לדלג לתוכן

משתמש:Eitan.ne/חתול אריסטוקרט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חתול אריסטוקרט - הוא ביטוי שהוטבע בשנות האלפיים ומתייחס לחתול כאל אריסטוקרט - בורגני.

התנהגותו של החתול כשליט, ואי האכפתיות שלו למתרחש סביבו מביאה להשוואה בין חתול הבית לבורגני/אריסטוקרט.

החתול מטבעו, מתנהג כשליט ויש האומרים שלפי תרבות מצרים העתיקה החתולים שלטו בעולם לפני בני האדם בדמות אלים.

החתול[עריכת קוד מקור | עריכה]

"חתול הבית הוא יונק טורף מבוית. נכון ל-2009, החתול הוא חיית המחמד הנפוצה ביותר בעולם, ומספר החתולים הביתיים נאמד בכ-600 מיליון.‏ החתול חי בדרך כלל בבדידות, למעט אינטראקציה מזדמנת עם בני מינו.

מאפייני התנהגות של חתול בית כוללים גירגור בעת שמחה ושביעות רצון וכשכוש בזנב בעת מתיחות או עצבנות. החתולים נוהגים לזקוף את זנבם כשהם חשים ביטחון, אם בנוכחות אמם, או מי שמגדל אותם. במקרה שחתול חש איום או סכנה, הוא יברח או ינסה להבהיל את היצור המאיים באמצעות קולות ותנועות איום, כפעירת פה המלווה בחשיפת שיניים וקול נשיפה חזק, משיכת אוזניים לאחור, קימור חד של הגוף, פרווה סמורה והרמת רגל במטרה לשרוט או להבהיל." (מתוך הערך חתול הבית)

אריסטו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריסטו (384 לפנה"ס - 322 לפנה"ס) היה פילוסוף יווני, מבכירי הפילוסופים של העת העתיקה, ומאבות הפילוסופיה המערבית. מייסד האסכולה האריסטוטלית בפילוסופיה, מהאסכולות המשפיעות ביותר בפילוסופיה עד היום.

"אריסטוקרטיה (מיוונית: 'שלטונם של הטובים ביותר'), אחת משלוש צורות השלטון החיוביות על פי אריסטו (מלוכנות, אריסטוקרטיה, דמוקרטיה). בימי אריסטו שימש המונח להגדרת שלטון המעטים בעלי "המידות הטובות", השולטים למען הכלל. בקוטב השלילי של האריסטוקרטיה על פי אריסטו מצויה האוליגרכיה. מובנו של המושג כיום שונה ומשתמשים בו לציין שלטון העובר בירושה, שלטון של שכבת אצולה מסורתית הממלאת את מרבית התפקידים הפוליטיים והצבאיים בחברה, כאשר ההצטרפות לשכבה זו חסומה כמעט לחלוטין. אנשי שלטון כאלה נקראים אריסטוקרטים." (מתוך הערך אריסטו)

בורגנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בורגנות הוא מושג הלקוח מתחומי המחקר הסוציולוגי ההיסטורי והכלכלי. הבורגנות היא המעמד המודרני של בעלי ההון, הכולל בני אדם המתפרנסים מניכוס אמצעי הייצור והערך העודף של התוצר. בניגוד למעמד הפועלים (פרולטריון) המתפרנס משכר עבודתו בעסקים שבבעלות הבורגנות. בעקבות שינויים במבנים הכלכליים והשלטוניים במדינות אירופה בעת החדשה, הפכה הבורגנות למעמד המשפיע ביותר במסגרת השיטה הקפיטליסטית. נוטים לבלבל בין בורגנים לזעיר בורגנים או לבעלי מקצועות חופשיים אך קרל מרקס הבחין בין בורגנים לזעיר בורגנים שאינם שולטים על אמצעי הייצור הראשיים בתקופה (מפעלים גדולים כגון בנקים,תעשייה כבדה,מונופלי היי טק ועוד) אלא בעלי עסקים קטנים או משקיעים קטנים שנאלצים לעבוד בעבודה שכירה אצל בורגנים (בעיקר בעלי מקצועות חופשיים)." (מתוך הערך בורגנות)

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]