משתמש:Ely1/ארס 5-Y

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדמיית ארס 5 בזמן היפרדותו ממנועי ה-SRB

ארס 5-Yאנגלית: Ares V-Y) היא טיסת המבחן הראשונה של טיל השיגור ארס 5, המפותח בימים אלו כחלק מתוכנית קונסטליישן, תוכנית החלל הבאה של ארצות הברית. תפקידו העיקרי של ארס 5 בתוכנית קונסטליישן הוא במשימות מאוישות לירח בהם הוא ישגר לחלל את החללית אלטאיר, שתנחית את האסטרונאוטים על הירח, ואת שלב העזיבה של כדור הארץ, שיטיס את החללית אוריון ואלטאיר לכיוון הירח.

טיסת המבחן של ארס 5-Y, המתוכננת כיום ליוני 2018, תבחון את השלב הראשון של ארס 5, שיכיל שישה מנועי RS-68 וחמישה וחצי מנועי SRB. השלב השני יכיל את שלב העזיבה של כדור הארץ, שיופעל על ידי מנוע J-2X יחיד. לעומת טילי ארס 5 המתוכננים, ארס 5-Y לא יכיל חללית אלטאיר אלא דגם המבוסס על הסימולטור של הנחתת על הירח שהייתה בשימוש במשימות הלא מאוישות של תוכנית אפולו.

הטיל ישוגר ככל הנראה למסלול לווייני נמוך סביב כדור הארץ בשיטה המכונה "חדירת מעבורת סטנדרטית" (Shuttle Standard Insertion), שתאפשר לנאס"א לבחון את תפקודם של מנועי ה-SRB, ה-RS-68 ומנוע ה-J-2X היחידי, שתפקודו הוא הבעייתי ביותר, מאחר שהוא צריך גם לכוון את עצמו וגם את החללית אלטאיר (במקרה של המשימה הזו- את הסימולטור של נחתת על הירח) למסלול הנכון סביב כדור הארץ, ולאחר שיגורה של החללית אוריון על גבי טיל השיגור ארס 1 והתחברותה לשלב העזיבה של כדור הארץ ולחללית אלטאיר, צריך המנוע לפעול בפעם השנייה על מנת להטיס את החלליות לירח.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏‏