הוא חום ושיערה שחור.
  • פטר- אויביה הראשי של טריס. במקור הוא יליד כנות. כריסטינה מספרת שהוא תמיד היה גס רוח ולא מותאם לכנות. היאאומרת שהוא היה מכה ילדים אחרים ומטיל את האשמה עליהם כאשר המבוגרים היו מתערבים. טריס מתארת אותו בעל שיערכהה מאוד ומבריק. הוא מטריד אותה בכך שהוא קורא לה נוקשה ואפילו פוגע בה באופן פיזי. הסיבה לפגיעה בטריס הוא הכוח החזק שהיא מפגינה, דבר שהוא לא ציפה לו שגורם לו לקנאה. בכל פעם שמישהו חזק יותר מפטר, הוא נוהג להתנהג באלימות וקנאה. פטר דוקר את אדוארד בעין, מיועד אחר בקבוצתו, משום שעקף אותו בדירוג הכללי. הוא קיווה שכך הוא יעזוב את הפלג,וכך קרה. בסוף הספר, טריס מוצאת את פטר החלש לבדו בתוך בניין והוא מבקש ממנה להצטרף אליה.
  • וויל - אחד מחבריה הטובים של טריס. במקור הוא מפלג אוריינות. יש לו שיער בלונדיני וקמט בין גבותיו. במהלך הספ ר הוא מביע רגשות אהבה כלפי כריסטינה. לפני שהם הפכו לזוג טריס שמה לב שהם נוגעים זה בזה בחושניות. וויל הואמצחיק והמגן של טריס וכריסטינה. הוא לא מאפשר לאל להתקרב לטריס לאחר שלקח חלק מהתקרית האלימה עםפטר ודרו. בסוף הספר וויל נורה למוות על ידי טריס אחרי שהוא נשלט על ידי הנסיוב של פלג אוריינות. לאחר מכן, טריס מרגישה אשמה על כך.
  • מרכוס - אביו של טוביאס ומנהיג פלג הקרבה עצמית. הוא מאוד פוגעני והיה נוהג להצליף את טוביאס לעיתים קרובות כשהיה ילד. מרכוס מאושם באכזריות על ידי פלג אוריינות וטריס. הוא בורח עם טריס מהמתחם של אומץ לב בסוף הספר, אבל לאעל פי בחירתה של טריס.
  • אל - יליד פלג כנות. מפתח במהרה רגשות כלפי טריס בזמן השלב הראשון של החניכה. מתוך כל המיועדים השונים, לאלהיה את הקושי הבולט ביותר בהסתגלות לפלג החדש. הוא לא אוהב את האלימות שמפגינים חברי הפלג ואת הקרבות שהמיועדים נאלצים לערוך.אל מסתמן כנער החלש ביותר משאר המיועדים. הוא כושל בקרבות ולא מצליח להשיג תוצאות טובות. אל מבין שאם לא יעשה מעשה הוא יימצא את עצמו בתחתית הרשימה ויהיה מחוסר פלג. הוא מפתיע את טריס בכך שהוא לוקח חלק בתקרית אלימה כלפיה, שבה הוא פטר ודרו מחזיקים את טריס תחת התהום. לאחר המקרה, אל מבקש את סליחתה של טריס אך היא מסרבת לסלוח לובתוקף. בנוסף, וויל אומר לאל להתרחק מטריס. כל זה מוביל להתאבדות הטראגית של אל בקפיצה לתהום.בספר אל מתואר כאדם גדול, בעל מראה פיזי מאיים אך מתגלה כרגיש וחלש יותר מאחרים.

הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

Summit Entertainment, האולפנים שהוציאו כסרט את סאגת ספר, הכריזו במאי 2012 על החלטתם להפוך את טרילוגיית מפוצלים לסרט. ב-13 בספטמבר, 2012 הכריזו האולפנים שהסרט יצא ב-21 במרץ 2014.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:נוער קטגוריה:דיסטופיות קטגוריה:מדע בדיוני