משתמש:Eladabudi/פריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדה פואטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באדה הפואטית, פריה מוזכרת בשירים "חזון הנביאה" (Völuspá), "הבלדה של גרימניר" (Grímnismál), "הזמר של ת'רים" (Þrymskviða), "ההתנצחות של לוקי" (Lokasenna), "הקינה של אודרון" (Oddrúnargrátr), ו"הפואמה של הינדלה" (Hyndluljóð).

בית בשיר "חזון הנביאה" מתייחס לפריה בתור "כלתו של אוד". בית זה מספר שפריה ניתנה לענק כלשהו, סיפור שניתן מידע מקיף עליו באדה הפרוזאית. ב"בלדה של גרימניר" אודין, שמציג את עצמו בתור גרימניר, מספר לאגנאר הצעיר שפריה מקצה לחצי מהמ מאלו שמתו בקרב מושבים בהיכלה פולקוואנג, כשהחצי השני הם של אודין.

בשיר לוקסנה, שבו לוקי מאשים כמעט כל דמות נשית נוכחת בהפקרות או בנאיפה, לוקי גם מתווכח עם פריה. לאחר שלוקי מתווכח עם האלה פריג, פריה מתערבת:

מְשֻׁגע אַתָּה, לוֹקִי, / שֶׁאַתָּה מְסַפֵּר עֲלִילוֹת,
שֶׁעֲשׂוּכֶם לְשֵׁם וּלִשְׁנִינָה,
יוֹדַעַת פְרִיג / אֶת-כָּל הַבָּאוֹת
אִם כִּי אֵינָה מַגֶּדֶת בְּעַצְמָהּ.

לוקי משיב ומאשים את פריה בהפקרות:

שִׁתְקִי אַתְּ, פְרֵיָה, / אֲנִי יְדַעְתִּיךְ הֵיטֵב,
אֵינֵךְ נְקִיָּה מֵעָוֹן:
כָּל הָאָזִים וְהָאֶלְבִּים / אֲשֶׁר פֹּה בַּבָּיִת,
אֶת כֻּלָּם בְּחֵפֶץ-לֵב הֶאֱשַׁרְתְּ.

פריה מכחישה את ההאשמות של לוקי, ואומרת שלוקי יובס, בגלל שהאלים האחרים יזעמו:

לְשׁוֹנְךָ כּוֹזֶבֶת, / אֲבָל יָמִים יָבוֹאוּ, אֲשׁוּרֵם,
וְהִיא תְּזַמֵּר לְךָ אָסוֹן.
יִזְעָמוּךָ הָאָזִים, / יִזְעָמוּךָ הָאָזוֹת,
בְּיָגוֹן עוֹד תָּשׁוּב בָּיְתָה.

לוקי שוב משתיק את פריה, קורא לה מכשפה ומאשים אותה בגילוי עריות:

שִׁתְקִי אַתְּ, פְרֵיָה, מְכַשֵּׁפָה רָעָה
מֻכְתֶּמֶת בְּזָדוֹן מְאֹד:
אוֹתָךְ מְצָאוּךְ הָאֵלִים / בְּמִטָּתוֹ שֶׁל אָחִיךְ
וְשָׁם נָפַחַתְּ נְפִיחָה.

ניורד מתערב, ואומר שזה בסדר לאישה יפת תואר למצוא מאהבים. הוא אומר שללוקי בעצמו יש ילדים, והשיחה ממשיכה משם.

בזמר של ת'רים, לוקי משאיל מפריה את שמלת הנוצות שלה ות'ור מתחזה לפריה כדי תהטעות את היוטון החסון ת'רים. בשיר מסופר שת'ור מתעורר ולא מוצא את מקבתו, מיולניר. ת'ור מספר על כך ללוקי, והשניים הולכים לחצר הנהדר של פריה. ת'ור מבקש מפריה שהיא תשאיל לו את שמלת הנוצות שלה כדי שהוא יוכל לנסות ולמצוא את מקבתו, והיא מסכימה:

"בְּחֵפֶץ -לֵב / לְךָ אַשְׁאִילֶנָּה,
לוּ גַּם הָיְתָה מִכֶּתֶם / אוֹ מִכֶּסֶף מֵאִיר!"

לוקי טס עם השמלה הרועשת, ומגיע ליוטונהיימר, שם ישב על גבעה ת'רים. לוקי שואל את ת'רים אם הוא טמן את המקבת של ת'ור, ות'רים עונה לו שהוא אכן עשה זאת, ושטמן את המקבת עמוק באדמה. הוא מוסיף שאף אחד לא ימצא את המקבת עד שפריה תובא לו להיות אשתו. לוקי חוזר בטיסה מיוטונהיימר, כשהשמלה רועשת, ומספר לת'ור על התנאים שהציב ת'רים. השניים הולכים לחצרה של פריה, ות'ור אומר לפריה שעליה ללבוש הינומה וששניהם ילכו ליוטונהיימר. דבר זה מכעיס את פריה, היא נושפת ונושפת, ומהנשיפות משכן האלים רועד, ומצווארה השרשרת שלה, ברסינגמן, נשמטת. פריה אומרת שהיו רואים אותה כבעלת תשוקה קיצונית לגברים אם היא הייתה הולכת עם ת'ור ליוטונהיימר.

האלים מתאספים ודנים איך הם יכולים לפתור את הבעיה. היימדאל מציע להלביש את ת'ור ככלה, עם שמלת כלה, צעיף כלה, עדיים, וברסינגמן. ת'ור תחילה מתנגד לכך, אך מושתק על ידי לוקי ובסופו של דבר מתחפש לכלה. ת'ור ולוקי הולכים ליוטונהיימר. באותו הזמן, ת'רים אומר למשרתיו להתכונן להגעת הבת של ניורד. כש"פריה" מגיעה בבוקר, ת'רים מופתע מהתנהגותה. התיאבון של "פריה" גדול יותר מאשר של כל אישה אחרת שת'רים פגש, וכאשר ת'רים מרים את הצעיף של "פריה" על מנת לנשק אותה עיניה הבוהקות מרתיעות אותו. לוקי המחופש ממציא תירוצים עבור ההתנהגות המשונה של הכלה : הוא מספר כי היא לא אכלה או שתתה שמונה ימים. בסופו של דבר, התחפושת עובדת, ות'ור מצליח להשיג את המקבה שלו במאבק.

בשיר "הקינה של אודרון" בורגני פונה בתפילה שלה בין היתר גם לפריה.

פריה היא דמות מרכזית ב"פואמה של הינדלה". בשיר, פריה מסייעת לעוזרה הנאמן אוטאר במציאת מידע על השושלת שלו על מנת שיוכל לקבל ירושה. פריה הופכת את אוטאר לחזיר שלה, הילדיסביני, ובאמצעות חנופה ואיומים במוות בשריפה, פריה משיגה את המידע שאוטאר צריך מהינדלה. במהלך השיר, פריה משבחת את עוזרה על כך שהוא בנה עבורה מקדש מאבנים ועל כך שהוא לעתים קרובות מקריב דם עבורה.

אדה פרוזאית[עריכת קוד מקור | עריכה]